072-3300504

איך יוצרים קונספט לדירה?

זהו, החלטתם לעזוב את הבית. השלב הראשון ביצירת סביבת חיים נעימה ומעוצבת הוא שלב חיפוש הדירה. דירה שבה נתוני פתיחה פיזיים טובים תדרוש פחות השקעה ומאמץ מצדכם כדי להפוך אותה לדירה מעוצבת.

אדר' מיקי בן-גן, אדר' אמיר נבון | 19-06-2005 16:29:00

ראשית קחו בחשבון נתוני פתיחה פיזיים כגון:

גובה החלל- גובה דירה סטנדרטית בארץ הוא 2.60 אתם תשאפו ליותר מזה , גובה של 2.80-2.90 כבר נראה טוב יותר. קיימות דירות שגובה התקרה שלהן מעל 3.00 מטר אך הן נדירות יותר. לא מומלץ לשכור דירה עם גובה התחלתי נמוך מ-2.60 אם רוצים לקבל תחושה נוחה בחלל.

2.חלוקת החלל בדירה- ככל שיהיו פחות קירות בדירה, דירות ששטחן קטן יראו גדולות יותר. לכן בחיפוש דירה – נסו להגיע לדירות שבהן יש פחות חלוקות של הדירה. גם דירה שאינה מחולקת כלל ניתן לחלק בקלות בעזרת אלמנטים ניידים, כגון ספריה, ארון, או כוננית.

3.גודל הפתחים וכיוונם- יש להתייחס לגובה הפתחים ורוחבם. פתח סטנדרטי יתחיל בערך בגובה 1 מטר ומסתיים בגובה 2 מטר. רוחב הפתח יהיה בדר"כ 1 מטר.

כל דירה שבה הפתחים מתחילים בגובה נמוך מ-1 מטר ומסתיימים מעל 2 מטר, הינה בעלת פוטנציאל הארה גבוה יותר. קחו בחשבון את כיווני הפתחים לאלו מביניכם שיבחרו דירה הפונה לצפון לא יקבלו שמש ישירה לעולם בדירה. לעומת זאת מצד דרום השמש תיכנס לדירה ואף ידרשו פרטי הצללה.

4.מה רואים כלפי חוץ? לעיתים ניתן לעצב את הדירה כולה כך שתתכוונן לכיוון אלמנט מסוים שמופיע בנוף. זה יכול לבוא לידי ביטוי בכיוון הצבת הספרייה או הספה בחלל המגורים, או כל אלמנט אחר שיכוון את המבט לנוף הרצוי, וימסגר אותו.

אז בחרתם דירה וחתמתם חוזה .
בדרך כלל ההחלטות שתקבלו בשבוע הראשון יישארו בדירה לשנה או שנתיים. על כן מומלץ להשקיע זמן ומחשבה בעיצוב הראשוני של הדירה.

בשלב זה נמליץ לכם לפתח שפה עיצובית – רעיון על כלשהו שסביבו יתממשו כל ההחלטות העיצוביות. אם בנוגע לאיזה רהיטים לבחור, למיקום שלהם או לצבע הקירות בחלל.

איך מפתחים רעיון בעיצוב דירה?
רעיון טוב בדר"כ נובע משילוב של נתונים קיימים בשטח ומטען אישי שאתם מביאים איתכם. לדוגמא: נניח שאתם מאוד אוהבים קומיקס. תנו לאהבה שלכם את הכבוד והיפכו אותה לרעיון המרכזי סביבו תעוצב הדירה. בקומיקס מתפתחת בדר"כ שפה מוגזמת של דמויות כמו בקריקטורות, כמובן קיימת צבעוניות עזה ושימוש בגוונים מנוגדים מאד. בכל קומיקס יש סיפור, נסו לאתר אזורים בדירה שבהם יש פוטנציאל ליישם את הרעיונות הללו לדוגמא ניתן לבחור דמות מסוימת מעולם הקומיקס, ולחזור עליה במגוון טכניקות במקומות שונים בדירה. ניתן ליצור שבלונה של קו המתאר של
הדמות בקרטון ובעזרת צבע לפזר את הצללית של הדמות בחללי הדירה . כמו כן, ניתן לשלב טקסטים קומיים במקומות שונים. ניתן ליצור התאמה בין תכני הטקסט לפעילות שנעשה באותו חלל, לדוגמא, טקסט העוסק באוכל במטבח. בקומיקס יש נטייה להגזמה של פרטים, ניתן במקביל לבחור אלמנטים בדירה כגון משקופים ולהפוך צורה רגילה וסטנדרטית כמו פתח מלבני (דלת פנימית בדירה), לטרפז מוגזם.

דוגמאות נוספות לקונספט או רעיון עיצובי בדירה:

1.חזרה לתקופה עיצובית מסוימת כמו שנות ה- 60.
2.לשאוב השראה מעולם או מערכת מסוימת לדוגמא, עולם של חיות, צמחים, עצמות.
3.לשאוב השראה מסיפור שיר או סרט (לדוגמא: מטריקס, עליסה בארץ הפלאות ועוד...).

מאחר ואנו עוסקים בעיצוב פנים בתקציב נמוך השימוש בצבע או טפט לטיפול בקירות הדירה הוא משמעותי. אנו ממליצים על שליטה צבעוניות, זאת אומרת לבחור צבעים על פי הגיון מסוים לדוגמא:
א. שחור לבן אפור וצבע אחד נוסף.
ב. שימוש בצבעים חמים בלבד כגון אדום, כתום וצהוב (או קרים בלבד - כחול ירוק וסגול).
ג.שימוש בצבעים משלימים, כגון: השילוב בין ירוק ואדום, צהוב וסגול, כחול וכתום.

קחו בחשבון שצבעים כהים מקטינים את החלל כך שאם מראש בחרתם בחלל קטן, השתמשו בצבעים בהירים. מעבר לצבע , אחד הפריטים שחזרו לעולם העיצוב ובגדול (ואינו יקר) הוא הטפט , מספיקה הצצה חטופה בשלל בתי הקפה והברים החדשים בעיר כדי להבין זאת. אנו ממליצים לעשות בחירה קפדנית של קיר אחד או קיר ועוד קרובים בדירה ועליהם להדביק את הטפט. ולא יותר מכך שכן שימוש מוגזם בטפט יכול לתת תחושה של עודף עשייה.

קיימים בשוק טפטים בשלל טקסטורות, גוונים וסוגי גמר. התחום הזה חזק מאוד כיום וניתן להשיג כמעט כל דוגמא שרוצים.

תחום נוסף המעניק משמעות לעיצוב ואופי הדירה הינו השימוש בריהוט וגופי תאורה. בתחום זה אנו נמליץ להשקיע יותר כסף, מאחר והרהיטים ממשיכים איתכם לדירה הבאה.אם בכל זאת תרצו לעצב בצורה מעניינת בעצמכם רהיטים ואין בידכם את הניסיון, אנו ממליצים על שיטת עיצוב הנקראת עבודה ב-READY MADE או במילים אחרות פירוק והרכבה של רהיטים קיימים שנשארו בדירה, שרכשתם בשוק או מצאתם ברחוב.

חלק מהאסתטיקה של השימוש במחזור רהיטים קיימים, הינה עבודת חיבורים גסה. לכן אין לחשוש מניסורים גסים, וחיבורים בעזרת מסמרים והברגות לא מעודנות. לדוגמא, ניתן ליצור ייצור כלאיים בין מושב של כורסא ישנה למשענת של כיסא מטבח- ולקבל תוצאה יוצאת דופן.

ולסיום, יש להקדיש תשומת לב לעיצוב התאורה בחלל. לפעמים ניתן ליצר דרמה בחלל,אך ורק ע"י שימוש במקור אור חבוי (לדוגמא: מאחורי הספה בחדר המגורים מכוון לפינה העליונה של החדר). זכרו שגוף תאורה יפה אינו בהכרח מפיק אור יפה, יש לשים לב שלא תיווצר תופעה של סינוור. אפשר לכוון את גופי התאורה או לבחור בגופי תאורה המפיצים אור כלפי מעלה (בשפה המקצועית :UPLIGHT).

על מנת לשלוט בנושא התאורה עליכם להחליט איזו אווירה אתם רוצים ליצור, ולייצר את התרחיש המתאים בעזרת מספר גופים "המשתפים פעולה" יחד ובונים את האווירה הרצויה. לדוגמא: מספר גופי תאורה ממוקדים על פריטי ריהוט הדולקים יחד לעומת גוף תאורה עילי המייצר תאורה מפוזרת- אלו שני תרחישי תאורה מנוגדים בחלל ומתאימים כל אחד לפעילות אחרת.

התאורה הממוקדת – אינטימית ורומנטית יותר, ואילו המפוזרת נותנת הארה כללית בחלל לפעילות יומיומית שגרתית.

הכותבים הינם אדריכלים ומורים בבי"ס סטודיו 6b

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד