072-3300504

פריז לא מחכה לה

רויטל מדר חשקה במשך שנים לאייש ספסל לימודים צרפתי. משהגיעה לשם גילתה כי חיי סטודנט פריזאי ממש לא קלים

רויטל מדר, פריז | 18-12-2006 17:43:00

מזה שלוש שנים שאני חולמת על לימודים בפריז. שלוש שנים שאני חורשת כל פיסת מידע בקשר לעיר האורות, שדרך היועצים של השגרירות הצטיירה כעיר המקבלת בזרועות פתוחות כל סטודנט שמבקש ללמוד בה.

בצרפת, כך הסתבר לי, הלימודים בחינם ואם זה לא מספיק כדי לשכנע כל סטודנט ישראלי שבצרפת החיים יהיו קלים יותר, הרי שהצרפתים נותנים לסטודנטים הזרים גם אישור עבודה, ומעניקים החזר על שכר הדירה. פרטי מידע כאלו ואחרים, לצד העובדה שפריז היא אחת הערים היפות בעולם, הובילה רק למסקנה אחת – כנראה שכאן אני אמשיך את לימודי.

עם זאת, הבטחות לחוד ומציאות לחוד. כל מה שנאמר לי היה נכון בפועל, אבל הסחבת הביורקרטית שתורגמה ל-4 חודשים שלקחו להנפקת אישור העבודה, היא מה שהשגרירות לא מספרת עליו. כמו כן, כשהגעתי לפריז גיליתי איך כל אחד מאותן פעולות שעליך לעשות כדי להתיישב במקום חדש, היא מאבק קשה וארוך.

כך למשל, החזר על שכר הדירה האסטרונומי של פריז, גם הוא נכון, רק שלמצוא פה דירה שלא דרך סוכן תיווך זה כמעט בלתי אפשרי. גם במידה ומצאת דירה, אל תהיה בטוח שישכירו לך אותה, בעלי הדירה יירצו לראות את תלושי המשכורת שלך, בעודך ממתין לאישור העבודה (סוג של מלכוד). באותה נונשלנטיות הם יידרשו במזומן חודשיים של שכירות כפיקדון, רק 1500 יורו בערך לפני ששילמת על החודש הראשון.

גם אם קשה שם, אין כמו פריז בסתיו.
גם אם קשה שם, אין כמו פריז בסתיו.

למה אומרים שרע בארץ?
בהנחה שצלחת את הגהנום הנ"ל, אתה כבר יושב בדירתך החדשה, מסתכל על אישור העבודה, ורק ממתין ששנת הלימודים תתחיל, הרי שכעת מגיע השוק האמיתי. אם בארץ לכל מרצה יש שעות קבלה והאי-מייל שלו רק מחכה לשאלות שתפנה לעברו, אז בצרפת, כתובת האימייל שלו היא משהו שלא יגיע לידיך ברוב המקרים. השמירה על המרחק והבדלי המעמדות בין הסטודנט למרצה שוות ערך למרחק ששומר המאמין מהאל שלו. כך שאותם קשרים שנרקמים באוניברסיטאות השונות בארץ כל שני וחמישי, היא חלום ורוד בצרפת, שבה מקסימום תוכל לפנות למרצה שלך בשמו הפרטי, אם הוא ממש מחבב אותך.

שהייה ממושכת יותר באקדמיה הצרפתית תבהיר שהמצב בארץ לא כל כך רע כמו שאנחנו חושבים. אם בארץ אנו מתלוננים על 30 תלמידים בסמינר, אז תנסו לשבת בסמינר של 60 סטודנטים, כששיחה קצרה עם המרצה היא אפשרות בדיונית.

גם באוניברסיטה אין עבודה
כמו כן גם האפשרות להשיג משרה באקדמיה הצרפתית היא כמעט בלתי אפשרית. קודם כל אין משרות, משמע שגם אותן משרות תרגול שפתוחות בארץ לכל סטודנט לתואר שני, אינן בנמצא. פעם בשנה מתפנה משרה של מתרגל אחד, ואז כולם עטים עליה. יותר נכון כל מי שיכול, שכן בשביל להיות זכאי להגיש את מועמדתך עלייך להיות דר' ואם זה לא מספיק אז עלייך לעבור בחינה מרושעת שרק 15% מהנבחנים צולחים אותה כל שנה.

במצב הנתון, ולצד העובדה שפריז מברכת את הסטודנטים הזרים רק על פני הדף, הרי שאם אין לך כאן תוכנית לימודים שאתה לא מוצא בשום מקום אחר, או שפשוט יש לך את הסיבות שלך לברוח מהארץ, לימודים גבוהים בצרפת הם מסע מפרך שאין טעם לקחת בו חלק. עדיף להשאיר את פריז לחופשות הקצרות, לזכור אותה רק כזיכרון מתוק, ולהתפלא שיש מקרים שבהם הארץ, על כל הבעיות שלה, עדיפה על פני אירופה המאוחדת.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד