072-3300504

אומנות העיסוי התאילנדי - חלק ב'

אימן הר-אל, ממשיך ומתייחס לעיסוי התאילנדי יתרונותיו בטיפול במחזור הדם ובטיפול באיברים הפנימיים ובשרירים החיצוניים.

אימן הר-אל | 14-09-2001 11:46:00

הפן האנרגטי
העיסוי התאילנדי הוא דרך טיפול הוליסטית. כלומר, כזו המתייחסת לאדם כשלם אחד, שהנו יותר מסך כל חלקיו, ומתמקדת בו ולא רק במחלתו. מכאן שכל המחלות באות ממקור אחד - חוסר איזון בזרימת האנרגיה בגוף.

ההבנה שכל דבר ביקום עשוי ומונע על ידי אנרגיה היא לב ליבו של העיסוי התאילנדי. לאנרגיה זו קוראים "לום", ("רוח" בתאילנדית). ההודים קראו לאנרגית חיים זו "פראנה" והסינים קראו לה "צ'י". תנועת ה"לום" מתקיימת בנתיבים הקרויים “sen” ("נאדי" בהודו ו"מרידיאנים" בסין).

72,000 נתיבים כאלו ומתוכם עשרה מרכזיים, יוצרים מארג המהווה את הבסיס לגוף האנרגטי. על גבי נתיבים אלו מצויות אלפי נקודות לחיצה, מתוכן 365 נחשבות קלאסיות. הבנה זו לגבי אנרגיית החיים ודרכיה אינה מצויה בטכניקות העיסוי המערביות. רק עם פריחתן של שיטות הטיפול האסייתיות החלו מטפלים מערביים לשלב בטיפולים ראיה הוליסטית יותר.

כל שיטות העיסוי האסייתיות מטפלות בעזרת לחיצות על נקודות בנתיבי אנרגיה בגוף. הייחוד של העיסוי התאילנדי הוא בכך שהוא מתמקד גם ובעיקר בקווי האנרגיה שעליהם מצויות נקודות הלחיצה ולא רק בנקודות עצמן.

הבסיס האנרגטי של הטיפול הוא פתיחה של כל נתיבי האנרגיה, על מנת שאנרגיה מהיקום תוכל לזרום בחופשיות ואנרגיה חסומה, היוצרת מחלה או כאב, תוכל לנוע החוצה. המטפל הוא כעין "שרברב" אנרגטי הפותח את "הצנרת ו"תופר" את נתיבי האנרגיה הלוך ושוב. זהו אחד היתרונות הגדולים של העיסוי התאילנדי. כאשר מטופל בא עם בעיה ספציפית המטפל נותן דגש על נתיב אנרגיה מסוים שאפשר לעבוד לאורכו גם עשר פעמים. בנוסף, על פי הצורך, על ידי לחיצה בנקודות חיוניות לאורך נתיבי ה-“sen”, המטפל מגרה את זרימת האנרגיה, מגביר אותה ומכוון אותה אל האיבר הדורש טיפול. הוא עוזר למטופל ליצור סביבה שבה יכול להתרחש תהליך ההבראה. טיפול פותח ומשחרר שכזה מיועד גם לאנשים בריאים והוא משמש כטיפול מונע ומתחזק.

עבודה אנרגטית זו, למרות היותה הבסיס עליו מושתת הטיפול, חבויה תחת המעטה הפיזי של המגע בגוף. כמו שורשיו של עץ החבויים מהעין אך מעניקים לו את מקור כוחו. הטיפול התאילנדי אינו אנרגטי בלבד, אנו מגיעים לעבודה האנרגטית דרך המגע, דרך הגוף.

הפן הפיזי
לעיסוי התאילנדי מגוון עצום של תנועות ותמרונים המיועדים לעזור לנו לחזור למצב התקין. המטפל משתמש באצבעות, כפות ידיים, מרפקים, רגליים, ברכיים ואף עצמות הישיבה שלו, כדי ללחוץ, למתוח, לכופף, להרים, לסובב ולדחוף את גופו של המטופל. בזכות העבודה על הקרקע המטפל יכול לרתום לעזרתו את כוח הכובד ולהשתמש במשקל גופו, על מנת להפעיל טווח רחב מאד של לחצים ומתיחות לפי הנדרש. פירוש הדבר, יכולת לטפל לעומק הרקמה (השריר) והגוף וכל זאת במאמץ קטן.

עוצמת הטיפול מותאמת למטופל ולמטרת הטיפול. מטופל שבא כדי להירגע מיום עמוס יקבל טיפול שונה לגמרי ממטופל שרוצה לשחרר שרירים תפוסים אחרי משחק כדורסל. לרוע המזל יצא לעיסוי התאילנדי שם של עיסוי "אגרסיבי וכואב". הדבר נובע בעיקר ממטפלים שנתנו טיפול עמוק מדי ללא צורך ומבלי לבדוק אם הלקוח ביקש זאת. רגישות היא מילת המפתח. בכל רגע המטפל קשוב לצרכיו ורצונותיו של המטופל.

יכולת התפקוד של שריר ומפרק היא תולדה של היחס בין אורך השריר במנוחה לבין אורכו בזמן כיווץ. כאשר השריר מתוח הוא נשאר מכווץ וקצר גם בזמן מנוחה. מתח בגוף יביא לכך ששרירים, גידים ורצועות יתכווצו לאורך זמן ויתקצרו. רקמת החיבור של השריר (myofasia) מאבדת מגמישותה ונוצרת הגבלה בתנועת המפרק. הדבר יתבטא בכאבים, מיחושים, נוקשות איברים, נטייה לפציעות, יכולת החלמה נמוכה ותפקוד פיזי לקוי.

עבודת הלחיצות מגרה יצירת סיבים אלסטיים ברקמת החיבור של השריר, משפרת את זרימת הדם בה, ומעודדת שחרור אנדורפינים מהמוח, שהנם משככי כאבים טבעיים. מתח בגוף יכול לעלות מכמה סיבות או שילוב שלהן:

סיבות פיזיות: מאמץ יתר (חד פעמי או נשנה), יציבה לקויה, ישיבה ממושכת ו/או חוסר פעילות.
סיבות נפשיות: דאגות, אי ודאות, מתח נפשי, רגשות שלילים כגון: חרדות, פחדים, כעסים וכיו"ב.

במקום לתפקד בצורה אופטימלית אנו חיים בגוף המתפקד באופן מינימלי. מצב כזה אינו מוגדר עדיין במערב כמחלה. זהו "אזור הדמדומים" בין בריאות לחולי ואי אפשר ללכת עם זה לרופא. יחד עם זאת, אנו מרגישים שאיכות החיים והחיוניות שלנו ירודים. כלומר, שמחת החיים שלנו נפגמת.

בהקשר זה, לעיסוי התאילנדי יתרון נוסף. הדבר שבו עיסוי תאילנדי מצטיין ביותר הוא השילוב בין לחיצות למתיחות. יסודותיה של היוגה כה בולטים עד כי העיסוי התאילנדי זכה לשמות כגון: "יוגה טיפולית", "יוגה לעצלנים", "יוגה תאילנדית" או "עיסוי יוגי". לאחר העיסוי המטופל מרגיש "גמיש כבמבוק, זורם כנהר, מוצק כהר".

אל אותם מקומות שלחץ אינו מגיע או אינו מועיל, המטפל מגיע בעזרת פיסול גופו של המקבל לתנוחות יוגה שונות. ישנם שרירים שמצויים בעומק הגוף, שלא ניתן להגיע אליהם ידנית. בעיסוי התאילנדי מתייחסים לשרירים ואיברים פנימיים ולא רק למעטפת השרירים החיצונית. בכדי לבצע מתיחה אנו משתמשים בשריר הנגדי לשריר שאנו רוצים למתוח. היכולת שלנו לכווץ את השריר הנגדי באופן עצמאי מוגבלת. בנקודה זו נכנס המטפל ומותח קצת יותר, ממה שנוכל לעשות לבד. היתרון הגדול הוא ה"קצת יותר" הזה. המטפל מנצל את העובדה שיש בגוף שלד על מנת לטפל ברקמות הרכות. הדבר מאפשר מניפולציות הדורשות רגישות רבה.

ברשותו של המטפל מגוון עצום של טכניקות למתיחה, פיתול והרמה. בהן מאמץ קטן משיג השפעה משמעותית. בעזרתן אפשר לטפל במפרק או בשריר מבלי לגעת בהם ישירות, אלא דרך איברים אחרים. במובן זה, העיסוי התאילנדי הנו טיפול הוליסטי מכיוון שהגוף, כשלם אחד, מקשר בין טיפול באיבר אחד אל משנהו.

אלמנט נוסף הנו טיפול במחזור הדם. המטפל מפעיל לחץ במקומות שונים. כאשר הלחץ מוסר, שוטף דם טרי את כלי הדם. טכניקה זו עוזרת לניקוי כלי הדם מחסימות ורעלים הנצמדים לדופנותיהם. הדבר משפר את מחזור הדם ומסייע לעבודת הלב. השימוש באלמנט זה נעשה רק על אנשים בריאים למטרה של תחזוקה ושיפור.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד