תחומי ההדרכה והחינוך זוכים כיום לרוח גבית מההיבט הטכנולוגי. זאת כפי שניתן לראות בעת הנוכחית, שבה למידה מרחוק עשויה להפוך מבחירה לכורח. כדי לפתח את תוכניות הלימודים המשולבות באמצעים דיגיטליים יש להכיר את ההיבטים השונים של הלימוד מרחוק, ואת האתגרים הייחודיים הנלווים להם.
למי מתאימים הלימודים לתואר?
התואר מותאם לרכזי הכשרה והדרכה במוסדות שונים המעוניינים להכיר את האתגרים של הלימוד מרחוק, ולבצע תכנון מקיף ללימוד בשיטה זו. כמו כן, התואר מותאם למורים, רכזים ולמנהלים במערכת החינוך הציבורית והפרטית, העושים שימוש בכלים הטכנולוגיים לצורך חדשנות בחינוך. בין השאר, משתתפים בלימודי התואר כיום רכזים פדגוגיים בבתי הספר, רכזי מקצוע, מנהלים ורכזי הדרכה בארגונים שונים. המורים הנמצאים בשני מחזורים של חצי שנת שבתון, יכולים לסיים את התואר בפרק זמן זה.
התוכנית מוצעת, הן במסלול עם תזה והן במסלול ללא תזה, בשתי מגמות שונות: טכנולוגיות למידה ומערכות למידה. אחד היתרונות בתוכנית הוא האפשרות לבחור את המסלול במהלך הלימודים. זאת משום שישנם חמישה קורסים המשותפים לשתי המגמות, ועוד שישה קורסים ייחודיים לכל מגמה.
מה היתרונות של לימוד התואר באוניברסיטה הפתוחה?
פרופסור אינה בלאו, ראשת התכנית, מתארת את יתרונות הלימוד התואר באוניברסיטה הפתוחה: "ניתן לפרוש את הלימודים לתואר עד לשבע שנים, לכן סטודנטים העובדים במשרה מלאה יכולים לפרוש את לימודיהם, וסטודנטים מעוניינים בהפסקה ארוכה בזמן הלימודים, למשל לצורך הקמת משפחה, יכולים לעשות זאת ללא קושי. כל אחד מהסטודנטים לומד בקצב שלו, במפגשים חיים מהבית באמצעות מערכות טכנולוגיות מתקדמות ובאמצעות תכני לימוד איכותיים – דיגיטליים ומודפסים. כל השיעורים החיים מתקיימים החל מהשעה 16:00 או בימי שישי, ולכן הקורסים אינם מתנגשים בעבודה בשעות הבוקר.”
מדוע התחום כה משמעותי כיום?
"הכשרה דיגיטלית הינה תחום ההולך ומתפתח בצורה עצומה בשנים האחרונות ובמיוחד לאחר התקופה הנוכחית. מקומות עבודה מתחילים לגלות את היתרון שבפגישות מקוונות, וכך גם הכשרת העובדים יכולה להתבצע מהבית או מכל מקום. אנו רואים כיום כי אנשים שאפילו לא היו מוכנים לשקול להיפגש או ללמוד מרחוק, בעקבות ההתנסות באינטראקציה מרחוק בשעת חרום, מבינים את היתרונות של פגישה מקוונת בזום ומעוניינים להוסיף זאת גם להיבטים נוספים בארגון.”
"האפשרות להיפגש, מבלי שיהיה צורך לעמוד בפקקים או להוציא סכום גבוה על טיסות מעבר לים, דלק או להתארגן מעבר לישיבה מול מחשב, פותחת מגוון אפשרויות בפני כל אדם ומאפשרות חיסכון כספי עצום ושמירה על איכות הסביבה.”
מה לומדים בשני המסלולים בתואר?
"התואר משלב עקרונות פדגוגיים, כולל לימוד של בניית הדרכה מקוונת. צריך להכיר את האתגרים השונים, וכיצד לעמוד מול תלמידים כאשר משתמשים במערכות דיגיטליות. למשל, כאשר המרצה עומד בכיתה פיזית, הוא מביט לתלמידים בעיניים. אך, בהוראה במערכות וידאו, אם הוא מביט בפנים של התלמידים על גבי המסך, הוא אינו מכוון את המבט למצלמה, ולכן לתלמידים נראה כאילו הוא מביט לצד, דבר שמקשה עליהם להתרכז בלמידה. כדי לשמור על קשר העין עליו להביט דווקא במצלמה.
דוגמה נוספת בשיעור מרחוק היא הניסיון להתכתב בצ'ט ולדבר במקביל. חשוב לדעת להתנהל בדרך תקשורת אחת ולנהל את הקשב. זאת משום שאיננו באמת מבצעים את הפעולות האלה בצורה של 'מולטי טאסקינג': אנו כותבים בצ'ט או שאנו מדברים בקול עם התלמידים וכשאנו מנסים לעבור בין השניים, הקשב שלנו נפגע בצורה משמעותית והלומדים שלנו מודעים לכך. חשוב לבחור דרך אחת ולהתמקד בה במהלך השיעור מרחוק".
"חשוב גם להכיר את ההיבטים הרגשיים בלימוד מרחוק. למשל, כאשר עובדים על מטלות שיתופיות או מסמך משותף, חשוב שאדם אחד לא ימחק את הנתונים שהשני הוסיף למסמך. מחיקה זו עשויה לפגוע ברגשות הלומדים, ולכן חשוב להכיר את הפסיכולוגיה של השותפים לתהליך הלימוד."
"נושא נוסף שהאוניברסיטה עושה בו שימוש לשיפור תהליכי הוראה מרחוק ונידון בלימודים בתואר הוא 'אנליטיקות של למידה'. היום, בניגוד ללמידה פרונטלית, אפשר לדעת בדיוק מי נכנס לאיזה שיעור, האם הוא ביצע מטלות מסוימות או שאולי לא פתח את המטלה. ניתן לזהות אילו מטלות נפתחו ומיד נסגרו, משום שהתלמיד לא היה מעוניין לעשותן, וכך להמשיך ולבצע תהליך שיפור של ההוראה."
האם לומדים טכנולוגיות מסוימות?
"המטרה של הקורסים "הטכנולוגיים" בתואר היא לא להתמקד בטכנולוגיה אחת. היום מנהלים שיעור מרחוק ב'זום' ושולחים מטלות מקוונות ב"קלאסרום" ובעוד מספר שנים עשויות להיות טכנולוגיות שונות לגמרי. אנו לומדים להתבונן בעקרונות הבסיסיים מאחורי השילוב הכלים השונים בהוראה ולמידה, כדי שיהיה אפשר ליישם זאת עם כליים טכנולוגיים שעדיין לא קיימים ובהקשרים מגוונים".
דרישות הלימוד מעבר לנקודות הזכות ותנאי קבלה
התוכנית במסלול ללא תזה כוללת שתי עבודות סמינריוניות כאשר לפחות אחת מהן אמפירית – כמותית, איכותנית או משולבת. במסלול עם תזה תוגש רק עבודה סמינריונית אמפירית אחת ונלמד סמינר תזה שתומך בסטודנטים לאורך תכנון וביצוע של מחקר התזה.
לתואר ניתן להגיש מועמדות לאחר סיום תואר ראשון, וקבלת ציון של 80 ומעלה ממוסד אקדמי מוכר. לעתים, במיוחד עם המועמדים באים מתחומים רחוקים מלימודי חינוך, יידרשו השלמות נוספות כדי להתחיל את התואר. חשוב לציין כי ניתן להגיש מועמדות לאורך השנה ולהתחיל ללמוד את התואר גם מסמסטר ב'.