072-3300504

"ההיסטוריה בצה"ל חוזרת על עצמה"

בכנס שנערך בשבוע שעבר באוניברסיטת חיפה טענו אנשי צבא ואקדמיה כי צה"ל פשוט לא לומד מטעויות העבר

רוי רגב | 19-11-2006 15:40:00

אוניברסיטת חיפה אירחה בשבוע שעבר כנס בנושא 50 שנים למבצע סיני. במהלך הכנס, פרופסורים ואנשי צבא במילואים העבירו ביקורת על התמודדות צה"ל עם גיוס המילואים לפני 50. טענה בולטת בכנס הייתה כי הצבא לא למד מטעויות העבר, ולמעשה אותן בעיות שהיו אז חזרו גם במלחמת לבנון השניה.

בין הבולטים שדיברו בכנס היה תא"ל (מיל) דב תמרי שסיים לאחרונה מחקר מקיף באוניברסיטת חיפה, הבודק את מערך המילואים בצה"ל לאורך השנים. לטענתו, הבעיה המרכזית שעולה מהמחקר היא המחסור בהכשרה סדורה לקצונה בכירה בצה"ל. "בכל העולם יש הכשרה סדורה לקצונה בכירה ורק בצה"ל חושבים שלא צריך. זו אחת הסיבות שאותן תקלות חוזרות שוב ושוב", טען תא"ל תמרי בכנס.

לדברי תא"ל תמרי, לפי מחקרו, ההיסטוריה בצה"ל חוזרת על עצמה. 150 אלף חיילי המילואים שגויסו בשנת 1956 בעקבות מלחמת סיני מצאו בימח"ים (מחסני החירום) מחסור רב בציוד. כולל כלי רכב שנמצאו במצב טכני ותחזוקתי ירוד וכלי נשק לא מתאימים. תא"ל תמרי מציין שרמת האימון של חיילי המילואים היה ירוד וגם אז מירב תשומת הלב ניתנה למערך הסדיר. עוד הוא מוסיף כי צה"ל ציפה כי תוך שלושה ימים בלבד חיילי המילואים יהיו מוכנים ללחימה. צה"ל לדבריו, לא לקח בחשבון, לא אז ולא במלחמת לבנון השניה את העובדה כי ייקח זמן רב עד שהמפקדים יחליטו לגייס את מערך המילואים.

פרופ' אורי ביאלר מהאוניברסיטה העברית טען במסגרת הכנס כי בעיה קריטית נוספת, היא העובדה שכל מערך הפקת הלקחים בצה"ל נעשה על ידי אנשי צבא. "מערך הפקת הלקחים מורכב מאנשי צבא שגדלו בצבא ושייכים לצבא. אין כמעט שום אלמנטים אזרחיים בתהליך הפקת הלקחים וצה"ל מתנגד בתוקף להכנסת אזרחים, שיכולים להכניס רוח אחרת, לשאול שאלות ולא לפחד שהקידום שלהם בסכנה. עד שזה לא ישתנה, אותם מחדלים שקרו במלחמת סיני וחזרו במלחמת לבנון האחרונה, ימשכו", טען פרופ' ביאלר.

תותחנים במלחמת לבנון השניה. שוב מחסור בציוד תקין לאנשי המילואים.
תותחנים במלחמת לבנון השניה. שוב מחסור בציוד תקין לאנשי המילואים.
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד