העולם עשיר, דינמי, מגוון, משתנה והוא יהפוך להיות עוד יותר תוסס, רב-תחומי ובינתחומי, בדור הבא.
פעם אולי היה פחות נוח להצהיר – אני בינתחומי, אני גם וגם, תחומי עניין שונים מושכים אותי, כי התפיסה הרווחת הייתה 'להתמקד בתחום אחד' ולחרוש אותו, אבל היום – זה לגמרי אחרת – ומחר – עוד יותר.
העולם מחפש צעירות וצעירים שהם גם וגם, שמבינים לא רע בכמה וכמה נושאים, שההשכלה שלהם כוללת כמה וכמה תחומים, שיודעים לחשוב, ללמוד, לחבר בין נושאים, להיות יצירתיים, להתבונן לעומק אבל גם לרוחב ולאורך ובעצם גם לממדים אחרים, להכניס כיווני חשיבה נוספים לדיון, כי ככה פותרים בעיות בעולם משתנה.
ועוד משהו חשוב. הכוונה אינה להשכלה שטחית. גם העמקה וגם גיוון. כל אחת ואחד צריכים שדרה- מרכזית שבה הם מעמיקים אבל לא להישאר רק שם, לא ללמוד עוד ועוד מאותו הדבר שכבר מיצינו, לא להיכנס לתבנית אחת אלא לבנות גם וגם, תחום מרכזי ולצידו תחומים נוספים – והיכולת לחבר ביניהם והכי חשוב – ליצור את השילוב הייחודי שלך, זה שמתאים לך, לדברים שמציתים את הדמיון שלך.
אז איך זה עובד?
אפשרות אחת – מסלול חד חוגי – לומדים הכל בחוג ללימודים רב-תחומיים.
בחטיבה למדעי ההתנהגות ברב-תחומי: משלבים בין פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומגדר.
בחטיבת אדם, מדינה ושינוי חברתי: משלבים בין היסטוריה ולימודי ארץ-ישראל, פוליטיקה, ממשל וניהול ויישוב סכסוכים.
בחטיבת קיימות: משלבים בין לימודי סביבה וחברה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה וקורסים מתחום הניהול והשיווק.
בתכנית פילוסופיה – משלבים לימודי פילוסופיה עם שניים מהנושאים שמפורטים בחטיבות האחרות.
תלמידים מצטיינים יכולים לעבור מהשנה השנייה לתכנית אישית ולהתמקד או להרחיב עוד יותר את הנושאים שמעניינים אותם.
אפשרות שנייה – מסלול דו חוגי – משלבים את החוג ללימודים רב-תחומיים עם חוג אחר
אפשר לשלב כמעט כל חוג עם לימוד רב-תחומי.
במקרה כזה – חצי מהתואר נלמד בחוג אחד והחצי השני ברב-תחומי:
• כלכלה ולימודים רב-תחומיים
• פסיכולוגיה ולימודים רב-תחומיים
• חינוך ולימודים רב-תחומיים
• מזרח-אסיה ולימודים רב-תחומיים
• שירותי-אנוש ולימודים רב-תחומיים
• מדעי המחשב ולימודים רב-תחומיים
• מדעי הסביבה ולימודים רב-תחומיים
במסגרת השילוב הדו חוגי, בוחרים הסטודטים שני מקבצים (תחומים) מתוך אחת החטיבות בחוג ללימודים רב תחומיים:
שניים מבין המקבצים בחטיבה למדעי ההתנהגות - פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומגדר.
או
שני מקבצים בחטיבת אדם, מדינה ושינוי חברתי: היסטוריה ולימודי ארץ-ישראל, פוליטיקה, ממשל וניהול ויישוב סכסוכים.
או
שני מקבצים בחטיבת קיימות: סביבה וחברה וסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.
או
מקבץ פילוסופיה עם כל מקבץ אחר שמופיע בחטיבות האחרות (כאן למעלה)
או
לשלב לימודים רב תחומיים עם המכון לאמנויות.
תלמידים מצטיינים יכולים לעבור מהשנה השנייה לתכנית אישית ולהתמקד או להרחיב עוד יותר את הנושאים שמעניינים אותם.
מכיוון שהתואר הזה אינו מקנה מקצוע פרקטי או כישורים מעשיים לחיים, מי שבוחר לעשות תואר רב תחומי עושה זאת משתי סיבות עיקריות:
- לפעמים ציוני הבגרות מגבילים את המועמדים ולא מאפשרים להירשם למסלולים הרצויים, אבל לבוגרי תואר ראשון רב תחומי יש הקלות בתנאי הקבלה למסלולים שונים כמו כן מקבלים יתרון אקדמאי.
- לאור המצב בשוק העבודה, לימודים רב תחומיים מאפשרים לבוגרים השתלבות קלה בשוק התעסוקה כמו כן משפר תנאי העבודה ומעמד המקצועי.
כמה זמן נמשכים הלימודים?
בוגרי תואר רב תחומי יכולים להשתלב במגוון תפקידים בשוק העבודה לרבות תקשורת, מכירות, שיווק, ניהול אדמיניסטרטיבי וכוח אדם.