072-3300504

לוחמות - רק מעל 1.55 מ' ו-48 ק"ג

כך עולה מתוצאות הביניים של המחקר שעורך חיל הרפואה בנושא השפעת השירות הקרבי על לוחמות הקרקל. המלצה נוספת: להתחיל לאמן את הבנות עוד בתקופת התיכון ולבנות תוכנית אימונים

אייל וייס/במחנה | 17-01-2006 15:49:00

טירוניות בגדוד הקרקל רושמות עלייה במסת השריר, ירידה באחוזי השומן, עלייה בכוח שרירי הידיים והבטן והרבה יותר שברי מאמץ מהבנים - כך עולה מתוצאות דוח ביניים של מחקר הבודק היבטים בריאותיים ופיזיולוגיים בשילוב חיילות בתפקידי לחימה, שאותו עורך ענף פיזיולוגיה בחיל הרפואה.
המחקר, שהחל לפני כשנה וחצי ויסתיים בעוד כשלוש שנים, עוקב אחר השינויים הפיזיולוגיים בקרב לוחמות הגדוד המעורב קרקל, בשלבים שונים של שירותן הצבאי - תחילת ההכשרה, סוף ההכשרה וסיום השירות הצבאי. במהלך המחקר נערכות מדידות גובה, משקל, אחוזי השומן, צריכת החמצן במאמץ, בדיקות דם ביוכימיות, כוח מתפרץ, צילומי שוקה ובדיקות I.R.M. הנבדקות ממלאות גם שאלונים פסיכולוגיים וסוציולוגיים, שאלונים על אורחות חיים ופעילות גופנית ושאלונים בנושא תזונה.

אחת המטרות העיקריות של המחקר היא לבנות לראשונה שיטה מדעית, שתנסה לנבא מי מבין החיילות והחיילים יסבול משברי מאמץ במהלך הטירונות, ולהתאים ללוחמות סרגל מאמצים שלא יפגע בבריאותן. מבדיקת מחזור הגיוס אוגוסט 03' עלה כי 13 אחוז מהבנות בגדוד סבלו משברי מאמץ, לעומת אף אחד מהבנים.
מהמחקר עולה כי בת ממוצעת מגיעה לטירונות קרבית עם רמת כושר גופני הנמוכה באופן מובהק מזו של בן ממוצע. עקב כך, ממליצים בחיל הרפואה לאמן את הבנות כבר במהלך תקופת התיכון, ולערוך בעבורן תוכנית אימונים בשלב הטרום-טירונות. המלצה נוספת היא קביעת קריטריונים מינימליים לקבלה לתפקידי לחימה - גובה של 155 סנטימטר ומעלה ומשקל של לפחות 48 קילוגרם.

אך הבעיה הפיזיולוגית, מסתבר, היא לא מנת חלקו של שלב הטירונות בלבד. לפני כשנתיים הוחלט להעביר פלוגת קרקל מהקו המסורתי בגבול ישראל-ירדן לקו באיו"ש. מספר חודשים לאחר שהחלו לעמוד שעות ארוכות במחסומים, כשלגופן שכפ"ץ, נשק וציוד במשקל כולל של למעלה מ-15 קילוגרם, סבלו כמעט 40 אחוז מהלוחמות משברי מאמץ. הפלוגה, יש לציין, הוחזרה לפעילות בדרום לאחר מספר חודשים. לאור הנתונים הללו, חלק מהמלצות המתגבשות בענף פיזיוליגיה הן לספק לבנות ציוד אישי מתאים יותר, כמו אפוד מדגם "חשמונאי" ורובי אם-16 מקוצרים.

"המטרה שלנו במחקר היא לפתח יכולת לזהות מראש למי יש את התכונות הנדרשות להיות לוחמת מבלי שתפגע בבריאותה, וגם להתאים לבנות תוכנית אימונים וסרגל מאמצים, שיכשירו אותן למשימה ובו בעת ישמרו על בריאותן", אמר ל"במחנה" ראש ענף פיזיולוגיה, סא"ל דני מורן. "באופן הזה, צה"ל יוכל בסופו של דבר לשבץ בנות רבות יותר כלוחמות ובתפקיד משמעותי ותורם הרבה יותר. גדוד הקרקל החליף חטיבת מילואים, כך שמדובר בתרומה חשובה ונכבדת ביותר. לאחר המחקר, ניתן יהיה אולי להקים גדודים נוספים".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד