072-3300504

משהו קטן וטוב

קו- אופ אורגני סטודנטיאלי, ראשון מסוגו, הוקם על פסגת הר הצופים

רייצ'ל סינגר ונעמה סדן | 06-05-2007 12:25:00

בתחילת שנת הלימודים נכנס בחור אנרגטי עם ראסטות מגודלות לכיתת גיאוגרפיה בהר הצופים, והזמין את הסטודנטים הירוקים לפגישת הפתיחה של מגמה ירוקה. לקראת סוף הפגישה, וממש לפני שיצאנו למבצע חשאי, שכלל הדבקת מדבקות לחיסכון במים על כל אסלות הקמפוס, זרק רכז התא, תום ויסמן, כמה רעיונות לפעילויות המשך. אחד מהם היה הקמת קו- אופ אורגני.

בתור ילדה שנשלחה לגן עם סנדוויצ'ים של טופו ובננה (שנזרקו לפח), הרעיון מיד דיבר אלי. המזון האורגני תפס חזק אצלנו בבית עוד אי שם בשנות השבעים. מאז הכל אורגני. יחד עם אריאלה וילס החלטנו להקים קבוצה שתרכוש יחד מוצרים אורגנים, במחירים שהסטודנט הממוצע יכול לעמוד בהם.

חברי הקו-אופ האורגני בקמפוס הר הצופים
חברי הקו-אופ האורגני בקמפוס הר הצופים

ארגז ההפתעות האורגני
קו- אופ הוא קבוצה של אנשים שמתאגדים יחד מסיבות חברתיות, תרבותיות או כלכליות כדי להגשים יעד משותף. במקרה שלנו, ההתאגדות נועדה כדי לקנות פירות וירקות אורגניים, וליהנות מהוזלת המחיר שזוכה לה קבוצה בעלת כוח קניה גדול. מטרת הקו- אופ היא לאפשר לאנשי האוניברסיטה לרכוש אוכל אורגני שמחירו בחנויות הטבע גבוה, והנגישות אליו אינה גבוהה, לפחות עבור ציבור המתבצרים על הר הצופים.

התחלנו לפני שלושה חודשים, כקבוצה של עשרים שותפים, ומאז בזמן כה מועט, כמעט שהכפלנו את כמות האנשים ברשימה. עם זאת, לא כולם רוכשים כל שבוע את ארגז ההפתעות האורגני, אך ישנו בסיס קבוע של אנשים שזוכים תמורת חמישים שקלים בארגז של פירות וירקות עונתיים: חסה, דלעת, אשכוליות, תפוזים, עגבניות, מנגולד, פקאנים, אבוקדואים מעולים, בצל ירוק, לימונים, כרוב, ברוקולי, עירית, פטרוזיליה, תפוחים, ועוד...

את הירקות והפרות אנו מקבלים אחת לשבוע, בימי חמישי, מ"משק כספי", הנמצא במושב חרות שבשרון. בקו- אופ לוקחים חלק סטודנטים, סגל המרצים והעובדים באוניברסיטה העברית וזוהי רק ההתחלה, שכן אנו במגמת התפשטות אל קמפוסים נוספים בירושלים.

ארגז של פירות וירקות עונתיים ב-50 שקלים
ארגז של פירות וירקות עונתיים ב-50 שקלים

משהו קטן וטוב
לקו- אופ יתרונות סביבתיים ברורים, התומכים במשק אורגני. משמעותה של התמיכה בגידול מזון אורגני היא תמיכה בשימור של סביבה בריאה. שכן, החקלאות האורגנית שומרת על המגוון הביולוגי בטבע, מה שמיתרגם למערכת אקולוגית בריאה יותר: מגוון המינים שצומחים יחד תורם לשמירת טיב האדמה ומונע ממנה להידלדל. החקלאות האורגנית אף משפרת את מבנה הקרקע, חוסכת במים ומבטיחה את שימור המגוון הגנטי של הצומח. בנוסף, אין שימוש בחומרי הדברה, בכימיקלים, או בצמחים מהונדסים גנטית. את השימוש בחומרים כימיים מחליפים ב"משק כספי" בדשן קומפוסט, המיוצר מפסולת אורגנית.
יתרון סביבתי נוסף בגידול ירקות אורגנים נובע מכך שהצמח גדל בעונה המתאימה לגידולו. כך, נשמרת בריאותם של הצמחים ושל החיות הקשורות במארג המזון של החווה, וכמובן בריאותם של בני האדם הניזונים מהם.

במחקר שנערך על ידי איגוד הקרקעות של בריטניה, השוו ארבע מאות מחקרים תזונתיים והגיעו למסקנה כי במאכלים אורגנים יש יותר ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטים נוגדי חמצון. בנוסף מחקר שנערך על ידי המכון השוויצרי לחקר חקלאות אורגנית נמצא כי החקלאות האורגנית צורכת פחות אנרגיה. לפי המחקר, השימוש באנרגיה נמוך ב-26 עד 53 אחוזים מהאנרגיה הנצרכת בחקלאות רגילה, לכל יחידת שטח. אחוזי זיהום מי התהום נמוכים בארבעים עד שישים אחוזים.

התחלה טובה
המיזם עוד בחיתוליו, אך התחלתו בהר הצופים מבשרת טובות ועשויה להניב פירות גם בקמפוסים נוספים. נראה כי כל הלוקחים בו חלק נהנים הן ממזון בריא, הן משימור ושיפור הקרקע והסביבה, והן מהקטנת החור בכיס.

כל מי שמעוניין ליזום פרויקט דומה בסביבה הסטודנטיאלית שלו יוכל להיעזר בנו. לפרטים ניתן לפנות לרייצ'ל סינגר במייל: lambielion20@yahoo.com

*לדתיים שבינינו וגם למי שאינו דתי- גם אם נושא התרומות והמעשרות נראה לכם בעייתי- אל דאגה- זה פתיר. עם קצת מאמץ הכל מסתדר ואפשר אפילו להעביר חלק לאנשים שבאמת צריכים אוכל בפשטות...

רייצ'ל סינגר הינה פעילה בתא הר הצופים של מגמה ירוקה

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד