072-3300504

אגודת העיתונאים מורדת בלע"מ

האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל רוצה שהסמכות להנפקת תעודות עיתונאים תעבור מידי הממשלה לאיגוד; ואילו יום טוב סמיה דורש גוף בעל סמכות לשלול מעיתונאים את התעודה

עינת חורשי | 08-01-2007 11:30:00

האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל מתכוון לפנות לבג"צ כדי שזה ידון בסוגיית סמכות הנפקת תעודות עיתונאים. זאת לאחר שלשכת העיתונות הממשלתית החזירה לעצמה לאחרונה את הסמכויות הבלעדיות בהנפקת תעודות עיתונאי. לטענת האיגוד הארצי, הסמכות להנפיק תעודות עיתונאים צריכה להיות נתונה בידי אגודת העיתונאים ולא בידי גוף ממשלתי כלשהו.

בשנים האחרונות ביקשו לעצמן אגודות העיתונאים לפרוס נתח מהעוגה, והנפיקו תעודות עיתונאי משלהן. כאשר דובר בכניסה לאירועים מאובטחים, התעודות של אגודות העיתונאים התקבלו רק אם העיתונאי עבר בדיקות ביטחוניות וקיבל את אישורו של השב"כ. לאגודה אכן היתה ועדה שדנה בבקשות, ועבדה בשיתוף פעולה עם השב"כ כדי לאשר או לדחות בקשות לתעודה. אלא שלאחרונה בוטלה הקלה זו ועתה הסמכות הבלעדית להנפקת תעודות עיתונאים שבה ללשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ).

במכתב למנהל הכללי של לה"מ, שהעתק ממנו נשלח גם ליועץ המשפטי לממשלה, טוען יוסי בר מוחא, יו"ר האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל, כי בלעדיות זו של לע"מ משנה את תמונת חופש העיתונות וחופש הביטוי בישראל. בר מוחא הבטיח לנקוט צעדים חריפים נגד לע"מ. בר מוחא כתב כי הוא ער לרגישות המתבקשת בין צרכי הביטחון לבין חופש הביטוי, אך מסתייג ממצב בו גוף ממשלתי הוא היחיד שקובע מיהו עיתונאי - באמצעות בלעדיות על הנפקת התעודות. לטענתו, זכות זו צריכה להיות בידי אגודת העיתונאים בלבד, בדיוק כפי שלשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין הן אלו שמפקחות על מתן תעודות לחבריהן.

סוגיית תעודות העיתונאים העסיקה בעקיפין גם את משתתפי יום העיון שנערך באוניברסיטת חיפה לפני כשבוע, תחת שם הנושא ""תקשורת במלחמה - הקרב על הכותרות". במהלך יום העיון, מחה האלוף במיל', דר' יום טוב סמיה, על כי כיום עיתונאי אינו חייב ברשיון או תעודה על מנת לעסוק במקצועו. סמיה ביקש להקים גוף ציבורי שיפקח על העיתונאים בישראל. סמיה אמר כי גוף זה צריך להיות בעל סמכות להדיח מתפקידו עיתונאי שבדה ידיעה והמציא "מקורות" עליהם הסתמך כביכול. סמיה הקביל את המיקרופון והמצלמה שבידי העיתונאים לכלי נשק.

סמיה האשים את התקשורת על שלא התריעה כי הדרג המדיני והדרג הצבאי מתעלמים מהסכנה שבחיזבאללה, ורואים בו לא יותר מארגון גרילה, מבלי לקחת בחשבון שמדובר בארגון מסודר בעל מנהיגות. עמנואל רוזן, כתב ערוץ 2, התנגד לדבריו של סמיה וטען כי המחשבה על שהאויב מנצח במלחמה רק בגלל דיווח עיתונאי, היא מחשבה ילדותית. "הצד השני אינו תוקף יותר או פחות בגלל התקשורת", הוסיף רוזן.

עיתונאים צובאים על מרואין
עיתונאים צובאים על מרואין
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד