072-3300504

איך בוחרים תחום הנדסה?

הביקוש הגובר למהנדסים תורם לשכר התחלתי גבוה יותר. אך אם חשבתם לבחור את התואר ההנדסי שמציע את המשכורות הגבוהות ביותר לבוגריו, חישבו שנית: בשוק שמתפתח במהירות רבה, אין לדעת איזה מקצוע יישאר מבוקש גם בעוד שלוש שנים. אז מה כן השיקולים?

עינת חורשי | 12-11-2006 18:41:00

ענפי ההנדסה נמצאים במגמת עליה מתמדת בשנים האחרונות. הביקוש הרב למהנדסים בארץ, שנגרם ממחסור תמידי במהנדסים צעירים, תורם לעליה בשכר ההתחלתי של הבוגרים הטריים. למשל, שכרו ההתחלתי של מהנדס תוכנה עומד עתה על 10,000-12,000 שקלים ברוטו. המעסיקים, המודעים לגודלו המצומצם של הענף, מחזרים אחר הסטודנטים עוד בזמן הלימודים.

"תעשיית ההיי-טק בישראל מגלגלת מחזור שנתי של 20 מיליארד דולר בשנה, כאשר כ-75 אחוזים מתוכה מיועד לייצוא", אמר אלישע ינאי, מנכ"ל חברת מוטורולה ישראל, ביום עיון מיוחד למועמדים ללימודי הנדסה, שהתקיים לאחרונה במכללת אפקה להנדסה בת"א. יום העיון עסק בהבדלים בין תחומי ההנדסה השונים, הגם שתכונות משותפות שמחפשים המעסיקים, משותפות לכל תחומי ההנדסה. כך, למשל, הסביר ינאי, נדרשים המהנדסים להיות סקרנים ובעלי רצון להיות מעודכנים, זאת עקב השינויים התכופים בשוק וקצב ההתפתחות המהיר של התחום.

מהנדס עובד מול המחשב
מהנדס עובד מול המחשב

רוצים שכר גבוה
תלמידי בית הספר התיכון והסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, מודעים לדרישה הרבה והשאלה שמטרידה אותם היא איך להוציא את המרב מהמצב. 50 אחוז מהשאלות בפורום המהנדסים ב'יורם', עוסקות בהתלבטות בין תחומי ההנדסה השונים, ובפרט - בשכר הממוצע למהנדס מתחיל בכל ענף הנדסה. לדברי ד"ר יצחק אביב, ראש המחלקה להנדסת תוכנה במכללת אפקה להנדסה, השיקול של הסטודנטים העתידיים אינו מה ענף ההנדסה המבוקש ביותר כיום, אלא מה יהיה התחום המבוקש ביותר במשק בעוד 3-5 שנים, עת הם צפויים לסיים את לימודיהם לתואר המהנדס. אלא שבשל השינויים הרבים בידע הטכנולוגי (שינויים שמשפיעים על ביקוש המעסיקים לעובדים ועל רמת השכר), לא ניתן לנבא כבר עתה מה יהא התחום המוביל בעוד מספר שנים.

המועמדים ללימודי הנדסה צריכים לזכור שלמעשה, אין זה משנה באיזה ענף הנדסה יבחרו, שכן השוק אינו רווי וכאמור, קיים חוסר תמידי במהנדסים. כך, למשל, מתריע נשיא התאחדות התעשיינים, כי מדי שנה התעשייה והמשק זקוקים לכ-10,000 בוגרי הנדסה וטכנולוגיה, אולם בפועל, מסיימים מדי שנה כ-8,000 בוגרים בלבד את התארים בתחומים אלו. כלומר, מדי שנה יש מחסור כרוני בכ-2,000 מהנדסים, וזאת מבלי לקחת בחשבון מחסור בטכנאים, הנדסאים וכו'. נתונים אלו מבטיחים ביקוש רב למהנדסים בכל ענף - ביקוש שמביא עימו גם שכר גבוה למתאימים.

שיקולים בבחירת ענף לימודים
למרות הדרישה העזה למהנדסים, על הסטודנטים ששוקלים ללמוד את התחום לזכור כי יש בו מלכוד מסוים: השינויים המהירים שעוברת הטכנולוגיה דורשים התעדכנות מתמדת ויכולת לימוד עצמית, שכן מתחילת הלימודים ועד סיום התואר, הטכנולוגיה שלמד כל סטודנט עוברת שינויים רבים והתפתחויות. לפיכך, מועמדים ללימודים צריכים לוודא כי תכנית הלימודים מתרכזת במקצועות מדעיים המעודדים חשיבה עצמית כמו פיזיקה ומתמטיקה, שמהווים את הבסיס לכל המקצועות הטכנולוגיים. אמיר זיו-אב, יו"ר חברת "זיו-אב הנדסה לפתרונות הנדסיים", משיא למועמדים ללימודים עצה נוספת: "חשוב ללמוד מקצועות בסיסיים של הענפים היישומיים השונים - הנדסת מכונות, הנדסת אלקטרוניקה, אנרגיה, תוכנה וכו'. מוסד לימודים שמספק זאת לתלמידיו, מאפשר להם לראות את התמונה הגדולה ולקבל קנה מידה באשר לנעשה בתחומים האחרים ובמשק".

יצחק פומרנץ, מנהל החטיבה היצירתית בחברת M-Systems חושב כי השיקולים אינם צריכים להיות טכניים וקרים בלבד, אלא יש לתת משקל גם ל"נשמה" ולמשיכה הטבעית של המועמד לתחום. לדבריו, מי שיבחר בלימודי הנדסה רק בשל הביקוש הגובר במשק, לא יהיה מהנדס טוב. מהנדס מוצלח הוא מי שאוהב את התחום ורוצה לחיות אותו - מי שמתייחס אליו כדרך חיים. רק גישה כזו, הוא אומר, תעזור לסטודנט לצלוח את השינויים התכופים בשוק וללמוד אותם - מתוך סקרנות בריאה ורצון להתפתח, ולא מתוך כורח.

המידע מובא באדיבות אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד