האתגרים של לימודי חינוך לגיל הרך
מחלקת לימודי חינוך לגיל הרך (מלידה עד גיל שש) ב- מכללת סמינר הקיבוצים שמה דגש על מרכיבים חשובים בהתפתחותה המקצועית של הגננת: בניית חוסן מקצועי – אישי, חשיבה ביקורתית, יוזמה, יכולת עבודה במצבים עמומים, עבודה עם המשפחה והקהילה ועם מורכבות תרבותית וחברתית, פיתוח יכולות רפלקטיביות עמוקות, בקרה עצמית ולמידה לאורך החיים. תוכניות ההכשרה של הגננות רואות את הגננת הבוגרת שלנו כמשפיעה על המציאות של הילדים והוריהם, משפיעה על המציאות החברתית הקרובה שבסביבתה.
תהליכים אלה מחייבים הבנה עמוקה של עקרונות הלימודים בגן הילדים מחד ושל הצרכים של הסטודנטיות והסטודנטים מאידך. הם מחייבים ראיה, הכרות עמוקה וליווי משמעותי לכל אחת ואחד מהסטודנטים והסטודנטיות. תוכניות ההכשרה במחלקה לגיל הרך מעוגנות בהבנה של תהליכי בניית הזהות המקצועית של נשות ואנשי המקצוע – הגננות והגננים. תהליכים אלה נעשים במשותף עם צוות המחלקה, הסטודנטיות, הסטודנטים והבוגרים. לדוגמה:
הפרלמנט, ועדת היגוי לגיל הרך ששותפים בה סטודנטיות, סטודנטים, מדריכות ומרצים, שמבנה את המדיניות במחלקה.
המחלקה לגיל הרך עוסקת בבניית קוד אתי לגני ילדים. תוכנית שמתקיימת שלוש שנים בשיתוף בין סטודנטיות וסטודנטים, מרצים ומדריכות פדגוגיות. בשנת הלימודים הנוכחית, תש"פ, נרקם שיתוף עם עיריית רמת השרון: מנהלת גני הילדים, מפקחת משרד החינוך, הגננות, הסייעות וההורים והילדים.
תוכנית ההכשרה לגיל הרך פלורליסטיות ומתקיימות בשלושה נתיבי לימוד:
יצירתי – המשלב אומנויות בהכשרה ובהוראה, חשיבה יצירתית והכרות עמוקה של הסטודנטית עם עצמה ובקבוצה.
דיאלוגי – המכשיר לפדגוגיה של יחסים, לבניית תוכניות לימודים מיתוך הקשבה לילדים ולילדות השותפים בגן.
החינוך המיוחד לגיל הרך – מוביל השקפת עולם של לימודי מוגבלויות והכלה מלידה ועד גיל שש. הסטודנטיות והסטודנטים מוכשרים (ומקבלים תעודה) לעבודה בגנים כלליים (רגילים) ובגני חינוך מיוחד.
ד"ר נירה ואלה, ראש המחלקה לגיל הרך ב- מכללת סמינר הקיבוצים: "הגננת היא מומחית בגיל הרך. היא סוכנת תרבות ושינוי המחוברת להקשרי החיים של הילדים, של ההורים ושל הקהילה שבה נמצא הגן. ראייה רחבה זו מנחה אותנו בהכשרת הגננות במחלקה לגיל הרך".
למי מתאימים לימודי חינוך לגיל הרך?
עבודה כגננות ומטפלות מבטיחה עבודה בשעות קבועות, הן משגיחות על ילדים בגיל הרך (מגיל שישה חודשים ועד חמש) משעות הבוקר ועד שעות הצהריים או אחר הצהריים, ומספקות למעשה מסגרת חינוכית ראשונית. על מנת לעבוד כגננות ומטפלות יש צורך בסבלנות רבה, אהבה לילדים ובעלות סמכות. הגננות הן אלו שלמעשה מקנות לילדים הרגלי חינוך בשלבים הראשונים שלהם בדרך להיות "גדולים", השתלבות בקבוצה ועוד. בנוסף הגננות עורכות מעקב אחרי הילדים ומשתפות את ההורים בכל מה שצריך על מנת לעודד התפתחות תקינה של התינוקות/ילדים.
מה לומדים במהלך לימודי חינוך לגיל הרך?
במהלך לימודי חינוך לגננות ומטפלות מקבלות הסטודנטיות (רוב הלומדות למקצוע הזה הן נשים) כלים מקצועיים לעבודה חינוכית עם ילדים ולהוראה. בשנים הראשונות ללימודים מדובר בידע תיאורטי, ובשנת הלימודים האחרונה מקיימות הסטודנטיות סטאז' מעשי, בו הן מתנסות בחינוך בגיל הרך, בעבודה בתוך גני הילדים. ישנם מספר מוסדות לימוד המאפשרים התנסות באופן מעשי בגננות כבר בשנת הלימודים הראשונה.
איפה אפשר לעבוד לאחר לימודי חינוך לגיל הרך ?
בכל מסגרת של גן ילדים (ציבורי או פרטי) מגיל 6 חודשים ועד חמש.
קרא עוד: לימודי חינוך, לימודי חינוך מיוחד