072-3300504

גינה אורגנית

ויקומו הגזרים ויכו את הגנן- המדריך לגנן האורגני המתחיל

קרן ולצר, ירוק ברשת | 07-01-2007 13:53:00

לשמע צמד המילים הפיוטי "גינת ירק" מייד עוברים כמה מחושינו הטבעיים למצב "דום", יש אשר נתקפים באמוק היסטרי בלתי מוסבר ויש אשר לוטשים דמיונם בחיוב לעבר שורות של גזרים מלפפונים ועגבניות טריות הישר מן הגינה.
בטור זה אעמוד בהרחבה על גינון בגישה אורגנית ואקולוגית, החל משלב בחירת הקרקע, הזרעים, מועד הזריעה וטיפול במזיקים שונים. אשתדל להסביר, לעזור ולענות לשאלותיכם בכדי שהורה כרוב לא תהפוך ל"הוי רקוב" והורה תרד לא תהפוך לרקוויאם לזרד.

ראשית אעמוד על הרעיון שמאחורי גינון אורגני והוא בפשטותו גינה עם מינימום שימוש בחומרים כימיים ביניהם רעלים כקוטלי חרקים, קוטלי עשבים ודשנים אשר ממליחים עם הזמן את הקרקע. מדוע מינימום לעומת בכלל לא? מכיוון שגם בדשנים האורגניים יש יסודות כימיים בכמות קטנה.

ובכל זאת כיצד נוכל להיפטר מכל המרעין בישין שנטפלים לנו לצמחים בעיקר באביב ובקיץ? הגישה האקולוגית המורכבת גורסת שעלינו למצוא אמצעים חלופיים למניעת נזקים הנגרמים על ידי מחלות ומזיקים של הצומח תוך שמירה על פוריות מקסימלית של הקרקע, מגוון מינים ועידוד של מיני החי הרצוי.

פינת האלוהים
פינת האלוהים

המיית האדמה
השלב הראשון בהקמת גינה דורש מציאת חלקת קרקע מתאימה או אדנית גדולה לכל מי שאין לו חצר. אם שותלים באדנית, ניתן להשתמש באדמת גינה ולאוורר אותה עם כמה חופני טוף, או סיבי קוקוס, לכל מי שתהה מה אפשר לעשות עם שאריות הקוקוס שנותרות לנו אחרי השימוש.

הרעיון הכללי הוא להימנע מאדמה כבדה שסותמת את החורים של האדניות, זאת כדי שלא נקבל בריכת שיקוע עמוקה במקום אדנית צומחת וירוקה.
את האדמה שבגינה רצוי מאוד לאוורר על ידי הפיכתה ויישורה, ולפזר גם בהתאם דשן אורגני בפירוק איטי שיחלחל פנימה.

ברכת השמש
רצוי מאוד למצוא פינה שאינה מוצלת ויש בה לפחות 4-6 שעות שמש. כמו בני האדם, גם לשתילים השונים יש את התנאים המתאימים להם, רוב צמחי התבלין הנמכרים במשתלות אוהבים תנאים של "חצי צל", או במילים אחרות אוהבים שמש בבוקר ובשעות אחר-הצהריים כשהשמש לא יוקדת מדיי.

להוציא רוזמרין, שיבא, זעתר, מרווה וגרניום לימוני שיכולים להסתדר גם בשמש קיצית קלאסית. רוב שיחי הפרי והירק יכולים להסתדר גם בשמש מלאה אך בהתאם תהא תצורתם החיצונית, העלים יהיו קטנים יותר ככל שהחשיפה לשמש תלך ותגדל וכמו כן צבעם עשוי לקבל גוון ירקרק בהיר.

הזורעים בדמעה
אחרי שנבחרה לה פינת אלוהים עבור הגינה העתידית, ניתן להתחיל במלאכת הזריעה. ראשית, יש להפריד בין זרעים ובין שתילים בוגרים שנמכרים בעציצים.

מי שמעוניין להתחיל מבראשית ולזרוע צריך לקחת בחשבון שתהליך ההנבטה דורש עבודה נוספת הכוללת שמירה על קרקע לחה עד לנביטה. קרקע לחה אין פירושה שברגע שהאדמה העליונה קצת יבשה צריך להשיב בזרנוק מים צוננים. כדאי לטחוב אצבע פנימה ולבחון את הסוגיה לעומקה. ככל שהעציץ או שטח האדמה עמוק יותר והצמחים קטנים יותר, ניצול ואידוי המים יהיה איטי יותר ולא תידרש השקיה תכופה.

לגבי זרעים: העומק והמרחקים בין הזרעים מצוינים לרוב על גבי האריזות במשתלות.

לגבי שתילים: יש לברר במשתלה מה עתיד להיות גודלו הסופי של הצמח בכדי לדעת כמה מקום יש לתת לו בגינה. למשל, צמחים כמו נענע שצומחים לגובה נמוך ומשתרעים על פני שטח נרחב, והשיבא שצומחת לגובה ומתפשטת, צריכים יותר שטח בגינה ולכן שתילתם בקרבה לצמח אחר, בעיקר אם באותה אדנית גדולה, תלויה בין היתר בגיזום ובתכיפות השימוש שאנו עושים בצמח.

ברינה עוד תקצרו
גינון אורגני הוא נושא רחב וניתן להעמיק בו הרבה מעבר למצופה. הנושאים המוצגים בכתבה הינם קצה הקרחון ובהמשך אתמקד בצמחי פקעת וביצירת קומפוסט ביתי לשימוש הגינה ההולכת ונבנית.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד