072-3300504

מרכז טאוב: נשים משכילות יותר, גברים מרוויחים יותר

כבר כמה שנים שדוח מרכז טאוב מוצא כי נשים בישראל משכילות יותר מגברים אך מתנגד משתכרות פחות, אז מה שונה הפעם מפעמים קודמות?

16-05-2016 09:00:00

אם תבדקו בכל מגזרי האוכלוסיות בישראל מי משכיל יותר - נשים או גברים, תמצאו כי הכובע האקדמי מונח על ראשיהן של הנשים, אבל במבחן התוצאה המשכורת שלהן נמוכה יותר, למה זה קורה?

על פי דוח 'תמונת מצב המדינה' שפרסם היום (ב'), מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, נראה כי הפער מבחינת ההשכלה האקדמית בין הנשים לגברים רק הולך וגדל, עם זאת, גברים משתכרים בסכום גבוה בהרבה יותר מנשים במרבית המגזרים, ולמרות זאת נראה כי יש שינוי שעומד באופק.

מספרים נמוכים באקדמיה אבל מספרים גבוהים במשכורת
מספרים נמוכים באקדמיה אבל מספרים גבוהים במשכורת

למה נשים נוהרות לאקדמיה?
במשך כמה שנים נראה כי בכל קבוצות האוכלוסייה בישראל, נשים משכילות יותר מגברים. הסיבה לנתון זה נשענת על כמה נקודות, "חלק מהעניין הוא שמקצועות נשיים התחילו לחייב בתואר", מסבירה הדס פוקס, חוקרת במרכז טאוב ומוסיפה, "המקצועות הפכו להיות מחייבים בהשכלה אקדמית, נגיד מורות שבעבר עבדו לא היו עם תואר, והיום הן כן ואותו הדבר על אחיות".

אם מסתכלים על כל מגזר בנפרד, אפשר לראות כי במגזר החרדי הפער הוא גבוה במיוחד, עד ש-26 אחוזים מהנשים רוכשות השכלה אקדמית וזאת לעומת 13 אחוזים מהגברים. "הם (הגברים החרדים ה.נ) לא לומדים מקצועות ליבה, וברור שזה משפיע על זה שהם פחות ממשיכים לתואר אקדמי", אומרת פוקס.

במגזר הערבי לעומת זאת הפער בין הנשים לגברים הוא נמוך, כאשר 20 אחוזים מהנשים רוכשות השכלה אקדמית, וזאת לעומת 18 אחוזים מהגברים, ולמרות שמדובר באחוזים נמוכים לעומת המגזר החילוני, ישנה עלייה באחוז בעלי התואר הראשון במגזר הערבי.

נשים משכילות יותר מגברים
נשים משכילות יותר מגברים

מדברים במספרים: האמת מאחורי המשכורת
אם מסתכלים על הנתונים, מיד עולה השאלה - איך זה הגיוני שנשים מרוויחות פחות? אם יש קשר בין רמת השכלה לתעסוקה והכנסה, מדוע כשמדברים על נשים ומספרים, נתוני השכר מיד צונחים מטה?

לפני שמתחילים לזרוק מספרים לאוויר, חשוב לזכור שלמרות שנשים עובדות יותר מבעבר, הן עדיין עובדות פחות מגברים. זאת ועוד העובדה כי נשים עובדות במקצועות פחות יוקרתיים ורווחיים, "אם מסתכלים על נתוני הסטודנטים לשנת 2014, אז רואים שבסטודנטים לחינוך, 80 אחוזים מהם היו נשים, ובלימודי הנדסה לעומת זאת 27 אחוזים היו נשים", מציינת פוקס.

אם מחפשים את הסיבה מדוע נשים עובדות במקצועות פחות יוקרתיים, אפשר להצביע על כמה וכמה סיבות אפשריות, החל מסביבת עבודה או עבודה שלא מתאימה לאימהות וכן הלאה, וזו יכולה להיות אחת הסיבות להבדלי השכר.

כדי לסבר את האוזן ולהבין היכן עומד הפער, על פי הדוח נמצא כי ההבדל בין השכר השעתי של נשים וגברים עומד על 14 אחוזים, "זה משהו שקורה בכל העולם המפותח, נשים מרוויחות פחות מגברים בשכר שעתי", אומרת פוקס ומוסיפה, "זה לא מצטמצם בקצב גבוה, בעיקר כי השכר השעתי לא מצטמצם בישראל כבר עשר שנים. זה מראה שצריך לשנות את המאמצים שלנו, אולי לשנות את מקומות העבודה שיהיו יותר ידידותיים לנשים ואימהות וזה משהו שלדוגמא יכול להקטין את הפער בשכר השעתי".

עם זאת, נראה כי ישנה מגמה חיובית והפער מתחיל להצטמצם, שכן הפער בשכר הגלובלי יורד בעקביות. "זה בכיוון חיובי, בכל העולם נשים עובדות יותר", אומרת פוקס, "אם אנחנו רוצים להגיע לשוויון, אז מהבחינה הזו זה משתפר".

רוצים להתעדכן בכל מה שחם בעולם הסטודנטים? היכנסו לעמוד הפייסבוק של יורם לימודים

גברים בוחרים במקצועות יוקרתיים
גברים בוחרים במקצועות יוקרתיים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד