072-3300504

מנש עושה פלוס מהמינוס

כבר בגיל תשע החלטתי שאני אהיה מיליונר; חלומות באספמיה? ממש לא. דווקא חלומות מתגשמים. וכדי שהמרוץ למיליון יתקצר מ10,000 ק"מ ל-10 קודם כל תלמדו איך להאריך את החיים ואת חשבון הבנק ולקצר את המינוס

| 08-11-2005 12:18:00

יום בהיר אחד בשעה 8:00 בבוקר עוד כשישנתי את השינה הכי טובה שהייתה לי אי פעם אחרי ליל שימורים של לימודים למבחן במשפט חוקתי ועוד אני חולם על אלי מקביל שבוחנת אותי בחצאית מיני קצרצרה, העיר אותי צלצול הטלפון המחורבן. בפעם הראשונה התעלמתי וחזרתי לאלי שלי, בפעם השנייה זרקתי עליו כרית ובפעם השלישית הרמתי את השפופרת ואחרי ששמעתי את הקול שמאחורי הקו שצועק :"מנש תגיע לבנק עוד היום" ,הבנתי את הטעות שעשיתי. היה זה מנהל הבנק שלא התקשר אלי לאחל לי מזל טוב על ה50 מיליון שלא זכיתי בהם ורצה לקחת לי את ה-50 שקל האחרונים שנשארו לי בכיס.

מה לעשות שלהיות סטודנט במרכז הבינתחומי כשאבא שלך הוא לא בעל חברת ענק מכפר שמריהו אלא מסגר פשוט מקראון והמלגות שקיבלתי מהמכללה בקושי מכסות לי הגי'ינס שקניתי שלשום. כדי להגיע למיליון הראשון אתה חייב להראות מיליון דולר גם עם זה בא על חשבון המינוס.

אחרי שהתעשתי מאיומי מנהל הבנק שלא היו מביישים את דון קורליאונה החלטתי שאולי הגיע הזמן לקחת אחריות על משהו פעם אחת בחיי וזה על האוברדראפט. כשהגעתי לייעוץ עם מלכה מהבנק גיליתי שמלכה היא לא בדיוק מלכה שהיופי הוא ממנה והלאה ושלא סתם החביאו אותה בקומת המרתף של הבנק.

אוברדראפט תופח כמו בצק שמרים
קודם כל היא אמרה לי שצריך להתייחס לניהול התקציב האישי כאילו זה עסק קטן שצריך לנהל. איזה עסק ואיזה רסק. העסק היחיד שהקמתי אי פעם זה הבאסטה של המיצים במרכז המסחרי של קראון .

כשפותחים חשבון בנק מקבלים הסבר על גובה החריגה שאפשר לעשות בחשבון וזאת על סמך הכסף שאין לנו בחשבון. זה מה שנקרא בסלנג הבנקאי משיכת יתר וככה נולד האוברדרפט. אמנם הלידה קלה אבל הילד בעייתי מאד וברגע שהוא יוצא קשה מאד להשתלט עליו. האוברדראפט הוא תוצאה של ניהול כושל שלי "עיניים גדולות"..

כאשר נמצאים ביתרת חובה בחשבון אנחנו משלמים לבנק קנס על המינוס . הבנקים לוקחים לנו על המינוס 9% ריבית. כן, מה שאתם שומעים, אבל האם הם נותנים לנו את אותה ריבית גם על תוכניות החיסכון? נאדה קונאדה או בשפה אשכנזית צחורה גורנישט (למדתי משהו מהפלצנים במכללה). הבנק נותן לנו על זה שאנחנו חוסכים שקל בשקל כולה 1% אחד ואם הם מרגישים לארג'ים איזה יום אז הם יפנקו אותך ב-3% ריבית.

כשישנה אפשרות לחריגה בחשבון קיימת הרגשה של עודף כסף ומדובר באשליה בלבד ותאמינו לי בתור אחד שחי באשליות כל חייו זה די מבאס להתעורר ממנה בוקר אחד. האשליה הזו נותנת לנו אשרה להשתולל עם הקניות מעבר ליכולת הכלכלית האמיתית שלנו.
אוברדרפט תופח כמו בצק שמרים, לאורך הזמן נוצרת תחושה שאנו עובדים רק כדי לכסות אותו והוא פשוט מסרב להעלם.

מהיום קונים רק מה שצריכים
ועכשיו לפתרונות וחבר'ה לא מדובר בהצעות מגונות אז יאללה תתחילו ליישם.
קודם כל, מכינים רשימת הכנסות והוצאות מסודרת ומדויקת. מחשבים בדיוק, לא בערך, כל שקל שהוצאתם במהלך שלושת החודשים האחרונים, כולל העמלות והריביות שאתם משלמים. סכום שאין לו הסבר, לכתוב תחת הסעיף 'שונות', אבל לקחת אותו בחשבון. מחשבים את ההוצאה החודשית הממוצעת בשלושת חודשים הללו, וזה המאזן החודשי שלכם, שבעזרתו אתם מכינים את התקציב שעל פיו תחיו.

את המאזן מחלקים להוצאות קבועות והוצאות משתנות. הקבועות הן שכר דירה, ארנונה, ביטוח רכב, קופ"ח, חשמל, טלפון, לימודים, וכו'. ההוצאות המשתנות, הן מזון , ביגוד והנעלה, בילויים.

בכל אחד מסעיפי ההוצאה אפשר לחסוך, ההחלטה היא רק איפה מקצצים. בהכנת התקציב אתם לא צריכים לוותר על מה שאתם אוהבים, רק לקבוע סדרי עדיפויות.

בתקציב, דואגים להשאיר כסף להוצאות בלתי צפויות, בגובה של 7% מגובה ההכנסה, למקרים כמו תקלה בבית, תקלה באוטוביאנקי, תנור שנשרף כתוצאה מבישול יתר של ג'חנון.

מגדירים תקציב שבועי, שלא חורגים ממנו. קונים רק מה שצריך ולא אוגרים מלאי, גם אם זה במבצע של עשרים בעשר ושלושים בחמישים ואז נתקעת עם 20 לבן בטעם של קלקר שבסוף מוצאת את עצמה אצל החתולים למטה.

להוציא כסף ממס הכנסה זה כמו להוציא שערה מתחת של נמלה
כשאתם קונים בסופרמרקט בכרטיס אשראי, שלמו בתשלום אחד, לא בתשלומים. הקנייה בתשלומים גורמת לכם לאבד את הקשר עם הכסף שלכם.כדאי גם לדחות קנייה גדולה והעיקר לא להתפתות לקנות בתשלומים.

לחצי מהשכירים מגיע החזר מס על שש השנים האחרונות. מה אכפת לכם להגיש כל שנה דו"ח של החזר מס. למרות שאבא שלי אומר שלהוציא כסף ממס הכנסה זה כמו להוציא שערה מתחת של נמלה אני אומר ששווה לנסות. באגודות הסטודנטים ישנם רואי חשבון שעוזרים לך לנסח את הדו"ח בחינם. נצלו את זה.

אחרי שבלבלתי לכם את המוח סלחו לי אבל המבחן בדיני עבודה עומד על הפתח וכדי שאדע איך למנוע מאשתי להיות גרושתי אני אחזור ללמוד אבל אשאיר אתכם עם עצה אחת לא של מנהל הבנק או של מלכה המכוערת אלא של מנש התימני אל תחיו את החיים כאילו אין מחר כי ועדיף פחות בילוי סוער ומתוק מאשר כיס עם חור מאד עמוק.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד