072-3300504

החורף הגיע וחורף זה חמין

מי שלא העביר את ימי שבת בהפרחת גזים משותפת לא ידע אחווה יהודית מימיו. ענבל קליין תפריח לכם טיפים ומתכון

ענבל קליין | 02-11-2006 16:45:00

יש לחמין מין הילה כזאת של מאכל מסובך להכנה, שרק סבתות ומאמות אמיתיות יכולות להכין, אבל בפועל מדובר בעניין פשוט למדי: ממלאים סיר גדול במרכיבים נפיצים, מכסים, מבשלים הרבה הרבה הרבה זמן וזהו – עברתם בהצלחה יתרה.

יש כמה עקרונות ודברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים עם החמין הראשון:

1.הסיר לעולם יהיה קטן מדי – אפילו אם תאמצו סיר 40 ליטר, תמיד צריך לוותר על חלק מהשעועית... הפתרון לעניין הזה הוא להכין שני סירים – אחד גדול עם כל הבשר ומעט תוספות והשני צמחוני (ובו אפשר לשים את הביצים, שלא זקוקות לטעם הבשרי), בכל חבורת אורחים תמיד יהיה אחד כזה, אז רצוי להיות מוכנים מבעוד מועד.

2.חמין טוב מתחיל יום קודם – את הקטניות (שעועית, חומוס) צריך להשרות בכלי עם הרבה מים ללילה, כלומר לפחות ל-10 שעות. אם הבשר קפוא צריך להוציא אותו מהקפאה. לעולם לא מכינים חמין מבשר קפוא (בכלל בשר קפוא זה רעיון נואל, אבל לפעמים חייבים).

3.את החמין הראשון מכינים "לפי הספר" – אחרי ששולטים ברזי הקדרה אפשר לאלתר, להוסיף כל מני ירקות שורש אופנתיים, לצרור שקיות קוקי, להוסיף דבש וכל מני תבלינים. חמין זה כמו אופניים: בהתחלה נופלים אבל אחר כך כל בבלה וקרטושקע יכנסו לכם לנשמה ולעולם לא תשכחו אותו.

4.השיטה הבטוחה ביותר להכין חמין היא בתנור – לצורך זה תזדקקו לסיר שיכול להיכנס לתנור (לא כל סיר הוא כזה) – אבל אפשר לבשל את החמין גם על האש הכי קטנה כל הלילה. רצוי להציץ ולודא שהתחתית לא נשרפת. גם סירי לחץ מוצלחים למשימה – ועושים אותה במהירות מרשימה. (אפשר להעמיד סיר חמין ב-4 שעות במקום לילה שלם).

5.מילת אזהרה: חמין הוא סוג של מיפגע בריאותי. אני לא מתכוונת לגזים אלא לעניין הפלטה והחימום המתון. משפחות שומרות שבת, מטבחים צבאיים ודוכני אוכל בקניונים – כולם משתמשים בפלטות חימום כדי לשמור על החמין חם – מה שקורה במצב הזה הוא שהתחתית אכן חמה, אבל האוכל שנמצא בקצה הצפוני של הסיר רק חמים ולא רותח – טמפרטורת הביניים הזאת היא מצע מצויין להתפתחות חיידקים. קחו את זה בחשבון בפעם הבאה שאתם עושים מילואים.

מי הפריח בלונים באויר?
מי הפריח בלונים באויר?

חמין למתחילים
1 חבילה (500 גרם) שעועות לבנה או חצי חבילה שעועית לבנה וחצי חבילה שעועית אדומה
1 חבילה קטנה (200 גרם) גריסים שטופים
1 ק"ג בשר בקר לא רזה (מבקשים מהקצב "בשר לחמין") רצוי עם עצמות – למשל אוסובוקו של פרה.
6-8 תפוחי אדמה קטנים וקלופים
6 ביצים
4 בצלים קטנים
1 ראש שום מפורק ולא מקולף
מלח, פלפל שחור

בצהרי יום שישי משרים את השעועית במים קרים. בערב ניגשים למלאכת ההרכבה:
בתחתית הסיר (סיר גדול, שהכל יכנס בנוחות) מפזרים שכבה דקה של שעועית, מעליה את הבשר, בצדדים מסדרים את תפוחי האדמה, בצלים וביצים, דוחפים כמה שיני שום ואת שאר שעועית. מוסיפים את הגריסים ומקווים שהם יכנסו לכל החורים שיצרו המרכיבים האחרים. מוסיפים מלח ופלפל.
ממלאים מים עד כיסוי ומרתיחים. מקיפים היטב (מורידים את הקצף והלכלוך) ומחממים את התנור לחום נמוך מאוד- 100 מעלות.
כשהסיר רותח ומבעבע מכניסים אותו לתנור לאישפוז לילי.
קמים בבוקר ובחרדה בודקים אם לא התרחש אסון בלילה.
גונבים ביצה אחת לארוחת בוקר ומתאפקים יפה עד הצהרים.

סוגיית הקישקע:
קישקע הם מעיים ממולאים. זה לא פיחס, זה אפילו טעים מאוד, אבל אלא אם לאבא שלכם קוראים ישראל אהרוני – אין שום סיבה להכין קישקע בבית.
קונים את הקישקע מוכן אצל הקצב או בסופרמרקט ומניחים אותו למעלה, ליד הביצים.
כדי שהקישקע לא יפוצץ באמצע הבישול (כן, זה קורה לפעמים...) מומלץ לנקב אותו בקיסם שיניים.
יש עוד תוספות מסורתיות לחמין – כמו הקיגלה או הקוגל הפולני – מין קציצה גדולה עשוייה מלחם ישן וביצה (ובצל מטוגן) – שגם אותה מניחים למעלה.
שילוב פולנו-יימני הוא ג'חנונים בסיר החמין. כן, כן – מניחים ג'חנונים קפואים בצמרת סיר החמין ואפשר לאכול אותם בשבת בבוקר יחד עם הביצים או בצהריים – עם הבשר והשעועית.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד