072-3300504

הסטודנט המצוי אבל לא רצוי

איך מזהים סטודנט ישראלי מצוי? לרוב יהיה בעל עיניים אדומות מעייפות, ירדוף אחר הזמן, יעבוד בשתי עבודות ולא יספיק ללמוד בזמן. נשמע מוכר? זהו המצב התמידי של הסטודנט הארץ ישראלי

| 07-03-2006 12:29:00

הישרדות זה שם המשחק, והמשחק הזה לא קל. לימודים באקדמיה אמורים לפתוח חלון הזדמנויות, אך הם אינם. הלימודים האקדמיים אינם נגישים לכלל האוכלוסייה. שכר הלימוד הגבוה, אינו מאפשר את כניסתם של סטודנטים חדשים לאקדמיה. שכר הלימוד ב 60 מוסדות לימוד הינו מסובסד ועומד על 8,567 שקלים. וב 6 המכללות הפרטיות, משלמים כ 25 אלף שקלים בממוצע. עלות התואר הראשון מסתכמת ב 30 אלף שקלים לשנה כולל הוצאות נלוות. בנוסף, השכר הממוצע לסטודנטים במשק עומד על 2,200 שקלים לחודש. בחישוב מהיר, סטודנט מתחיל את שנת הלימודים במינוס.

הפרופיל של הסטודנט הממוצע לא מסתכם בזה. הסטודנט הישראלי, מבוגר יותר ממקביליו בעולם ב 4 שנים בממוצע. כאשר הסטודנט הישראלי, מסיים את שירותו בצבא, מתאוורר קמעה, חוסך כסף ללימודיו, מתחיל ללמוד, הוא במקביל גם מפרנס את עצמו (מחלק את זמנו בין עבודה סטודנטיאלית אחת לרעותה, נחשב פרנסה?) ומתחיל להקים משפחה. ומה עושים בחו"ל? שם כבר מפתחים את הקריירה.

מה עושה אותו סטודנט אשר רוצה להגיע להיכל ההשכלה, אך נעצר בדרך בשל חוסר יכולת לממן את לימודיו ובכך קובע את גורלו. הוא לא יכול לעשות הרבה, מלבד לעבוד כאמור בשתי עבודות ולנקר בשיעורים..איפה כאן היכל ההשכלה?

אז מה אנחנו יכולים לעשות למען כלל אוכלוסיית הסטודנטים? מה ניתן לעשות כדי לשנות את פני הדברים? איך יוצרים נקודת התחלה שווה? ועדת וינוגרד קמה בשנת 2001 בעקבות "מרד הסטודנטים" ב 1998. המלצת הוועדה נועדה לבחון את נושא הורדת שכר הלימוד, המטרה הייתה להפחיתו בהדרגה ב 50 אחוזים בחמש השנים הבאות. אבל על אף ההבטחות, אנו עומדים כיום על 26 אחוזים מתוך חמישים, אחרי שעברו כבר 5 שנים, הממשלה לא עמדה בהתחיבותיה.

המאבק מתחיל בהכרה על חשיבות ההשכלה, עתיד ההשכלה חשוב לביטחון הלאומי, לרמת החיים ולקידום המדינה בכלל ואינו נחלתם של אוכלוסיית הסטודנטים בלבד. נטרול סוגיית שכר הלימוד ובמקביל העלאת הדרישות האקדמיות מהסטודנט ורף קושי הלימודים יאפשר לסטודנט לפנות את הזמן להתעסק בלימודים, להשקיע, לחתור למצוינות. התוצר יהיה, דור צעיר משכיל שיוכל לקחת את עתיד המדינה בידיים למקום טוב יותר.

אז איך הופכים את ההשכלה לנגישה? איך גורמים לחלום להתגשם? עלינו להנהיג תמיכה תקציבית מהמדינה ולהקים קרן הלוואות לסטודנטים אשר תונהג כך שהסטודנט המעוניין יוכל לקבל לימודים בחינם. לכאורה, כאשר המדינה מעניקה מימון ביניים, והוא מחזיר את ההלוואה רק לכשיתחיל לעבוד עם סיום התואר ואחוזים משכרו, יגזרו אוטומאטית לטובת החזר למדינה. ממש כפי שפועל מנגנון הביטוח הלאומי. הדבר אומנם מצריך השקעה ראשונית לא קטנה, אך זו כאמור תתאזן כעבור מספר שנים ותהיה יעילה למחזורים נוספים בכל שנה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד