072-3300504

שאלות נפוצות: איפה ללמוד?

שאלות רבות בנושא איפה כדאי ללמוד חוזרות על עצמן, גיא אלדר אסף את השאלות הפופולריות ביותר ונתן מענה.

גיא אלדר | 23-08-2007 14:59:01

מה ההבדל בין לימודי תקשורת באוניברסיטה ללימודי תקשורת במכללות?
אין הרבה הבדל ברמת הלימודים בין האוניברסיטאות למכללות בנושא של תקשורת. ההבדל העיקרי ביניהן הוא בעיקר הפן המעשי. במכללות ניתנות סדנאות מעשיות רבות אשר מקנות התנסות וטעימה מהתחומים המעשיים של התקשורת. אם פניכם לתעשייה, מכללות הן הבחירה הנכונה. אם פניכם הן לאקדמיה ולהמשיך לתארים מתקדמים ולהרצות, האוניברסיטה היא מקום טוב יותר (למרות שגם מהמכללות ניתן להמשיך לתארים מתקדמים, אך אם מתחילים באוניברסיטה יש יותר יוקרה ופחות השלמות לקראת התארים המתקדמים).

תואר שני בתקשורת - איפה לומדים?
תואר שני ושלישי בתקשורת בארץ, כיום, יש רק באוניברסיטאות. בתל-אביב עם דגש על תקשורת פוליטית, בבאר-שבע עם דגש על מדיה חדשים, בחיפה מציעים תכנית בין-תחומית (בחינת השפעות והקשרים מתחומים שונים), בירושלים התמחות פוליטית והתמחות תקשורת כתרבות ובבר אילן התמחות כללית ובהקשר למדעי המדינה (בהמשך לתואר הראשון בתחום).

שתי נקודות למחשבה -
1) למה בארץ? יש גישה כללית באקדמיה, בעיקר בארץ, שכדאי, לפחות את אחד מהתארים המתקדמים לבצע בחו"ל. זה פותח את החשיבה לכיוונים אחרים וייתן לכם קרדיט ברזומה.
2) למה דווקא תקשורת? ללימודים אקדמיים יש שתי גישות - האחת אומרת שלומדים שלושה תארים ומעמיקים עוד ועוד באותו הנושא. הגישה השנייה, והמאוד מקובלת היום, אומרת למה ללמוד את אותו הדבר בשלושה תארים? אפשר לשלב את תחום הידע עם תחום אחר ליצירת מאגר ידע רחב יותר ולמציאת חיבורים מעניינים. אישית, אני התחלתי עם תקשורת, תואר שני אני מסיים כיום באמנות (בת"א) ובשלישי כנראה שאחזור לתקשורת ואמצא חיבורים נוספים לתחומים שלמדתי בדרך.

מעבר בין תארים - האם יוכרו הקורסים מהתואר שהתחלתי בו?
מעבר בין תואר אחד בתקשורת לתואר אחר בתקשורת יש סיכוי טוב יותר שחלק מהקורסים יוכרו לקבלת פטור בתואר הנוסף. מעבר מתארים אחרים לתואר בתקשורת, הסיכוי נמוך יותר. בכל מקרה, יש לבדוק ספיצית עם המוסד אליו אתם רוצים לעבור אם הם יכירו בקורסים שכבר למדתם ודבר נוסף שחשוב לזכור - בשל מבנה שונה של מערכות הלימודים, סביר להניח שגם אם יוכרו כל או חלק מהקורסים שלמדתם, לא תוכלו לסיים את התואר במועד המקורי אותו תכננתם, ותתווסף שנה או לפחות סמסטר לכלל שנות הלימוד שלכם.

איפה אפשר ללמוד תואר ראשון ביחסי ציבור ודוברות?
התחום נלמד במסגרת לימודי תקשורת. כל תואר ראשון בתקשורת המאפשר התמחות בתקשורת שיווקית-פוליטית או משהו בסגנון יכיל גם קורסים וסדנאות מתחום הדוברות ויחסי הציבור. המלצתי להעדיף מכללות אשר בתוכנית הלימודים שלהן יש סדנאות מעשיות, ולא רק לימודים עיוניים.

ניתן ללמוד גם לימודי תעודה מקצועיים במסגרת חלק מבתי הספר לפרסום.

האם יש תואר ראשון בפרסום?
בארץ אין תואר בפרסום. מרבית מתכניות הלימודים בתקשורת (בעיקר במכללות) מכילות התמחויות וקורסים מתחום בפרסום ולרוב ניתן לנתב את קורסי הבחירה כך שזה יהיה עיקר העיסוק שלכם בתואר (לפחות מהשלב בו ניתן לבחור...). אפשרות נוספת היא ללמוד באחד מבתי הספר המקצועיים ללימודי הפרסום, אשר מקנים תעודה מקצועית בתחום מאוד ספציפי ללא תואר ראשון.

מה זה אומר שתואר קיבל היתר לפתיחת הרשמה וקבלתו מותנית באישור המל"ג והאם קבלת האישור היא מובטחת וזה רק עניין פרוצדוראלי?
תהליך קבלת אישור לתואר מהמועצה להשכלה גבוהה מותנה בשני שלבים - הראשון אישור פתיחת הרשמה ולימודים לתכנית והשני אישור הענקת התואר. השלב הראשון מתקיים לפני פתיחת התכנית החדשה והוא תנאי לפתיחת הרשמה. בשלב זה מוצגת לוועדה מטעם המועצה להשכלה גבוהה תכנית הלימודים כולה, בכלל זה שמות מרצים, סילבוסים, חלוקה לשנים ולשעות לימוד, כמו גם מתקני מוסד הלימודים, השקעה עתידית בתשתיות שונות וכיו"ב. אם מצאה הוועדה לנכון לאשר את התכנית, יינתן האישור לפתיחת ההרשמה. הדגש הוא, כי בשלב זה ניתן האישור על התכנית כולה (!).

משלב זה מלווה הוועדה את השנים הראשונות של התכנית (בדרך כלל עד שלוש שנים, מישכו של מחזור אחד שלם) ובוחנת האם המוסד עמד בהתחייבויותיו, אילו שינויים, אם בכלל, בוצעו בתכנית והאם הם נשארים נאמנים לרוח הכללית של התכנית כפי שאושרה לראשונה. בהנחה והכל נמצא כראוי במהלך בדיקות אלה, מאשרת הוועדה (ובכך המל"ג) את התואר.

אף אחד לא "חותם" שהתכנית אכן תאושר לבסוף. יתרה מכך, המל"ג מחייבת את המוסד להחתים סטודנטים הנרשמים לתכנית על טופס המצהיר כי הם יודעים שהתואר מותנה באישור המועצה להשכלה גבוהה. יחד עם זאת, אם פונים למוסד מוכר ומבוסס, ודאי כזה עם תארים נוספים בתחומים רבים וברמה אקדמית אשר הוכיחה את עצמה בעבר, הסיכוי שלא יאושר התואר הוא קלוש.בתחום התקשורת, עד כמה שידוע לי, קרה מקרה אחד שתואר לא אושר בתום ההליך והוא בוטל.
אסכם ואומר כי מחד זהו אכן תהליך פרוצדוראלי אשר על כל תואר חדש לעבור אותו, ומאידך יש סיכוי קלוש שהתואר לא יאושר בסופו (ושוב, חשוב לי להדגיש - התכנית כולה מאושרת עם תחילתה, התואר לא יאושר רק אם יחולו שינויים מרחיקי לכת במהלך הליווי של המל"ג את השנים הראשונות, כאמור).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד