072-3300504

אינטראקציה בריאה: איך מפגישים בין ילדים ובעלי חיים?

העידן הדיגיטלי אומנם היטיב עם הילדים בתחומים שונים אך אי אפשר להתעלם גם מהנזקים. אחד מהם הוא ההתרחקות של הילד מעולם הטבע והחי. איפה לומדים איך להחזיר את הקשר המיוחד של ילדים עם בעלי חיים באופן כיפי ובריא? בואו לגלות

יורם לימודים | 31-12-2017 15:28:00

בעידן הנוכחי קשה להוציא את הילדים מהמסכים ועוד יותר קשה לגרום להם לצאת מהבית, מה שאומר שהם נחשפים פחות אל הסביבה הטבעית, וכך גם המגע עם בעלי החיים פוחת, לכן כיום, יותר מאי פעם, חשוב לחשוף את הילד לעולם הטבע באופן ייזום.

באמצעות אינטראקציה עם בעלי החיים הילד לומד על עולם החי, מקבל גירויים חושיים החשובים להתפתחותו הרגשית ומשכלל את יכולות האמפתיה שלו, ולכן נושא זה הוא חלק חשוב בהכשרה בתכנית הלימודים לגיל הרך. אילו יתרונות נוספים ניתן להפיק מהקשר עם בעלי חיים? כל הפרטים בכתבה.

כל היתרונות ממפגש עם בעלי החיים
כל היתרונות ממפגש עם בעלי החיים

למידה באמצעות מגע: מהם היתרונות של חיבור לבעלי החיים?
ילדים זוכרים חוויות רבות מהילדות, כאשר אחד הדברים החווייתיים, המהנים והמסקרנים ביותר עבורם הוא ההיכרות והמגע הראשון שלהם עם בעלי החיים. מלבד החוויה המהנה, הילדים משכילים ולומדים הרבה מהמפגש המרתק עם עולם החי.

איך בעלי חיים עוזרים להתפתחותם של ילדים? "מילת המפתח כאן היא איזון - החשיפה לטבע בעידן המודרני היא מעטה לעומת השימוש בטכנולוגיה והזמן בו הילדים מבלים מול מסך הטלוויזיה והמחשב ולכן מה שחשוב הוא לגרום אצלם לאיזון, לצאת אתם לפעילויות בטבע, להפגיש אותם עם בעלי חיים ובכך לגרום להם להפעיל מגוון חושים החשובים להתפתחותם. מספרת לנו ניבי אפק אילן, מרצה ומנהלת פינת החי בסמינר הקיבוצים וממשיכה, "פינת החי נותנת מענה לסוגיה זו ומפגישה את הילדים עם בעלי החיים ובאופן טבעי, מציפה אצלם רגשות של חיבה, אמפטיה וקרבה לטבע". מפגש של ילדים עם בעלי חיים מאפשר להם לגלות ולהפעיל מגוון חושים: מגע, הקשבה, ריח, התבוננות, הבעת רגשות, וכדומה.

מלבד העובדה שמדובר בדרך מצוינת ללמוד על יחסי הגומלין בין בני אדם לבעלי חיים, מדובר בדרך יעילה ללמידה של וויסות. מה זה אומר? פשוט מאוד - ילדים יכולים ללמוד להיות עדינים בכך שהם נדרשים לנהוג בעדינות עם בעלי החיים, "הילד שלומד ללטף ארנבון בזהירות ידע להתנהג לאח שלו בעדינות", מציינת אפק אילן. "כמובן שישנו גם העניין של האחריות, שכן הילד צריך להאכיל את בעל החיים, לטפל בו, להבריש אותו ולדאוג שיש לו כל מה שצריך", היא מוסיפה.

כל היתרונות האלו הם חשובים אך אם תשאלו את אפק אילן מה הוא הדבר החשוב ביותר שהילד לומד במהלך המפגש עם בעלי החיים היא מיד תדבר על המושג 'אמפתיה', "הפגישה עם בעלי החיים מלמדת את הילד להיות אמפתי לסביבתו ולהיות פתוח לקבלת האחר". היא מציינת.

למידה באמצעות מגע
למידה באמצעות מגע

איך יוצרים אינטראקציה בריאה בין ילדים ולבעלי החיים
ההנחה הרווחת היא שילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים לאינטראקציה עם בעלי החיים יותר מילדים רגילים, אך אפק אילן מפריכה את ההנחה, וטוענת שגם ילדים נורמטיביים יקבלו חיזוק רגשי והתנהגותי בקשר עם בעל חיים. עוד היא מדגישה, שחשוב לשים לב ולהתאים את המפגש עם בעל החיים לאופי הילד ולאופי הפעילות, "אם מדובר בבעלי חיים שצפויים להיות במגע ישיר עם הילד עדיף לבחור בחיות עם פרווה כמו ארנבונים או כלבים, ואם מדובר רק בהתבוננות אז ניתן להראות להם דגים, חרקים וציפורים. בשורה התחתונה ניתן ללמוד ולהפיק ידע מכל בעלי החיים, גם אם מדובר רק בהקשבה או תצפית", אומרת אפק אילן.

דיברנו הרבה על הילדים ורווחתם, אבל מה עם רווחת בעלי החיים? אפק אילן מספרת לנו כי יש פינות חי מקסימות שבהם דואגים לתנאים אידיאליים עבור בעלי החיים, אבל מנגד ישנן פינות חי מוזנחות בהם סובלים בעלי החיים מתנאי מחיה ירודים. מה עושים בנידון? מסתבר שישנו חוק לתחזוקת פינות חי אך מקומות רבים אינם מכבדים אותו. חשוב לזכור שהבריאות של בעל החיים היא חשובה הן לילד והן לבעל החיים ולכן יש לשים דגש על רווחתם של בעלי החיים בפינת החי, כך לפי אפק אילן. בסמינר הקיבוצים יש מודעות רבה והקפדה יתרה על שמירת רווחתם של בעלי החיים בפינת החי ועל התאמת תנאי המחיה שלהם לתנאים בטבע.

אינטראקציה בריאה בין הילד לבעל החיים
אינטראקציה בריאה בין הילד לבעל החיים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד