072-3300504

נכשל במדעי המחשב

דו"ח חדש שיפורסם בקרוב על ידי המל"ג בדק את רמת לימודי מדעי המחשב בישראל וקבע כי התנאים בעיתיים

רוי רגב | 26-03-2007 15:18:00

עיתון הארץ פרסם היום כי לאחרונה נערך דו"ח ראשון מסוגו בארץ אשר בדק את רמת הלימודים במחלקות השונות למדעי המחשב בארץ. הדו"ח בדק את המחלקות השונות ואיכותן על פי המרצים, גודל הכיתות, תשתית המחקר וההוראה ועוד. הדו"ח שמפורסם לראשונה על ידי עיתון הארץ, חובר לבקשת המועצה להשכלה גבוהה תוך שיתוף פעולה מלא של המוסדות שנבדקו. העיתון מוסר כי עדיין לא פורסם הדו"ח באופן רשמי, אך ממצאי הביקורת הועברו למוסדות השונים. בשל חומרת הממצאים, חלק מהמוסדות כבר החלו לפעול לתיקון הליקויים שנמצאו.

הבדיקה נעשתה במסגרת "מערכת להערכת איכות" שמתופעלת על ידי המל"ג משנת 2005, במסגרת המערכת ייבדק אחת לכמה שנים כל אחד מתחומי הלימוד. בימים אלה מסתיימת בדיקת תחום המשפטים בארץ. עוד תחומים שהחלו להיבדק: רפואה, מינהל עסקים, כלכלה, היסטוריה ועבודה סוציאלית.

בראש הוועדה לבדיקת מדעי המחשב עמד פרופ' דני דולב מהאוניברסיטה העברית, ובין חברי הוועדה נמצא גם פרופ' צבי גליל, שבתחילת התהליך כיהן כדיקן בית הספר להנדסה של אוניברסיטת "קולומביה" בניו יורק ובאחרונה מונה לנשיא הבא של אוניברסיטת תל אביב. בעקבות התנגדות המוסדות, לא נעשה דירוג שלהם. עם זאת, ניתנו ציונים מילוליים. ואלה הן תוצאות הבדיקה:

סטודנטית למחשבים. המרצים טובים מאוד.
סטודנטית למחשבים. המרצים טובים מאוד.

הטכניון
רמת הלימודים "טובה ביותר". השיעורים "ברמה גבוהה ביותר", "תשתיות ההוראה והמחקר טובות מאוד", ניתן "יחס טוב לסטודנטים" והמרצים זמינים לפניותיהם. לצד הלימודים התיאורטיים "נערכת עבודה יישומית רבה וחשובה". חברי הוועדה, כמו גם המחלקה עצמה, אינם שבעי רצון מרמת לימודי המתמטיקה, אך יוזמתם להעמקת הקורסים בתחום נענתה בשלילה על ידי ההנהלה, כנראה בשל שיקולי תקציב.

האוניברסיטה העברית
רמת הלימודים "טובה ביותר". תוכניות הלימוד נמצאו "טובות", השירות לסטודנטים במזכירות החוג "טוב ביותר", והפעילות המחקרית "עניפה, מגוונת וברמה בינלאומית". אך הכיתות גדולות מדי, ובשל קשיים תקציביים קוצץ מספר בודקי התרגילים ו"הסטודנטים אינם מקבלים משוב מלא". האוניברסיטה עדיין מתקשה להתמודד עם מרצים גרועים, והוועדה דורשת ממנה לחייב מרצים שקיבלו משובי הוראה נמוכים לעבור סדנאות שיפור. בדו"ח נכתב, כי בית הספר "לא ביצע הערכה עצמית אמיתית". נציגיו טענו שהם מודעים לחולשותיהם גם בלי הבדיקה שדרשה המל"ג, משום שהם מקיימים בחינה עצמית באופן קבוע.

מכון ויצמן
רמת הלימודים "גבוהה ביותר". במכון מתקיימים לימודים לתואר שני ולתואר שלישי "ברמה גבוהה ביותר". הסטודנטים המתקבלים גם הם ברמה "גבוהה ביותר", וזוכים במלגות ללימודיהם. בסגל ההוראה "חוקרים מן השורה הראשונה, בעלי מוניטין בתחומם". מספר גבוה של חברי סגל (45) ביחס למספר הסטודנטים (100) מאפשר לימודים איכותיים. עם זאת, בתוכנית לתואר שני נמצא שהלימודים אינם די מקיפים, התלמידים "'מתקבעים' על תחום מסוים מבלי להיחשף לתחומים אחרים במדעי המחשב, שכן הם אינם נדרשים לכך".

אוניברסיטת תל אביב
רמת הלימודים "טובה ביותר". הוועדה העניקה ציון "טוב מאוד" לתוכניות הלימוד, למרצים ולרמת הסטודנטים. רמת המחקר "גבוהה ביותר". אולם מחסור בתקציבים הוביל לכיתות תרגול גדולות (50-60 סטודנטים), ונמצאו תשתיות לא מתאימות - לרבות כיתות ללא ציוד מולטימדיה עדכני ומחסור בעמדות עבודה. בשנתיים האחרונות כלל לא נרכשו ספרי לימוד חדשים.

אוניברסיטת בן-גוריון
רמת הלימודים "טובה מאוד". במחלקה שוררת "אווירה טובה", הרכב הסגל האקדמי "טוב" והמרצים נגישים לסטודנטים. אולם נמצא שבתואר שני, לסטודנטים רבים חוסר ידע בכתיבה מדעית ובשל כך הם מתעכבים בהשלמת התואר. לעתים הופסקו לימודיהם של סטודנטים שעברו את פרק הזמן המקסימלי שקבעה האוניברסיטה, למרות שהיו קרובים לסיום הלימודים. כמו כן, תנאי הקבלה ירדו, "בין היתר בשל לחץ רשויות האוניברסיטה לקבל מספר רב יותר של סטודנטים". הדו"ח מזהיר, כי "הורדת סף הקבלה משיקולים כלכליים תוך התפשרות על הרמה והאיכות האקדמיים תוביל ללא ספק לפגיעה במוניטין של האוניברסיטה".

המכללה האקדמית ת"א-יפו
רמת הלימודים "טובה מאוד". המכללה קיבלה את חוות הדעת הטובה ביותר מבין המכללות - ואף גבוהה מזאת של כמה אוניברסיטאות. נמצאה "מודעות גבוהה" למתן שירות לסטודנטים, המרצים זמינים והמכללה תומכת במרצים המעוניינים לעסוק במחקר. "הרמה האקדמית גבוהה", ובוגרי המכללה אף הצליחו להתקבל לתארים מתקדמים באוניברסיטאות. בתחומים אחדים היקף הלימודים צר מדי, והוועדה קבעה שאין מספיק חברי סגל בעלי תואר דוקטור בתחום מדעי המחשב.

אוניברסיטת בר-אילן
רמת הלימודים "טובה". בדו"ח מופיעה ביקורת קשה ויוצאת דופן על הנהלת האוניברסיטה - יחסה למחלקה מתואר בדו"ח כ"אפליה". הסגל במחלקה "מצוין", אך התנאים במחלקה "ירודים" משום שההנהלה אינה מעמידה לרשותה משאבים חיוניים בקציב, בכוח אדם אקדמי, מינהלי וטכני, בתשתיות ללימוד ולסגל, ובספרייה. המחלקה, נכתב, הגיעה ל"הישגים מרשימים" חרף התנהלות ההנהלה - ולא בזכותה. בנוסף, ההנהלה לא שיתפה פעולה עם תהליך הערכת האיכות.

הלימודים מתקיימים "בהעדר תנאים ראויים", לעתים בכיתות ללא ציוד הנדרש להוראה. על כל 60 סטודנטים יש איש סגל אחד בלבד - זהו השיעור הגרוע ביותר בקרב האוניברסיטאות והשני בקרב כלל המחלקות בתחום. בקרב המרצים, ישנו שיעור "גבוה מאוד" של מורים מן החוץ וסגל הזוטר, המועסקים בתנאים גרועים. יותר ממחצית הקורסים מועברים על ידם. עומס הנחיה "בלתי סביר" על המרצים, פוגע בסטודנטים לתארים מתקדמים וביכולתם להשלים את התואר בזמן שמוקצב להם.

הוועדה קבעה שהמצב הנוכחי "אינו יכול להימשך", ועל ההנהלה להחליט אם היא רוצה להמשיך לקיים את המחלקה, ואם כן, להקצות את המשאבים הראויים. מהאוניברסיטה נמסר, כי היא "מודעת לדו"ח ומתייחסת למסקנות ברצינות". האוניברסיטה הכינה תוכנית פעולה לשיפור הליקויים, ו"למרות הקיצוצים, יוספו למחלקה תקנים לסגל האקדמי ויוענקו אמצעי תשתית".

בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים
רמת הלימודים "טובה". בית הספר משלב לימודים אקדמיים בלימודים תורניים. אחדים מהקורסים אינם די מקיפים, ומספר חברי הסגל בעלי תואר שלישי "נמוך מהרצוי". בשל אופיו הדתי של המוסד, המרצים לא מלמדים כיתות של נשים, ו"המרצות נדרשות להכין וללמד מספר רב של קורסים". כתוצאה, לא נותר בידן זמן לעסוק במחקר ונפגעים סיכוייהן לקידום.

האוניברסיטה הפתוחה
רמת הלימודים לתואר ראשון "חיובית מאוד". בתואר השני (עם תזה) ישנן "בעיות מהותיות ברמת הלימודים". הוועדה המליצה להתנות את פתיחת ההרשמה לסטודנטים חדשים לתואר שני בתיקון הליקויים שנמצאו. הליקוי העיקרי - מספר חברי הסגל והיקף עיסוקם במחקר נמוך מכדי להכשיר סטודנטים לתואר שני מחקרי. האוניברסיטה עירערה בפני המל"ג על המלצת הוועדה ומסרה שכל הליקויים לגבי התואר השני המחקרי תוקנו במלואם לפי דרישות הוועדה. הלימודים לתואר ראשון הם "ברמה אקדמית ראויה". ככלל, האוניברסיטה שומרת על "רמה גבוהה של לימודים ועל איכותם", מדגישה שילוב טכנולוגיות הוראה חדשות וממלאת "תפקיד חשוב" בכתיבת ספרי לימוד, המשמשים במוסדות אקדמיים רבים. האוניברסיטה הפתוחה, שניתן להירשם אליה גם ללא בחינה פסיכומטרית ובגרות, נועדה להרחיב את הנגישות להשכלה גבוהה בפריפריה. אך מטרה זו "אינה מושגת במלואה", ורק 6%-9% מהסטודנטים למדעי המחשב גרים בפריפריה. מהאוניברסיטה נמסר, כי "ב'פריפריה' אין מדובר רק על פריפריה גיאוגרפית - אלא גם בפריפריה חברתית וכלכלית".

מכון אקדמי טכנולוגי חולון
רמת הלימודים "חיובית ביותר". תשתיות המחשוב "מתקדמות מאוד", והסטודנטים זוכים לשעורי תגבור בקבוצות בנוסף לתרגול. בתוכנית הלימודים חסרים תכנים מסוימים (בהם פיסיקה והנדסת תוכנה), ועומס ההוראה על המרצים גדול מדי.

אוניברסיטת חיפה
רמת הלימודים "חיובית". הסטודנטים זוכים ליחס טוב, והוועדה שיבחה את האוניברסיטה על פעולתה לשיפור איכות ההוראה. רמת המחקר הוגדרה "ראויה". רמת לימודי המתמטיקה, המהווים נדבך חשוב במדעי המחשב, נפגעה בגלל "מערכת יחסים מנוכרת" בין החוג למדעי המחשב לחוג למתמטיקה. בנוסף, חלק מהקורסים האחרים מועברים על ידי מורים ללא תואר שלישי, מצב שהוועדה הגדירה "לא ראוי". מאוניברסיטת חיפה נמסר כי החוג החל ליישם את המלצות הוועדה, בין השאר בגיוס סגל חדש והעברת החוג לפקלוטה למדעים

המכללה למינהל
רמת הלימודים "חיובית". רמת הלימודים טובה, הכיתות מצוידות כנדרש, רמת השירות לסטודנט "גבוהה", והמכללה משקיעה במציאת פיתרונות לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים. אך בשל מספר קטן מאוד של חברי סגל קבועים (3-4 תקנים בלבד), הוועדה ממליצה להתיר את פתיחת ההרשמה רק אם המכללה "תוכיח התקדמות ראויה בנושא גיוס סגל". בסגל הקבוע של המכללה הפרטית אין שום מרצה שהשכלתו מתחום מדעי המחשב, ורוב ההוראה נשענת על מורים מן החוץ, שהעסקתם זולה יותר. כתוצאה, המכללה אינה עומדת בתנאי המינימום של המל"ג לגבי מצבת הסגל, ו"חסרה ראייה כוללת על תוכנית הלימודים".

המרכז הבינתחומי בהרצליה
רמת הלימודים "חיובית". חברי הוועדה מצאו "חוסר התאמה" בין החזון שהציג נשיא המרכז הבינתחומי, פרופ' אוריאל רייכמן, לאיכות הלימודים בפועל. חזון בית הספר שואף לספק "בסיס תיאורטי איתן" לבוגרים, אך בפועל רמת לימודי המתמטיקה, החיוניים להיבטים תיאורטיים במדעי המחשב - "נמוכה". לדעת חברי הוועדה, ההערכה העצמית שנעשתה בבית הספר לא היתה מספיק ביקורתית, ולא איתרה נקודות חולשה משמעותיות.

כיום מציע בית הספר לימודים לתואר ראשון ולתואר שני ללא תזה. בהמשך מתוכננים לימודים לתואר שני מחקרי ואף לדוקטורט. אך בשלב זה רמת לימודי המתמטיקה, וכן סגל מרצים קטן בעל תחומי התמחות מצומצמים, אינם יכולים "לתמוך בתוכניות לימודים לתארים מתקדמים-מחקריים". הוועדה המליצה לבחון מחדש את חזון בית הספר.

רמת התוכנית הלימודים לתואר ראשון "טובה", הכיתות מצוידות היטב, ו"התוכנית קשובה להתפתחויות בתעשייה". אך רמת לימודי המתמטיקה "נמוכה ביותר", כפי שניכר ב"רמה המקצועית של המרצים בתחום המתמטיקה והן ברמתן הנמוכה של הבחינות". חלק מקורסי החובה מועברים על ידי מרצים שהשכלתם אינה מהליבה של מדעי המחשב.

בשל שיקולים כלכליים, המכתיבים את מספר הסטודנטים, קיבל בית הספר יותר מדי תלמידים בעלי יכולות לימודיות נמוכות, ובכך הוביל "לפגיעה ברורה ברמת הלימודים". לפי הוועדה, "לא ייתכן שמוסד יהיה נכון לקבל סטודנטים ברמה נמוכה ביותר רק משום הצורך למלא מכסות תלמידים".

מהבינתחומי נמסר, כי בית הספר "מקיים תוכניות לימודים ברמה הגבוהה ביותר ופעילות מחקרית ברמה זהה לאוניברסיטאות". הבוגרים לומדים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות מובילות בישראל ובעולם, ומאות בוגרים עובדים כראשי צוותי פיתוח בתעשייה".

עוד צוין בתגובה, כי הדו"ח מתייחס לביקורת שנערכה לפני כשנתיים: "מאז, הוטמעו חלק מההמלצות ואילו אחרות נמצאות בשלבי טיפול מתקדמים".

המכללה האקדמית הדסה
רמת הלימודים "סבירה". בדו"ח נכתב, כי רק מחצית מכיתות המחשב מצוידות היטב, אין כיתות מחשב יעודיות, נמצאו חסרים במאגרי מידע אלקטרוניים ובספרי לימוד, חברי הסגל "אינם מתעדכנים מספיק בתחומם" ו"אין מנגנון לשיפור ההוראה". מהמכללה נמסר, שהבדיקה נעשתה בתקופת מעבר, שבה שונתה תוכנית הלימודים. לפי המכללה, מסקנות הוועדה אינן משקפות את המציאות: יש כיתות מחשב יעודיות, אין חסרים בספרייה. כמו כן, המרצים מעודכנים בתחומם וכל הבוגרים עובדים במקצועם, וכ-20% התקבלו לתארים מתקדמים באוניברסיטאות. עוד נמסר, שפועל מערך לשיפור ההוראה, הכולל סדנאות, משובים מהסטודנטים ועבודה עם מרצים שקיבלו משובים נמוכים.

המכללה האקדמית תל-חי
רמת הלימודים "אינה טובה". בבדיקה נמצאו ליקויים קשים, אך במל"ג נאמר שהמכללה - שאיתרה בעצמה את רובם וההערכת האיכות העצמית שעשתה הוגדרה "רצינית" ו"מעמיקה" - החלה בתיקונם, ו"כבר השנה ניכר שיפור בחוג". בדו"ח נכתב, שרמת הלימודים היתה "נמוכה ביותר", בין השאר בגלל חסרים מוקדמים שעמם מגיעים הסטודנטים שהתקבלו ללימודים, וכי קורסי המבוא לא כללו את מלוא בסיס הידע הנחוץ לקורסים המתקדמים. מהמכללה נמסר, כי הוגשו למל"ג תוכניות לימוד חדשות.

עוד נמצא, שרוב סגל ההוראה לא היה מתחום מדעי המחשב, וכך לא התאפשרה "העברה מלאה של חומר הלימוד", והדבר הקשה "על הסטודנטים לקבל הכוונה מתאימה להמשך דרכים המקצועית". מהמכללה נמסר, שבינתיים היא גייסה "סגל אקדמי איכותי ובכיר חדש". בדו"ח צוין, שישנו קשר בין-אישי טוב בין הסגל לסטודנטים, ותמיכה טכנית טובה.

מכללת נתניה
רמת הלימודים "אינה טובה". מכללת נתניה הכריזה על עצמה כ"אוניברסיטה הבאה של ישראל", אך הוועדה מצאה שרמת הלימודים "ירודה" ואף המליצה לעצור קבלה של סטודנטים חדשים בשנת הלימודים הקרובה. ביקור נוסף במכללה, בראשית חודש מרץ, לצורך מעקב אחר ישום המלצות הדו"ח, העלה שהמכללה נקטה "צעדים משמעותיים" לתיקון הליקויים. בעקבות הביקור ביטלה הוועדה את המלצתה, שלא לפתוח את ההרשמה. הוועדה ציינה לחיוב כי במכללה תשתיות מצוינות, ולסגל מוענקים תנאים המאפשרים להם לעסוק במחקר, ו"דומים במידה רבה" לתנאים באוניברסיטאות. כן צוין לטובה הקשר בין הסטודנטים לסגל.

המכללה קבעה תנאי קבלה נמוכים, וכך התקבלו הרבה תלמידים חלשים, שלדברי חברי הוועדה הובילה לפגיעה ברמת הלימודים הכללית. סטודנטים רבים השלימו את לימודיהם במכללה כאשר הם "אינם בעלי רמת ידע ראויה".

בעקבות הבדיקה, הועלה סף הקבלה והוקטן מספר הסטודנטים החלשים. הוגדל מספר שעות הסיוע לתלמידים המתקשים בלימודים והוחלט לבנות מערך חונכות. המכללה העלתה את רמת הלימודים וגם את רמת הבחינות (כתוצאה, גדל אחוז התלמידים שלא עברו משנה א' לב'). בתגובה לביקורת, שלפיה לסטודנטים אין יכולת ללימוד עצמי, הוכנס בכל קורס חובה פרק של לימוד עצמי.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד