072-3300504

תפסו ג'וב

התפקידים הצבאיים שגם קצין המיון לא בהכרח שמע על קיומם

| 22-11-2006 18:03:00

מדריכת טיולים: הן הולכות על חצי ב', חיוך תמידי מרוח על פניהן, ושאריות ריח של במבה אדומה אופפות אותן. מדריכות הטיולים הן מורות חיילות שתפקידן לחנך לאהבת הארץ "דרך הרגליים". פעם בשנה נערך קורס ארצי שבו משתתפות עשרות בנות המשתבצות אחר-כך לאזורים, שאותם הן יכירו בסוף השירות כמעט בעל פה.

סמל מאיה הרמן, המסופחת לבית-ספר שדה "שדה בוקר", מסיירת לאורכו ולרחובו של אזור דרום הארץ. "רוב השנה הטיולים הם של תלמידים, אבל בחופשות ובחגים יש גם טיולי משפחות. חוץ מזה, יש גם טיולים למבוגרים ולחיילים", היא מספרת.

הרמן ושש חברותיה לתפקיד אמנם חוזרות אחת לכמה שבועות לביתן ביום שישי, אך כבר במוצאי שבת הן מתייצבות חזרה בבית-הספר כדי להתכונן לטיול של יום ראשון בבוקר. למזלן של מדריכות הטיולים, הן מסופחות לאזור גדול יחסית, כך הן נהנות ממגוון המסלולים שבסביבה ונותר להן לדאוג רק להתמודדות עם התלמידים הזאטוטים. "הכי קשה בתפקיד? מדריכת טיולים צריכה להיות תמיד שמחה ומצחיקה, נכון? אז זה לא תמיד כל-כך קל", אומרת סמל הרמן.

רב"ט מיכל מאיר. כוריאוגרפית בפעולה.
רב"ט מיכל מאיר. כוריאוגרפית בפעולה.

מציל
דרך לתפקיד ההצלה הנכסף מתחילה דרך מיונים לתפקיד הדרכת כושר גופני. השלב הבא הוא קורס מצילים ומפעילי בריכה שאורך חמישה שבועות, ומתקיים בבסיס ההדרכה לכושר קרבי, הלא הוא בה"ד 8. הקורס נערך אחת לשנה ומשתתפים בו כ-30 חניכים. התפקיד הוא במסגרת של שבוע-שבוע, כאשר "כל יום מחולק לשתי משמרות ובאותו שבוע נמצאים בבסיס שני מצילים", מסבירה עדי פליקר, מצילה בבסיס פלמחים.

"החיסרון של התפקיד הוא שהוא עונתי", אומרת פליקר. ואכן, באמצע חודש אוקטובר, כשמתחילה העונה הקרה, נסגרת הבריכה בבסיס, כך שזרזיפי המים היחידים שירטיבו את המצילים לעתיד מביניכם יהיו מי הגשמים.

קוסם
כן כן, מה לא נכתב על הקוסם הצבאי? שהוא יכול להוציא רוס"ר מהכובע ולחתוך מפקדים לשניים ואפילו לעשות את הקסם הזה שמנענעים עיפרון וכולם מאמינים שהוא עשוי מגומי. במסגרת התפקיד הקוסם מופיע, ולא תרתי משמע, לפחות פעם אחת ביום, אם לא שתיים.

בלחימה בלבנון, סמל לירן זליגמן, הקוסם הצבאי הנוכחי, היה ממש בקו האש, ולא האש שממנה יוצאת יונה. "שלחו אותי לצפון לעשות הופעות במקלטים", מספר לירן. "המטרה הייתה להשכיח את המציאות. אצלי זה יותר פשוט כי אני מכניס את הקהל לעולם של פנטזיה".

התפקיד נשמע אמנם חלומי, אבל לירן משתדל שלא לנפנף בו. הרי התשובה "קוסם צבאי" מעלה תמיהות כששואלים אותך על תפקידך בצה"ל, וקחו בחשבון שמלבד התמיהה או הגיחוך הקל על פניו של השואל, ההתעניינות תלווה בבקשות אין-ספור לנחש מה הקלף אותו הוא מחזיק או לפחות להעלים די-9 בלי שירגישו.

אבל אם בכל זאת החלטתם שתרצו להיות סמ"ר הודיני, הנה בשורה טובה - בבחינות הקרובות ללהקה צבאית ניתן יהיה להיבחן גם לתפקיד קוסם צבאי.

כוריאוגרפית
לתנועות של הכוראוגרפית הצבאית שתי מגבלות חשובות. הראשונה, לפי כללי השילוב הראוי, חברי הלהקה לא יכולים לגעת אלה באלה, כך ששירים כמו "תן לי יד" מחייבים פתרון יצירתי. המגבלה השנייה היא איסור על ריקודים פרובוקטיביים, כך שנענוע הישבן מצד לצד באופן מתגרה, למשל, לא נמצא במאגר התנועות.

רב"ט מיכל מאיר היא אחת משתי הכוראוגרפיות של הלהקות הצבאיות. מלבד שתיהן יש עוד תקן אחד בחיל האוויר. "האנשים שמגיעים ללהקות הצבאיות הם טובים מאוד בשירה", אומרת רב"ט מאיר, "אבל בריקוד ובעמידה על במה הם לא תמיד חזקים. אנחנו באות ומשפרות את המצב. אסור לשכוח שהחיילים גם שרים ויש חוטים ומיקרופונים על הבמה אז אי-אפשר לעשות את 'אגם הברבורים'", אומרת מאיר. לכן הן מסתפקות בבניית תנועות אחידות, מבנים מסודרים, ויצירת הופעה נקייה ומרשימה.

שרביטן בתזמורת
האסוציאציה הראשונה שעולה כשחושבים על שרביט היא שרביט קטן ומלכותי, או מקל נחמד שעושה קסמים. מה שאוחז השרביטן בתזמורת צה"ל הוא לא ממש מה שחשבתם; אורכו הוא כ-160 סנטימטרים ולא מומלץ להיות באזור כשהוא מסתובב או עף באוויר.

סמל יבגני קרסיק הוא אחד משני השרביטנים של תזמורת צה"ל. הוא החל את דרכו כנגן בתזמורת עד שהוצע לו התפקיד. "אני מוביל את התזמורת. אני הולך לפניהם ומסמן לאן ללכת, איפה לעמוד ומתי לעצור", מסביר סמל קרסיק.

הדובדבן שבקצפת הם ללא ספק הפעלולים, כמו לסובב את השרביט או לזרוק אותו אל על ולתפוס אותו בנונשלנט. "על הטריקים עובדים לבד. אני גם מקבל זמן להתאמן", אומר קרסיק. "הקהל בדרך כלל מתלהב מזה. אחרי שעושים תרגיל, בדרך כלל מוחאים לך כפיים".

חזן
היכן, אתם שואלים, משרת החזן הצבאי? החיילים שמשרתים בתפקיד מנהלים את האזכרות של כל חללי צה"ל מקום המדינה ואת לוויותיהם של גמלאי צה"ל. רב"ט משה יעקב, אחד משמונת החזנים הצבאיים בשירות חובה, מספר ששובץ למערך האזכרות של צה"ל ושם הציעו לו לשמש כחזן צבאי.

"הייתי אצל החזן הצבאי הראשי בהכשרה. הוא תדרך אותי מה להגיד ואיך לנהל טקס. אחר-כך עברתי מבחנים ואחריהם נכנסתי רשמית לתפקיד", מסביר משה.

כדי להיות חזן מן המניין יש צורך קודם כל בניסיון. סביר להניח שאם אתם לא שרים בטונים הנכונים, תפקיד החזן לא ממש בשבילכם. גם היכולת לזמר בפני קהל בלי פחד רצויה. מלבד החוסן הנפשי שהתפקיד תובע כחזן, עליך להיות מוכן להקפצה ולהישאר זמין גם ביום שישי ובערבי חג.

קונדיטור
בעבורנו החיילים, "כיבוד קל" הוא צמד מילות הקסם. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בכנס למען עצי האזדרכת בלי ממש לדעת למה, העיקר שיהיה שם כיבוד קל. הדאגה לכיבוד הקל היא התפקיד של סמל מורן ג'אן, המשרת בבסיס חיל האוויר בשדה דב. והוא לא ממש קל.

"אני מכין לחם, עוגות, קרואסונים", מספר סמל ג'אן. בתחילת השבוע הוא מקבל תוכנית שבועית של האירועים, ויחד עם מפקדו הם אמונים על הכנת המאפים. מלבד האירועים משתדלים שני הקונדיטורים לפנק את החיילים במשהו מתוק לפעמים. בסוף הטירונות שלו שובץ ג'אן במטבח בבסיס, משם הוא עבר אל הקונדיטוריה, ללא שום ניסיון באפייה. את מה שהוא יודע להכין היום הוא למד מהמפקד שלו. "אני הכי אוהב להכין לחם עם בצל, פוקצ'ות וחלה מתוקה".

הטביעה בהרי הקמח, הביצים והסוכר נראית אולי פשוטה, אבל התפקיד דורש עבודה פיזית קשה מאוד ושעות ארוכות של המתנה מול התנור, ואין "במקרה הכינותי מראש". "הדבר הכי מוזר שהכנתי היה עוגת גזר", הוא מהסס לרגע. "זה נשמע מוזר אבל זה מאוד טעים".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד