072-3300504

איך מחזירים את החוקרים לישראל?

נמשכים דיוני וועדת שוחט בנושא השכר הדיפרנציאלי. האקדמיה למדעים בודקת האם שיפור בתנאי העבודה והמחקר יחזיר את החוקרים לישראל

ליאור ליוואק | 22-02-2007 16:08:00

בוועדת שוחט ממשיכים לבחון את סוגיית השכר הדיפרנציאלי למרצים כשאחת המטרות הבולטות היא התמודדות עם "בריחת המוחות" מישראל בשנים האחרונות. בניסיון לבחון את מידת ההשפעה שתהיה להמלצות הוועדה על חזרתם של חוקרים ישראלים לארץ, יצאה השבוע האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בראשות פרופ' מנחם יערי, נשיא האקדמיה וחבר בוועדת שוחט, בפרויקט לאיסוף פרטיהם של אנשי אקדמיה ישראלים הפועלים בחו"ל. מעולם לא התבצע רישום מסודר של החוקרים הישראלים השוהים בחו"ל וכעת מנסה האקדמיה להגיע לאלפי החוקרים באמצעות רשויות מחקר ואנשי אקדמיה בישראל. בדוא"ל, המכיל שאלון מפורט, מתבקשים החוקרים למלא את פרטיהם האישיים, מקום מושבם, תחומי המחקר שלהם ולענות על שאלות העוסקות בתנאי העבודה בחו"ל בהשוואה לאלה שמוצעים בישראל.

"רבים סבורים כי מדינת ישראל אינה עושה די כדי לשמור על קשר עם מדענים, חוקרים ותלמידי מחקר ישראלים השוהים בחו"ל" נכתב בפנייה שנחתמה על ידי פרופ' יערי. "האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים החליטה לפעול להגברת קשר זה ושמירתו. כוונת האקדמיה היא להביא במידת האפשר את דברכם, החוקרים הישראלים בחו"ל, לידיעת הגורמים המוסמכים בישראל ולעשות כמיטב יכולתה לסייע לכם בנושאים הייחודיים המעסיקים אתכם".

בייגה שוחט. מתמודד עם "בריחת המוחות"
בייגה שוחט. מתמודד עם "בריחת המוחות"

ור"ה מציע חוזים אישיים, ארגוני הסגל מתנגדים
אנשי וועדת שוחט רואים בהחלת השכר הדיפרנציאלי את אחת הדרכים להחזיר חלק מהחוקרים לישראל. גם ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), גוף המורכב מנשיאי שבע האוניברסיטאות בישראל, תומך בהנהגת חוזים אישיים באוניברסיטאות שתבוא לידי ביטוי בהעסקת מספר מוגבל של מרצים מבוקשים בשכר גבוה. במסמך שנשלח ביום ה' שעבר לוועדת שוחט מציע ור"ה שינויים נוספים במבנה ההעסקה והתגמולים של המרצים תוך מתן דגש על הגדלת התמריצים לחוקרים שיחזרו מחו"ל. ההצעה של ור"ה לא כוללת פגיעה בתנאי ההעסקה הנוכחיים של המרצים, אלא העסקה בחוזים אישיים של לא יותר מ-5% מהסגל בקמפוס. הכוונה היא לאפשר לאוניברסיטאות לגייס חברי סגל מצטיינים שלא מוצאים את מקומם בישראל בין אם מגבלת המשרות הפנויות בישראל ובין אם בגלל המשכורות הגבוהות המוצעות בחו"ל.

ארגוני הסגל האקדמי מתנגדים לשינוי בשיטת ההעסקה, גם אם תונהג במקרים חריגים בלבד. החשש הוא כי הכנסת החוזים האישיים, גם אם תהיה מוגבלת בתחילה, תסמן מגמה שתוביל בסופו של דבר לשינוי מרחיק לכת בהסדרי השכר עם המרצים. בוועדת שוחט מבטיחים בתגובה כי כל המלצה בעלת השלכה על הסכמי השכר של הסגל בכיר, תהיה טעונה הסכמה בין הצדדים וכי לא יבוטל מוסד הקביעות הנהוג כיום באוניברסיטאות.

פרופ' משה קוה, יו"ר ור"ה
פרופ' משה קוה, יו"ר ור"ה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד