072-3300504

הישיבה החילונית: כי גם להם יש אלוהים

אם תמיד חשבתם שישיבה זה רק מקום לדתיים, אז הגיע הזמן שתכירו את הישיבה החילונית. הישיבה הזו, בשונה מכל אלו שהכרתם, מציעה תוכנית לימודים הכוללת לימוד התרבות היהודית לצד יצירה עברית

אן לאני | 25-05-2014 15:07:00

להתנתק לארבעה חודשים, לעבור לירושלים, להירשם ללימודים בישיבה - נשמע לכם מופרך? אולי אחרי שתראו מה יש לישיבה החילונית להציע לכם תחשבו אחרת.

לא מדובר בסתם ישיבה, אלא בישיבה חילונית לחלוטין בה בשעה הראשונה של הבוקר תוכלו להחכים מלימודי תלמוד, בשעה שלאחר מכן להפגין יצירתיות בשיעור אומנות וכתיבה יוצרת ואחר כך ליהנות מסיור בעיר ירושלים, נשים וגברים כאחד.

לישיבה, הפועלת בעין כרם שבבירה, מגיעים בכל שנה כ-15 צעירים בגילאי 20-30, לפרק זמן של כ-4 חודשים. מרבית התלמידים במקום הן נשים, אולם גם מקומם של הגברים אינו נפקד.

ניר עמית (33), אחד ממייסדי הישיבה, חיפאי לשעבר וכיום ירושלמי, בעל תואר ראשון בספרות עברית וכללית ותעודת הוראה מהאוניברסיטה העברית, הוא כיום מורה לספרות בבית הספר "קשת" בירושלים, מנחה סדנאות דיאלוג בין ישראלים ופלסטינאים, עובד בישיבה החילונית ומדריך טיולים.

לדבריו, הרעיון לפתוח ישיבה חילונית, הגיע מהרצון להכשיר צעירים למעורבות חברתית ותרבותית בירושלים בעקבות תחושה של עזיבת צעירים מירושלים, "הרגשנו שירושלים צריכה להראות משהו אחר. צעיר, מעניין, יצירתי, מחדש ומגניב, ולקחנו על עצמנו לייצר תרבות צעירה מעניינת ועמוקה שמותאמת לאנשים צעירים שנוגעים בשאלות אינטלקטואליות ובכלל - אנחנו יהודים, אנחנו מחוברים לעולם הזה, זה דגם מצוין לעצב את היהדות".

ואם גם אתם תהיתם, למה הם בחרו לכנות את המקום "ישיבה", אז התשובה היא פשוטה - "כי גם לחילונים מגיע שתהיה להם ישיבה". עמית מספר כי "התכנים לא דתיים לחלוטין והם כוללים גם ספרות, פילוסופיה, אסלאם, מיסטיקה, סיורים בירושלים, לימודי אומנות, כתיבה יוצרת ואומנים מתחומים שונים כמו קרמיקה, פיסול וכדומה שמגיעים ללמד את התלמידים".

שירת נשים היא דבר מקובל
שירת נשים היא דבר מקובל
השיוויון כחלק בלתי נפרד בישיבה
השיוויון כחלק בלתי נפרד בישיבה

מינימום דת, מקסימום אקטיביזם חברתי
זו אומנם ישיבה חילונית והם מתעסקים שם בעיקר בשאלות ובנושאים הקשורים ליהדות, אך עם זאת ניתנת גם חשיבות רבה לנושאים חברתיים ולמאבקים שונים המתקיימים בארץ ובכלל. "המטרה היא לעצב סדר יום חדש. הישיבה היא האלטרנטיבה שאנחנו מציעים לצעירים", מוסיף עמית.

ניתן היה לצפות, כי העובדה שמדובר בישיבה חילונית, תגרום להם להיתפס כדרך חיובית למשוך צעירים לכיוון הדת, אבל לדבריהם זה ממש לא הכיוון. "אנחנו לא עסוקים בשום שאלה דתית, לא עוסקים בהלכה, מתייחסים ליהדות כתרבות וכהשראה והדרך שבה בחרנו היא חילונית לחלוטין", אומר עמית.

ואם נשאר בכם צל של ספק, אלישבע בן טל (22) היא אולי אחת מהדוגמאות לכך שהישיבה היא לא בהכרח המקום שבו מתקרבים אל הדת. בן טל, דתייה לשעבר, שחזרה בשאלה לפני כשנתיים, בחרה ללמוד בישיבה החילונית דווקא בגלל המרחק שיש לה מהדת.

"הישיבה לא מציעה את הדת בצורה שבה כולם רגילים לקבל אותה, אלא, דרך התרבות והחוויה. אנחנו חשופם להמון זוויות, מורים שמגיעים מכל מיני תחומים ואנחנו שמגיעים מכל מיני מקומות ומביעים דעות כל כך מגוונות", מספרת בן טל.

ואם נשארתם עם רצון לדעת עוד תוכלו להגיע לימים הפתוחים שאותם הם מקיימים ב-29/5 וב-26/6 בשעה 16:00 בעין כרם.

חוגגים יחד עם ברי סחרוף
חוגגים יחד עם ברי סחרוף
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד