072-3300504

משלמים פחות על ארנונה

סטודנטים יכולים לחסוך בתשלום עבור הארנונה במידה והם עובדים בעבודות סטודנטים לא מכניסות או חלקיות

לירז רימון | 19-04-2007 18:47:00

לא חשוב ממש אם אתם מתגוררים בתל אביב, דימונה, חיפה או ירושלים, כל עוד לא התמסדת ואין לכם ילדים הלומדים במערכת החינוך העירונית, הקשר העיקרי, ולרוב גם היחידי עם העירייה הוא באמצעות דוחות החניה או תשלומי הארנונה התקופתיים.

בשני המקרים, מדובר בכספים אותם עליכם לשלם ובשניהם סמל העירייה שמתנוסס על הטפסים מזכיר למי יש להפנות את רגשות התסכול המתלווים לטפסים אלו. דבר משותף נוסף שיש לדוחות ולארנונה, הוא ששניהם מהווים את מקורות ההכנסה העיקרים של הרשות העירונית. אז מה זו הארנונה הזאת בכלל ואיך אפשר להקטין את הנטל הכספי הזה?

תרשים של דירה. הארנונה נקבעת גם לפי ההכנסה.
תרשים של דירה. הארנונה נקבעת גם לפי ההכנסה.

מהי הארנונה
הארנונה היא מס עירוני המוטל על כל מבנה שנמצא בתחומה של הרשות העירונית. גובה הארנונה נקבע בהתאם לסוג הנכס בו אתם גרים (בית פרטי, דירה וכד') גודלו ולעיתים גם מיקומו. חישובי התעריף משתנים גם בהתאם לאופי המבנה, למשל: התעריף למרפסת סגורה שונה מהתעריף למפרסת מקורה וכך גם התעריף לגבי מרפסת פתוחה. אותו הלך רוח תופס גם לגבי חניה "רגילה" וחניה מקורה.

מי מחליט כמה משלמים?
למרות שהארנונה משולמת לעירייה וגובהה משתנה מעיר לעיר, מי שמחליט ומפקח על התעריפים אינן כלל העיריות אלא דוקא משרד הפנים. העיריות כפופות לכל ההוראות והתקנות של המשרד וכל חריגה מהן עלולה לסבך אותן בבעיה משפטית.
למעשה, לעיריות אין שום אפשרות לשנות את התעריפים או להעניק הנחות שונות לאף גורם ללא אישור משרד הפנים.

בתחילת השנה הנוכחית, הורה המשרד לעדכן את תעריפי הארנונה ולהעלות אותם בשיעור של בין שלושה אחוזים לארבע אחוזים וחצי. הסמכות היחידה של העירייה בעניין זה היא לקבוע, באיזה אחוז עליה לייקר את התעריפים (כמובן בטווח המוגדר) וגם החלטה זו מחויבת באישורו של המשרד.

הנחה לסטודנטים? יש חיה כזו?
כחלק מרצונן למשוך אוכלוסיה צעירה לעיר, מתפארות עיריות רבות בעובדה שהן מעניקות הנחות בתעריפי הארנונה לסטודנטים המתגוררים בתחומן. פעמים רבות אתם נדרשים להציג הוכחות שונות ומשונות להיותכם סטודנטים, החל מתעודת סטודנט דרך מערכת שעות מאושרת, וכלה במכתב מהדיקנט, ראש הפקולטה ויו"ר ועד הכיתה. אלא שבפועל, לעצם העובדה שאתם סטודנטים אין שום רלוונטיות לזכאותכם להנחה בתשלומי המס העירוני.

גם במקרה זה, כמו בכל שאר הדברים הקשורים לנושאי הארנונה, מי שמגדיר את הזכאות להנחות בתשלומים הן לא העיריות אלא משרד הפנים. ישנם מספר קריטריונים לפיהם נקבעת הזכאות להנחה בהם נכות, אזרח ותיק, משפחה חד הורית ועוד. קריטריון נוסף הוא מבחן ההכנסה, עליו יורחב הדיבור מיד. כל תושב שעונה לאחד מהקריטריונים האלו זכאי להנחה, בין אם הוא סטודנט ובין אם לאו. חשוב להדגיש כי היותך סטודנט לא מקנה הנחה כלשהי בתשלום, ולא מקנה תוספת להנחה אם אתה עונה על אחד הקריטריונים הרלוונטיים. המשרד מגדיר באופן ברור ביותר מי זכאי לקבל את ההנחה ולאיזו גובה הנחה הוא זכאי, כך שלא משנה באיזו עיר אתם גרים, אם אתם זכאים להנחה אתם אמורים לקבל אותה בכל מקרה.

באופן כללי, רוב ראשי העיר טוענים שהם היו מאד מעוניינים לאפשר הקלות בתשלומי הארנונה לסטודנטים שמסווגים לרוב כתפרנים ברמה כזאת או אחרת. מצד אחד, אפשר בהחלט להאמין לטענת ראשי הערים, מאחר שרובם בהחלט מעוניין למשוך אוכלוסיה צעירה ואיכותית. מהצד השני, מאחר שמשרד הפנים לא ממהר לאשר בקשות כאלו ולמעשה נוטה לא לאשר אותן כלל, יכולים קברניטי הערים להמשיך ולהצהיר על כוונתם הטובה מבלי להזדקק למבחן התוצאה.

מבחן ההכנסה
קודם כל צריך לזכור שההנחה ניתנת לאדם ספציפי, זאת אומרת, אם אתם ארבעה שותפים ואחד ממכם עומד בקריטריון של מבחן ההכנסה, רק הוא זכאי לה ועל כן ההנחה תינתן לו בהתאם לחלקו היחסי בדירה (במקרה זה רק על רבע מסכום הארנונה). דבר שני מבחן ההכנסה תואם גם למספר הנפשות המפרנסות, כלומר אם אתם מרוויחים רק אלף שקל בחודש אבל בת הזוג שלכם מרוויחה עשרת אלפים שקל, סביר להניח שלא תהיו זכאים להנחה כמתחייב בחוק.

לדוגמא: מפרנס 1 המרוויח עד 1671 שקלים יזכה להנחה בארנונה של עד 90% ומפרנס אחד המרוויח 2172-1923 יקבל עד 50% הנחה. זוג מפרנסים בדירה המרוויחים יחד עד 2508 שקלים, יזכו גם הם להנחה של עד 90% בתשלום הארנונה. פירוט מלא ניתן להשיג במשרד הפנים.

איך אני משיג הנחה בארנונה?
אם אתם עומדים בקריטריונים לקבלת הנחה, עליכם לגשת לעירייה, בתחילת השנה ולמלא טופס בקשה. לטופס יש לצרף שלושה תלושי משכורת אחרונים (מאחר שמדובר בתחילת השנה, יהיו אלו התלושים של אוקטובר – דצמבר). במידה ולא עבדתם כלל עליכם להציג אישור מביטוח לאומי הכולל טופס "מעמד לא עובד" ודו"ח מעסיקים. אם אתם עצמאיים תדרשו להציג שומה ממס הכנסה. כמו כן עליכם להצטייד בהצהרה חתומה על ידי סמכות חוקית (עורך דין, רשם בית משפט ולעיתים גם רב) שאלו הן ההכנסות היחידות שלכם. כמו כן תדרשו להציג אישור על מגלות שקיבלתם, במידה והיו כאלו.

מאחר שההנחה ניתנת רק למי שזכאי ורק על חלקו היחסי בנכס, אם אתם גרים עם שותפים (כולל בני זוג) תצטרכו להציג גם הוכחות על ההכנסות של שאר הדיירים בחודשים הרלוונטיים.

בנוסף עליכם להציג הוכחה לכך שאתם המחזיקים בנכס, כלומר חוזה שכירות והארנונה צריכה להיות רשומה על שמכם, או על שם בן/בת הזוג שלכם. במקרים מסוימים תצטרכו גם להעביר את הכתובת בתעודת הזהות שלכם לכתובת של הנכס (למשל, אם אתם גרים בתל אביב).

חשוב לזכור שאת הבקשה ניתן להגיש רק בתחילת השנה, בחודשים ינואר - פברואר בלבד ולא ניתן לקבל הנחה רטרואקטיבית.

כאשר בוחנים באופן אובייקטיבי את שיקולי משרד הפנים, לא להכיל את הסטודנטים כקריטריון בפני עצמו לצורך זכאות לקבלת הנחה, ניתן בהחלט להבין את ההחלטה, דבר שלא פשוט לעשותו בכל הקשור להחלטות ממשלתיות. אחרי הכל, ההגדרה 'סטודנט', אינה מילה נרדפת לסטטוס 'נזקק' וישנם אפילו סטודנטים שבסך הכל חיים טוב ואפילו טוב מאד. עבור אלו שכן מרוויחים סכומים זעומים, או שהם באמת נזקקים ישנם את הקריטריונים הרלוונטיים שקבע המשרד. עבור האחרים, תודו למי שצריך על כך שאתם יכולים לעמוד בתשלומים השונים והעיקר שתמשיכו לחיות טוב ולהנות מהחיים כמה שרק אפשר.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד