072-3300504

מי מייצג אתכם במאבק?

הפילוג בין ארגוני הסטודנטים מתרחב: ארגון הסטודנטים מצטרף לאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א שחזרה למאבק. התאחדות הסטודנטים עדיין מחכה לשרת החינוך. מי נגד מי בארגוני הסטודנטים

יניב אוחנה | 14-03-2007 11:38:00

שלושה שבועות אחרי שחתמו ראשי ארגוני הסטודנטים על הסכם עם שרת החינוך, חוזרים הסטודנטים לשבות. הדרישות העיקריות של הסטודנטים היו תוספת של מיליארד שקלים להשכלה הגבוהה, המשך יישום מסקנות ועדת וינוגרד כולל הורדת שכר הלימוד ל-5,300 ש"ח והחלפת וועדת שוחט בוועדה בראשות שופט בדימוס לבחינת גובה שכר הלימוד ובה הרכב מאוזן, שיכלול את נציגי הסטודנטים.

בהסכם שהושג בין ראשי ארגוני הסטודנטים לבין שרת החינוך ערב השבתת סמסטר ב' של הלימודים, הגיעו הצדדים להבנות מעורפלות לגבי המשך המאבק להשגת תקציבים להשכלה הגבוהה והקפאת שכר הלימוד לשנה הבאה יחד עם ביטול מסקנות וועדת וינוגרד והקמת וועדה חדשה שבה יהיו הסטודנטים מיעוט - ארבעה מתוך תשעה. ההישגים הדלים הביאו את אגודת הסטודנטים באוניברסיטת ת"א ליזום את חידוש המאבק. ארגון הסטודנטים החליט להצטרף היום לשביתה ובהתאחדות הסטודנטים עדיין ממתינים לתשובות ממשרד החינוך.

על רקע אי הבהירות הגואה, הפגנות שהולכות ובאות והכרזות לוחמניות של מנהיגי הסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות, צריך לעשות קצת סדר בבלגן: מי שובת ולמה? מה ההבדל בין התאחדות הסטודנטים לבין ארגון הסטודנטים ולמה אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב מחליטה לשבות על דעת עצמה?

נכון להיום, רבע מיליון סטודנטים ממלאים את כיתות הלימוד ואת מדשאות הקמפוסים האקדמיים ב-65 מוסדות לימוד ברחבי הארץ. שני ארגונים מאגדים את מרבית הסטודנטים: התאחדות הסטודנטים שהוקמה ב-1962 מייצגת את אגודות הסטודנטים של כל האוניברסיטאות ושל מרבית המכללות הגדולות, ובסה"כ כ-190 אלף סטודנטים. "ארגון הסטודנטים בישראל" הוקם רק ב-1998 כשראשי אגודות סטודנטים במספר מכללות ציבוריות החליטו להתנתק מההתאחדות שייצגה לטענתם בעיקר את טובת הסטודנטים באוניברסיטאות. כיום מייצג הארגון כ-80 אלף סטודנטים הלומדים ב- 28 מכללות ציבוריות. לצד שני הארגונים הגדולים פועלת אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, החברה בהתאחדות הסטודנטים, אך פועלת כישות עצמאית למדי ומחזיקה בתקציב הגדול מזה של ההתאחדות והארגון גם יחד.

שני הארגונים הגדולים ואגודת הסטודנטים בת"א מנהלים ביניהם מערכת יחסים מורכבת. מצד אחד, לשלושתם יעדים זהים פחות או יותר ברמה הלאומית: הורדת שכר הלימוד, וכוחם טמון בפעולה מתואמת, מצד שני, לכל אחד מהארגונים אינטרסים יחידניים ואסור לשכוח: כל אחד מהם נאבק על ייצוג מספר הסטודנטים הגדול ביותר.

מי שובת ולמה?
מי שובת ולמה?

התאחדות הסטודנטים
שנת הקמה: 1962
מספר אגודות סטודנטים החברים בהתאחדות: 32
מספר סטודנטים מיוצגים: 191,350
יו"ר נוכחי: איתי שונשיין
מחזור כספי שנתי: 1,573,450 ש"ח (2006)
מספר עובדים: 9 עובדים בשכר קבוע
המשכורות הגבוהות: 5,500 ש"ח, 5,000 ש"ח ו- 4,500 ש"ח (בהתאחדות נמנעו מלפרט מי הם בעלי התפקידים המקבלים אותן).

איתי שונשיין, לשעבר יו"ר אגודת הסטודנטים של המכללה למנהל, נכנס באופן זמני לתפקיד יו"ר ההתאחדות לאחר התפטרותו של היו"ר הקודם- אסף שגב, ונבחר לקדנציה מלאה בספטמבר 2006. עם בחירתו סימן שונשיין את המאבק בהעלאת שכר לימוד כנושא מרכזי בפעילותה של ההתאחדות. הוא לא מחסיר דיון בועדות הכנסת השונות, יזם ולקח חלק בהפגנות רבות, שאחת הבולטות בהן הייתה הפריצה, לפני כחודש, לישיבת ועדת שוחט. יחד עם זאת, שונשיין הוא המתון מבין שלושת המנהיגים ואינו ממהר להניף את חרב השביתה. כמו עמיתיו לארגונים האחרים הוא קורא לקיים במלואן את מסקנות ועדת וינוגרד ובכללן הורדת שכר הלימוד ל-5,300 ש"ח.

בניגוד לטופורובסקי וברדה, שונשיין החליט שלא להתנער מההסכם שעליו חתם יחד עם ברדה מול שרת החינוך לפני שלושה שבועות, והודיע כי ההתאחדות נותנת הזדמנות לממשלה לממש אותו עד סוף השבוע הקרוב. לכן התאחדות הסטודנטים לא תצטרף לשביתה, לפחות לא בימים הקרובים.

איתי שונשיין. המתון מבין השלושה
איתי שונשיין. המתון מבין השלושה

ארגון הסטודנטים
שנת הקמה: 1998
מספר אגודות סטודנטים החברים בארגון: 28
מספר סטודנטים מיוצגים: כ-80 אלף
יו"ר נוכחי: איתי ברדה
מחזור כספי שנתי: 900,000 ש"ח
מספר עובדים: 9 עובדים בשכר קבוע
המשכורות הגבוהות: מזכירה: 4,500 ¤; יו"ר הארגון: 3,200 ¤; מנכ"ל החברה הכלכלית: 2,800 ש"ח.

איתי ברדה, לשעבר יו"ר אגודת סטודנטים בעמק יזרעאל, החליף בתחילת השנה את גל דאי, היו"ר הקודם. ברדה, סטודנט שנה ג' בכלכלה ומנהל עסקים, נחשב לקשוח יותר בעמדותיו מיו"ר ההתאחדות, אך מתון יותר בכל מה שקשור לפעולות כוחניות. אם קודמו לתפקיד טווה את אופיו של הארגון כחסר פשרות – דאי לא הסכים להיכנס לועדות ופגישות עם שרים בשביל תמונה אם לא תהיה בסופן החלטה – הרי שברדה נוטה יותר להידברות, אך ספק אם יתפשר על עקרונות. ברדה, שלא מפספס את ישיבות ועדות הכנסת הרלוונטיות לארגון, הצליח לבסס את מקומו של הארגון במאבק, ואף רשם הישג ראשון בתפקיד: הצעת חוק הסטודנט שמובילים חברי הכנסת סילבן שלום ואלכס מילר שתכלול גם את הסטודנטים להוראה ואת ההנדסאים.

לאחר שחתם על ההסכם עם שרת החינוך, חזר ברדה לביתו בהרגשה של פספוס. ברדה ידע שמדובר בהסכם התלוי בחלקו במילתה של שרת החינוך וכי חידוש המאבק הוא רק עניין של זמן. לאחר שהודיעו באוניברסיטת תל אביב על החזרה מההסכם, מיהרו בארגון לקפוץ על העגלה, והיום יצטרפו 28 אגודות סטודנטים לאגודה של ת"א בהשבתה מחודשת של הלימודים.

איתי ברדה.לא מפספס ישיבות ועדות בכנסת
איתי ברדה.לא מפספס ישיבות ועדות בכנסת

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב
שנת הקמה: 1983
מספר סטודנטים מיוצגים: 28,672 אלף
יו"ר נוכחי: בועז טופורובסקי
מחזור כספי שנתי: 5.4 מליון ש"ח
מספר עובדים: למעלה מ-50 עובדים
שלוש המשכורות הגבוהות ביותר: מנהל כספים: 10,429 ¤; מבקר האגודה: 9,039 ¤; מנהלת חשבונות: 8,180 ש"ח.


יו"ר אגודת הסטודנטים, בועז טופורובסקי, בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה ולומד לתואר שני במשפטים, נחשב לאחד שאומר את מה שהוא חושב ועושה את מה שהוא מאמין בו, גם אם זה כרוך בעימותים אלימים עם המשטרה כמו בהפגנה שנערכה במשרד החינוך לפני שלושה חודשים.

טופורובסקי, שנכח במעמד חתימת ההסכם לפני שלושה שבועות בין שרת החינוך לנציגי הסטודנטים, ראה כיצד דרישות הסטודנטים אינן מתקבלות, וחש שנקלע לצומת דרכים. מצד אחד, כמי שמוביל את המאבק, הוא התנגד נחרצות לפשרה ואף הכין את אגודת הסטודנטים בת"א לשביתה ממושכת. מצד שני הוא נחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת את ראשות התאחדות הסטודנטים בבחירות הבאות, והליכה נגד ההתאחדות והעומד בראשה עלולה לפגוע בסיכוייו. לאחר שלושה שבהם הסתובב עם בטן מלאה שלח טופורובסקי מכתב לכלל הסטודנטים באוניברסיטה בו הוא מכנה את ההסכם כ"טעות היסטורית" והודה כי שגה כאשר לא עזב את המקום ופוצץ את ההסכם. אתמול השביתה האגודה את הלימודים ואף זכתה לתמיכת נציגי הסגל האקדמי הבכיר והזוטר בישראל.

בועז טופורובסקי. הסתובב עם בטן מלאה
בועז טופורובסקי. הסתובב עם בטן מלאה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד