072-3300504

טיפים למתלבטים בלימודים

לקראת פתיחת ההרשמה ללימודים אתר "כיוונים לעתיד" מספק לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את ההתמודדות עם ההחלטה הקשה איך לבחור תחום לימודים ומקצוע, מה מתאים לי ללמוד וגורמים מקצועיים שיעזרו לכם

| 18-01-2006 12:12:00

אל תדחה את ההחלטה לרגע האחרון

צעירים רבים מתלבטים בשאלות "מה ללמוד" ו"היכן כדאי ללמוד זאת". הטיול המסורתי אליו יוצאים צעירים רבים לאחר השחרור, הוא דרך לדחות את ההתמודדות עם השאלה, אבל היא מחכה להם עם הנחיתה בשדה התעופה. דחיית ההחלטה לרגע האחרון אולי מספקת הקלה רגעית, אך היא אינה מומלצת.
גם אם אינך מתכנן ללמוד בשנה הקרובה- אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לאסוף מידע רלוונטי ולהכיר את אתרי האינטרנט ומקורות המידע שיכולים לסייע לך בקבלת ההחלטה.

כוונה טובה היא לא תמיד עצה טובה
ממחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטה העברית עולה שהתייעצות עם גורמים רבים בטרם ההחלטה מה ללמוד מצמצמת את הסיכוי "להתחרט", כלומר, להחליף תחום לימודים.
התייעצות עם חברים ובני משפחה נותנת זווית ראייה נוספת, אך רצוי לשקול את הצעותיהם בעירבון מוגבל. פעמים רבות הקרובים אלינו רוצים בטובתנו אך לא מכירים את כל הפרטים, ועלולים לספק מידע מוטעה. לכן, רצוי להתייעץ עם גורם מוסמך, אשר יכול לספק מידע אובייקטיבי ומהימן. ניתן לפנות אל יועצים תעסוקתיים, אתרי אינטרנט המספקים ייעוץ, ועוד..

לפני פנייה לייעוץ אישי בתשלום קבל ייעוץ באינטרנט
יועץ לימודים יכול לעזור לך בתהליך המורכב של קבלת ההחלטה מה ללמוד ובאיזה מקצוע לבחור. עם זאת, עלותו של ייעוץ כזה יכול להגיע ל-1,000 שקלים ואף יותר מכך. לכן, בטרם הפניה למכוני הכוונה ויועצים תעסוקתיים מומלץ לעשות "שיעורי בית" – אתרים רבים יכולים לסייע לך בתהליך קבלת ההחלטה, במידע על תחומי הלימוד, מוסדות הלימוד והמקצועות השונים – בחינם. חלקם אף יציעו לך לענות על שאלונים שבאמצעותם תוכל לקבל משוב אישי על המקצועות המתאימים לך, תחומי הלימוד אליהם אתה יכול להתקבל על פי נתוניך ואף על הקשיים האישיים שלך בתהליך קבלת ההחלטה.

חלק מהאתרים גובים מחיר מסוים על השימוש במערכות האינטראקטיביות, אך מחיר זה לרוב נמוך הרבה יותר מזה של ייעוץ אישי. אם לאחר ההסתייעות באתרי האינטרנט והמערכות האינטראקטיביות אתה עדיין נזקק לייעוץ- פניה ליועץ אישי יכולה להיות הפתרון המתאים עבורך.

אין תמונה

סחל"ב
בחירת תחום לימודים ומקצוע היא משימה מורכבת. הקושי לקבל החלטה נובע, בין היתר, מהמספר הרב של האפשרויות שניתן לבחור ביניהן, והשיקולים שצריך לקחת בחשבון. לכן מומלץ לבצע את קבלת ההחלטה על פי חלוקה לשלבים (מודל הסחל"ב- סינון ראשוני, חקירה לעומק, ובחירה).
שלב ראשון – סינון ראשוני: אתר רשימה קצרה של תחומי לימוד ומקצועות "מבטיחים", ע"פ השיקולים החשובים לך.
שלב שני – חקירה לעומק: בחן אילו מהמקצועות ה"מבטיחים" גם "מקיימים" – כלומר, אכן מתאימים.
שלב שלישי – בחירה: השווה בין החלופות האפשריות, בחר את החלופה המתאימה לך ביותר, ודרג את העדיפות לחלופות אחרות.

אל תהמר בהרשמה ללימודים
לפני שאתה נרשם למוסד הלימודים המועדף עליך, בדוק את סיכויי הקבלה שלך לאותו מוסד. עלות ההרשמה למוסדות הלימוד השונים נעה בין 300-400 שקלים, סכום שאינו מוחזר אפילו אם לא תתקבל ללימודים, או שתבטל את הרשמתך.
לכן מומלץ למנוע הרשמה מיותרת, אם ניתן לדעת מראש (או לפחות להעריך) שהיא חסרת סיכוי.
את בדיקת סיכויי הקבלה ניתן לעשות באתר "מידעת", שנותן מידע על סיכויי קבלה למספר מוסדות במקביל, אך כדאי להשוות את התוצאות עם בדיקה באתר המוסד האקדמי.
שים לב! בדיקת סיכויי הקבלה נותנת אומדן, ולא תמיד מהווה ערובה לקבלה בפועל.

הדיון בבקשת הקבלה ללימודים הוא על-פי הסדר שתציין ולכן יש לו חשיבות ...
עלות ההרשמה למוסדות הלימוד השונים נעה בין 300-400 שקלים, לכן כדאי לבצע את תהליך ההרשמה בצורה היעילה והאפקטיבית ביותר. ברישום למוסד הלימודים, יש לדרג את תחומי הלימוד המועדפים על-פי סדר עדיפות. הדיון בבקשת הקבלה הוא על-פי סדר העדיפויות ולפיכך יש לו חשיבות: תחילה יבדקו סיכויי הקבלה לחוג שנרשם בעדיפות הראשונה ואחריו לחוג שנרשם בעדיפות השנייה, וכן הלאה. לכן, גם אם סיכויי הקבלה שלכם למקצוע המועדף עליכם הם גבוהים, מומלץ לדרג עדיפויות נוספות, תוך מחשבה וסינון לפי מודל הסחל"ב // שיכולות להתאים במידת הצורך.

בחירת תחום לימודים ומקצוע לא חייבת להיות "בחירה לכל החיים"
נכון, הבחירה בתחום הלימודים והמקצוע היא בחירה משמעותית, שתהיה לה השפעה נרחבת על חייך, אבל לא מדובר בהחלטה בלתי הפיכה. אנשים רבים מתחילים לעסוק בתחום מסוים ועם השנים והנסיון משנים את נתיב הקריירה שלהם בהתאם לשינויים שחלו, בין אם בתוך עצמם- ביכולותיהם, בשאיפותיהם, ובין אם בעולם התעסוקתי בו הם פועלים. גם המסלול האקדמי שנבחר נתון לשינויים- ניתן להחליף את חוג הלימודים לאחר השנה הראשונה, וגם לאחר מכן. הדבר כמובן כרוך בהפסד של כסף ושל זמן, ומומלץ לעשות מאמץ כדי להמנע ממנו עד כמה שניתן, אבל ההכרה בכך שמדובר בהחלטה חשובה אך לא חד פעמית עשויה להקל עליך בקבלת ההחלטה.

מקצוע מושלם!? – חבל שאין דבר כזה...
אחת האמונות שמקשות על צעירים רבים בתהליך בחירת תחום הלימודים והמקצוע היא שיש אי שם מקצוע מושלם עבורם. כמובן שישנם מקצועות שיתאימו לך יותר וכאלה שיתאימו פחות, אבל בכל מקצוע קיימים חסרונות- וחשוב שתכיר בכך. כמו בכל החלטה בחיים, גם במקרה הזה, מומלץ להתפשר, אך חשוב לעשות זאת ב"מקומות הנכונים". יועץ אישי או מערכת ממוחשבת לייעוץ בבחירת מקצוע יוכלו לעזור לך למצוא את המקומות בהם כדאי לך להתפשר, או לשנות את העדפותיך.

באדיבות הצוות המקצועי של אתר "כיוונים לעתיד"

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד