072-3300504

רפואה וטרינרית

סיום לימודים באוניברסיטה מוערכת לוטרינריה ורשיון דרושים לעבודה.התחרות לקבלה ללימודי וטרינריה היא גדולה משום שיש בארץ רק מסלול אחד ללימודי וטרינריה באוניברסיטה העברית

| 18-04-2005 14:36:00

וטרינרים לוקחים תפקיד מאד עיקרי בטיפול רפואי של חיות מחמד, חיות משק ובעלי חיים בגן חיות וחיות מעבדה. ישנם וטרינרים שמשתמשים בכישורים שלהם כדי להגן על בני אדם ממחלות הנישאות ע"י בעלי חיים ועורכים ניסויים מדעיים על הקשר בין הבעיות הרפואיות של חיות ובני אדם. אחרים עובדים במחקר בסיסי , מרחיבים את הטווח של הידע והתיאוריות ומפתחים דרכים חדשות כדי להשתמש בידע.

מרבית הוטרינרים מנהלים את עבודתם הרפואית בקליניקות פרטיות. חלקם גדול מהוטרינרים הללו מטפלים בחיות קטנות באופן מכריע ובלעדי. פרקטיקות לחיות קטנות מטפלות בדרך כלל בכלבים וחתולים אבל גם בציפורים, זוחלים, ארנבות וחיות אחרות שמוגדרות כחיות מחמד. ישנם וטרינרים שעובדים עם במרפאות מעורבות לחיות שם הם מטפלים בחזירים, ברווזים, כבשים.
וטרינרים במרפאת מאבחנים בעיות בריאותיות של בעלי חיים , מחסנים אותם נגד מחלות, מרפאים בעלי חיים שסובלים מזיהום או מחלות אחרות, מטפלים בפצעים, מבצעים ניתוחים, מקבעים שברים ומייעצים לבעלי החיות על אכילה, התנהגות והתרבות.

מספר קטן של מרפאות וטרינריות עובדות באופן בלעדי עם בעלי חיים גדולים ומתמקדים בעיקר בסוסים, פרות וגם בסוגים שונים של אוכל לחיות. וטרינרים אלו נוסעים בדרך כלל למשקים חקלאיים או חוות על מנת לספק להם שירותים וטרינריים עבור עדרים או חיות אינדבידואליות. חלק גדול מעבודה זו כולל טיפול מונע כדי לשמר על בריאות האוכל של החיות.הם מחסנים נגד מגיפות ומייעצים לבעלי המשק לגבי תפוקת בעל החיים, האכלתו. בנוסף, הם מטפלים בפצעים, מקבעים שברים ומנתחים וזה כולל גם ניתוחים קיסריים לבעלי חיים שנולדו.

וטרינרים שמטפלים בבעלי חיים משתמשים בציוד רפואי כמו סטטוסקופים, כלי ניתוח,ציוד אבחוני כגון, רנטגן וציוד על קולי. וטרינרים שעובדים במחקר משתמשים בציוד מעבדה מתוחכם.
וטרינרים יכולים לתרום לאנושות בנוגע לבריאות בעלי חיים. מספר קטן של וטרינרים עובדים עם פיסיקאים ומדענים בזמן שהם חוקרים דרכים למנוע ולטפל בבעיות בריאות של בני אדם כגון, סרטן, איידס ובעיות של שימוש באלכוהול וסמים. הוטרינרים הללו בודקים את ההשפעות של טיפול נגד סמים, אנטיביוטיקה או טכניקות ניתוח חדשות ע"י ניסויים בבעלי חיים.

וטרינרים אחרים מעורבים במזון בטוח במספר רמות. וטרינרים המשמשים כמפקחים במשקים חקלאיים בודקים בעלי חיים לגבי העברת מגיפות, מייעצים לבעלי המשק על טיפול ויכולים להורות על החזקתם בבידוד. וטרינרים שמפקחים על תוצרת בשר, עופות וביצים, בודקים את תהליך השחיטה, בודקים את המצב הבריאותי של בעל החיים החי או של הגוויה ושומרים על תקנות הממשלה הנוגעות לטוהר האוכל ולניקיונו.

וטרינרית: מטפלת בעיקר בחיות מחמד
וטרינרית: מטפלת בעיקר בחיות מחמד

שכר לימוד ותעודה
לימודי וטרינריה ניתן ללמוד בפקולטה לחקלאות ברחובות באוניברסיטה העברית.
שכר הלימוד הוא כ-9,500 שקל לשנה.
בתום הלימודים מקבל הבוגר תואר דוקטור (D.V.M) לרפואה וטרינרית.

הלימודים
קורסים נבחרים:
אימנולוגיה, אינדוקרינולוגיה, ביוכימיה, גנטיקה,פיסיולוגיה של בעלי החיים וכו'.

טיפול מונע
טיפול מונע

תנאי עבודה
וטרינרים עובדים לעיתים קרובות שעות רבות כאשר 40% מהם עובדים יותר מ-50 שעות בשבוע. אלו שעובדים במרפאות עם צוות צריכים להיות מוכנים להקפצה בערב, בלילה ובסופי שבוע. וטרינרים שעובדים לבד יכולים לעבוד שעות ארוכות בימי חול ובסופי שבוע ולהגיב לקריאות דחופות ובלתי צפויות בכל שעה.

וטרינרים שעובדים במרפאות גדולות לחיות מבלים את זמנם בנסיעות בין המשרד/מרפאה למשקים ולחוות חקלאיות. הם עובדים בחוץ בכל מזג אוויר וצריכים לטפל בחיה או לנתח אותה תחת תנאים לא סניטריים. כשעובדים עם בעלי חיים הם בדרך כלל פוחדים או בכאבים והרבה פעמים הוטרינרים מסתכנים בנשיכות, בעיטות או שריטות.

לוטרינרים שעובדים באזורים שהם לא מרפאות כמו בשירות בריאותי או במחקר, יש תנאי עבודה דומים לאלו שעובדים באותם תחומים. במקרים אלו, הוטרינרים נהנים מניקיון, משרדים או מעבדות מוארות ומבלים מרבית מזמנם בעיסוק עם אנשים יותר מאשר עם בעלי חיים.

כישורים, לימודים, ניסיון
וטרינרים חייבים לסיים את מסלול הלימודים של ארבע השנים ,לקבל תואר שני D.V.M ברפואה וטרינרית ורשיון לעסוק בוטרינריה ממשרד הבריאות. מרבית הוטרינרים מתחילים כשכירים או שותפים במרפאות מבוססות. למרות ההשקעה הכספית הגבוהה בציוד, שטח משרדי וצוות, הרבה וטרינרים עם ניסיון מעדיפים להקים מרפאה משלהם או לרכוש מרפאה שקיימת כבר.
וטרינרים בפוטנציה חייבים להיות בעלי מיומנות ידנית. הם צריכים להיות בעלי חיבה לבעלי חיים ובעלי יכולת להסתדר עם בעליהם של החיות. בנוסף לכך עליהם להיות בעלי יכולת להחליט החלטות במהירות בזמנים דחופים.
וטרינרים מונעים, מאבחנים ומטפלים במחלות, הפרעות ופציעות של חיות. אלו שעושים עבודה דומה בבני אדם הם , כירופרקטים, רופאי שיניים, אופטומטריסיטים ורופאים.לוטרינרים יש הכשרה רחבה במדע הגוף והחיים וכמה מהם עוסקים בניסויים מדעיים ורפואיים בתחומים שקרובים לביולוגיה, רפואה ומדע של בעלי חיים.

מאלפי חיות, מגדלי בעלי חיים וטכנאים וטרינרים עובדים בהרחבה עם בעלי חיים. כמו וטרינרים, הם חייבים להיות בעלי סבלנות ולהרגיש בנוח עם בעלי חיים. לעומת זאת, רמת ההכשרה הנדרשת לעיסוקים הללו היא באופן ממשי פחות מהדרישות לוטרינרים.

מבט על השוק
במדינת ישראל כ-1,000 וטרינרים פעילים וכ-1,800 לא פעילים. כ-60 וטרינרים עובדים עם חיות משק .כל שנה מסיימים את הלימודים באוניברסיטה העברית כ-45 בוגרים וכ-70 ישראלים חוזרים מלימודים בחו"ל מדי שנה. כיום קיים עודף רב של וטרינרים ורבים מהם מתקשים למצוא עבודה.

רוב הוטרינרים עובדים בבתי חולים ובמרפאות ועם חיות מחמד. מספר חיות המחמד צפוי לעלות בעשור הנוכחי ועמו הצמיחה בדרישה לוטרינרים המתמחים בחיות קונות. אחת הסיבות לכך היא דור העכשיו שגדל וכנראה ירכוש יותר כלבים וחתולים מאשר בעבר. בנוסף, בעלי החיות נעשים יותר מודעים לזמינות של טיפול מתקדם ויכולים במידה גוברת והולכת יותר להיעזר בשירותים וטרינריים שאינם מסורתיים כגון, טיפול מונע בשיניים, ויהיו מוכנים עבור טיפול אינטנסיבי יותר בעתיד. עם זאת בשנה האחרונה נרשמה ירידה באחזקת חיות מחמד בגלל המצב הכלכלי. אנשים מתקשים לשלם את הוצאות הטיפול של הוטרינר בגלל מצבם הכלכלי ולעיתים אף נפטרים מהחיות.

וטרינרים שיכנסו לתחום החיות הקטנות ימצאו את עצמם בתחרות . מספר גדול יותר של בוגרים חדשים ימשיכו להמשך לרפואת חיות מחמד , משום שהם יעדיפו לגור ולעבוד ליד אזורי אוכלוסייה גדולים. ישנם וטרינרים שיעדיפו לעבוד במשרות בחנויות לחיות המציעות שירותים וטרינריים מוגבלים. מרבית מהוטרינרים העצמאיים יעבדו קשה והרבה זמן עד שיבנו קליינטורה יציבה.

מספר המשרות לוטרינרים שעובדים עם חיות גדולות צפוי לעלות באופן מתון, משום שהרווחים מהייצור בתעשיית החקלאות ידרשו יותר וטרינרים מאשר בעבר לטיפול באוכל של החיות. אף על פי כן , סיכוי לתעסוקה יהיו טובים יותר לוטרינרים המתמחים בחיות משק יותר מאשר בחיות קטנות, משום שלרבים שסיימו את הפקולטה לוטרינריה אין את הרצון לעבוד באזורים חקלאיים ומבודדים.
לוטרינרים בעלי הכשרה בבריאות ציבורית ובחקר מגיפות ייפתחו יותר אפשרויות לקריירה בשירות ציבורי.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד