072-3300504

מתגייסים אסטמתים

עלייה בשיעור המלש"בים שחלו במחלת הנשימה, שעומד על 11 אחוז -כמעט פי 3 מאשר לפני 20 שנה. המגמה עלולה לפגוע ביכולת לשבץ מתגייסים לתפקידי לחימה

אייל וייס | 14-03-2006 16:19:00

כל מתגייס תשיעי לצה"ל סובל או סבל בעבר ממחלת האסטמה - כך עולה מפילוח נתוני המועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) בלשכות הגיוס. 11 אחוז מהמלש"בים סובלים ביום הגעתם לבדיקות הרפואיות, או סבלו בעבר מהמחלה. מדובר בעלייה גוברת והולכת בשכיחות האסטמה בקרב בני הנוער בחברה הישראלית, תופעה בעלת השפעות משמעותיות בנוגע ליכולתו של צה"ל לשבץ חיילים בשירות קרבי - זאת מאחר ששיעור ניכר מהמתגייסים החולים באסטמה נפסלים מלשרת בתפקידי לחימה ומופנים לתפקידים עורפיים.

בדיקת ענף מיון רפואי בחיל הרפואה מעלה כי ב-1994 סבלו פחות משמונה אחוזים מהמתגייסים מאסטמה, כשב-1982 דיווחו רק ארבעה אחוזים מהמתגייסים על המחלה. בשנות ה-60 חלו באסטמה שני אחוזים בלבד מהמתגייסים. מהמחקר עולה כי העלייה מרוסיה ומאתיופיה הקטינה את שכיחות המחלה בארץ, אולם ככל שהעולים נעשים ותיקים יותר, מאמצים אף הם את דפוסי המחלה של החברה הישראלית.

הנתונים עולים ממחקר שערך ענף מיון רפואי בשיתוף משרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב. מטרת המחקר הייתה לנצל את מאגרי הנתונים של הצבא, המאחסנים מידע על ממצאי בדיקות המיון הרפואי משנות ה-50, ולבדוק את השינויים במצב בריאות הנוער במהלך השנים. מהמחקר עולה כי ככל שהרמה הסוציו-אקונומית גבוהה, שכיחות האסטמה באוכלוסייה עולה. "אנו מאמינים כי העלייה בשכיחות המחלה קשורה בעלייה ברמת החיים ובזיהום האוויר", אמר ראש ענף מיון רפואי, סא"ל ד"ר ארנון אפק. "המחקר מספק תמונת מצב רפואית של החברה הישראלית בהתבסס על מאגרי מידע ייחודיים. הדבר יאפשר לצבא לבחון ולחזות מראש מגמות רפואיות והיקפי כוח אדם בתפקידים מסוימים. ככל שנדע להתאים טיפול רפואי טוב ומונע יותר, נוכל למצות את כוח האדם בצה"ל".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד