072-3300504

להתחתן בטברנה

יותר מ-1500 ישראלים התחתנו אשתקד בקפריסין. למה זוגות בוחרים להינשא בטברנות של לרנקה ואיך עושים את זה?

טלי רווה | 24-05-2007 15:43:00

פעם, לפני עשרות שנים, הישראלים היו טסים לקפריסין כדי לקנות מציתי רונסון ובדים לחליפות. אחר כך הפכה קפריסין ליעד אטרקטיבי לחתונות אזרחיות, עבור אותם ישראלים שלא היו רשאים להתחתן בארץ כדת וכדין. אלה היו נוסעים ליום יומיים לאי וחוזרים עם תעודת נישואין רשמית. אלא שכיום, קפריסין מהווה מוקד משיכה גם לזוגות בעלי היתר נישואין והכשר הלכתי מלא. חלקם מסרבים לקבל את מונופול הנישואין של הרבנות, אחרים רוצים חתונה באווירה שונה, בשילוב חופשה.

"הרבנות לא הייתה בכלל אופציה מבחינתנו" אומר צביקה, שהתחתן עם אשתו יעל בחתונה אזרחית בלרנקה, לאחר שכבר נישאו בישראל בחתונה רפורמית. "מפריע לי שהדרך היחידה להתחתן היא דתית". לאחר התלבטות בין קפריסין לבין פראג, בחרו בני הזוג את האי השכן, רק משום שבפראג כבר טיילו בעבר. "הגענו בלבוש חופשתי, ממש לא שמלת כלה וחליפה" מספר צביקה. "מלרנקה לא כדאי לצפות לרומנטיקה - היא נראית כמו הטיילת של נתניה. המקומיים שרגילים לראות שם ישראלים בירח דבש היו מאוד נחמדים וקיבלנו הרבה בקבוקי יין ופרחים".

ס' ו- ג' התחתנו במאי אשתקד בעיירה "ירוסקיפו", בתוך גן ארכיאולוגי מרהיב ביופיו המשקיף לים. ביום החתונה האווירה היתה נעימה ומפלס ההתרגשות עלה בקרב מעל לעשרים המוזמנים שהגיעו מישראל, בהם ספר, מאפרת וצלמת. אלא שהאורחים לא היו מודעים לאיום שהטיל צל על קיום החתונה שעות ספורות לפני הטקס. "שעתיים לפני החתונה נזכרנו שלא הבאנו את האישורים שאנחנו פנויים לחתונה" מספר ס'. "התחלתי לשפשף את העיניים ולחשוש שהחתונה מתבטלת". בלי לגלות מה קרה למוזמנים, מיהרו בני הזוג לבית המשפט בניקוסיה, בירת קפריסין, שם הצהירו בשבועה כי כל דבריהם אמת וכי אכן הם כשרים להתחתן. למזלם, אישר להם בית המשפט להתחתן ללא המסמכים הפורמליים והתוכניות מומשו כמצופה. את תעודת הנישואין קיבלו ימים ספורים אחרי הטקס, לאחר ששלחו את המסמכים המקוריים.

בחתונה נגנה התזמורת מהרפרטואר היווני ובחורות קפריסאיות בלבוש אותנטי פיזרו עלי כותרת של פרחים על החתן והכלה. "זה היה מאוד מרגש. כמעט הזלתי דמעה" משחזר ס'. לאחר החתונה בילה הזוג הטרי יחד עם החברים במשך שלושה ימים בברים, בטברנות, במסעדות ובטיולים. "הקפריסאים אירחו אותנו מאוד בלבביות ועם הרבה שמחת חיים" מסכם ס' וממליץ בחום על חתונה באי. "זה זיכרון בלתי נשכח לכל החיים. עד היום האורחים שלנו לא מפסיקים לדבר על החתונה".

העיירה "ירוסקיפו". חתונה בנוסח קפריסין
העיירה "ירוסקיפו". חתונה בנוסח קפריסין
קפריסין. המקומיים רגילים לישראלים
קפריסין. המקומיים רגילים לישראלים

הישראלים - חמישית מהמתחתנים באי
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בקפריסין, בשנת 2006 היוו הישראלים כחמישית (20.1%) מתוך 8,800 המתחתנים באי. "בדרך כלל מגיעים להתחתן זוגות מעורבים, לרוב ישראלים שמתחתנים עם פיליפינים או רוסים" אומרת לואיזה ואראקלס, מנהלת לשכת התיירות של קפריסין בישראל. רוב המתחתנים הישראלים בקפריסין הם אכן זוגות שהרבנות לא מוכנה לחתן, אך לא מעט, כאמור, בוחרים באופציה הקפריסאית מטעמים אידיאולוגיים של התנגדות לכפייה דתית או מתוך רצון לחתונה שונה, כזו שלא כוללת את המודל הסטנדרטי של מזנון- חופה- ריקודים, באחד מגני הארועים. ויש גם כאלה שפשוט רוצים להתחתן בלי כל הרעש שמסביב. "היום זה כבר לא חלום לעמוד מתחת לחופה" אומרת ואראקלס. "הרבה אנשים רוצים חתונה רשמית נטו. גם זוגות שזו לא חתונה ראשונה שלהם, רוצים משהו יותר חוויתי וקליל, ובוחרים להתחתן באי".

רוב הישראלים מארגנים את החתונה דרך סוכן נסיעות שדואג לכל הניירת והסידורים ובכך חוסכים לעצמם את כל ההתנהלות מול העיריות. כל מה שנדרש זה דרכון ותעודת רישום אוכלוסין ממשרד הפנים, שבה יש אישור לכך שכל אחד מבני הזוג פנוי לחתונה, מתורגמת לאנגלית וחתומה על ידי נוטריון. מי שטרם מלאו לו 18 יזדקק לאישור מההורים. כדי שתעודת הנישואין תהיה תקפה בישראל, יש צורך בקבלת אישור "אפיסטל" - חותמת של משרד המשפטים הקפריסאי. ולמרות הקלות היחסית שבה ניתן להתחתן בקפריסין, חשוב לדעת כי ההליך ההפוך עלול להיות בעייתי יותר: גם אם הנישואין מתקיימים בקפריסין, הגירושין עדיין צריכים לעבור דרך הרבנות בישראל.

קפריסין. גירושין - רק ברבנות
קפריסין. גירושין - רק ברבנות

כולם מרוויחים
לא קשה להבין למה ישראלים רבים בוחרים להתחתן בקפריסין. הפרוצדורה מאוד פשוטה ונוחה, וטיסה לקפריסין יכולה לעתים להיות קצרה יותר מעמידה בכבישי ישראל הפקוקים בשעות העומס. בשנים האחרונות עם הפיכתן של החתונות בקפריסין לתופעה מוכרת ומקובלת, התפתחה תעשייה של ממש בתחום, וסוכנויות נסיעות רבות קפצו על ההזדמנות ונהנות מהכנסות נאות.

סוכנות הנסיעות "המרכז לקפריסין", מתמחה בארגון טיולים וחתונות לקפריסין. דודי שרים, בעלי הסוכנות, דואג להגשים כל בקשה של לקוח, משוגעת ככל שתהיה. "היה לי זוג שרצה להתחתן ב-4/4/2004 וזה יצא ביום ראשון. באותו יום העיריות לא עובדות ולא מחתנים בקפריסין. החתן אמר לי שלא מעניין אותו - הוא מתחתן בתאריך הזה". בסופו של דבר הצליח שרים לשכנע את ראש העיר לקיים את החתונה בתמורה לתוספת של מאה דולר על התשלום הרגיל. גמישות כזאת, לדברי שרים, אפשרית בדרך-כלל בעיירות הקטנות, שפחות עמוסות בבקשות לנישואין ויכולות ללכת יותר לקראת הזוגות.

במקרה אחר, פנתה לשרים צעירה ישראלית שרצתה להתחתן עם בחור פלסטיני. "תאמתי עם סוכן נסיעות מרמאללה שהחתן יגיע דרך עמאן, ואילו הכלה תגיע מלוד בהפרש של כשעה. פתאום אני מקבל טלפון מבעל המלון שמדווח לי כי יש כלה, אבל החתן לא הגיע. הסתבר שהחתן המיועד נחת ללא מסמכים שמעידים שהוא בא להתחתן, לא ידע את שם המלון שבו היתה לו הזמנה, והיו לו רק 15 דולר בכיס" מסביר שרים. "משטרת הגבולות לא אישרה לו להיכנס, והיא נשארה שם לבד. מאז נעלמו עקבותיה ואני לא יודע אם הם התחתנו או לא".

אחרי הכל, מרבית הזוגות פשוט רוצים לבלות שלושה ימים בקפריסין לבד או עם מספר מצומצם של מלווים. לדברי ואראקלס מלשכת התיירות הקפריסאית, הישראלים נוטים לקחת חבילת אקספרס שעולה 370 דולר וכוללת את מחיר הטקס והאישורים. חבילה רגילה תעלה כמחצית הסכום, אבל תיאלץ את הזוג הטרי להישאר בקפריסין לפחות עוד שבועיים. בתי המלון מפנקים את בני הזוג ומציעים למעוניינים שירות מלא של צוות מקצועי הכולל צלם, מאפר ותזמורת. המעטים שירצו להתחתן בטקס דתי יוכלו לפנות לבית חב"ד המקומי, המציע לקיים עבורם את הטקס עם אוכל כשר. ועדיין, למרות היותה של קפריסין אי של אפשרויות חיתון לישראלים, יש כאלה שעדיין לא יכולים ליהנות מאופציית החתונה בה. חברי הקהילה ההומו-לסבית, עדיין לא יכולים לבוא בברית הנישואין בקפריסין, אך לדברי ואראקלס, הסוגיה נמצאת בטיפול אצל הרשויות הקפריסאיות, ולא ירחק היום שבו גם זוגות חד-מיניים יוכלו להינשא באי השכן.

עיירה בקפריסין. הולכים לקראת הזוגות
עיירה בקפריסין. הולכים לקראת הזוגות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד