072-3300504

תנאי הקבלה לאוניברסיטאות בישראל - מידע כללי

מהם תנאי הקבלה לאוניברסיטאות? מידע כללי ובסיסי על כל אחד ממרכיבי ציוני ההתאמה: הבחינה הפסיכומטרית, בחינת הבגרות ותעודת המיצרף וגם על השילוב ביניהם..

אחיעד שריג , מנכ"ל ערוץ הלימודים | 03-04-2005 17:19:00

הציון הקובע עבור מועמד לאוניברסיטאות הוא ציון ההתאמה. לכל אוניברסיטה דרך מסוימת לחשב את ציון ההתאמה שמורכב מהציון הפסיכומטרי ומממוצע הבגרות המותאם שלך. אופן החישוב שונה בכל אוניברסיטה
מלבד דרישות מינימום המשותפות לכל המוסדות להשכלה גבוהה, קיימים תנאי קבלה ספציפיים הנקבעים במוסד עצמו.
(לחישוב ציון ההתאמה שלך ניתן להיעזר במחשבון האקדמי של יורם.)

מידע על הבחינה הפסיכומטרית
המרכז הארצי לבחינות והערכה הוקם ב 1981 על פי החלטת ועד ראשי האוניברסיטאות, על מנת שיטפל במרוכז בבחינות הכניסה למועמדים לאוניברסיטאות. המטרה: מערך בחינות אחיד, המשרת את כל המוסדות להשכלה גבוהה, ומקל על המועמדים הנרשמים לעתים ליותר ממוסד לימודים אחד.


בחינת הכניסה הפסיכומטרית לאוניברסיטאות בודקת מגוון כשרים הבאים לידי ביטוי בלימודים אקדמיים, ומהווה אחד הכלים למיון ולהערכה של מועמדים לאוניברסיטאות ולמוסדות להשכלה גבוהה נוספים. הבחינה נערכת בידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, והיא אחידה לכל המוסדות המשתמשים בבחינה זו כאחד מתנאי הקבלה ללימודים. ציוני הבחינה תקפים לצורך קבלה למוסדות להשכלה גבוהה במהלך שבע שנים לפחות. על כן אין סיבה לדחות את הבחינה עד למועד ההרשמה למוסד הלימודים, וכדאי להיבחן בה סמוך לסיום הלימודים בביה"ס העל-יסודי.
הבחינה הפסיכומטרית כוללת שלושה תחומים: חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. בשלושת התחומים נבדקות יכולות הנדרשות להצלחה בלימודים אקדמיים.
ההרשמה לבחינה הפסיכומטרית נעשית ישירות במרכז הארצי לבחינות ולהערכה, והיא אינה קשורה להרשמה למוסדות הלימוד.
ערכת הרשמה לבחינה אפשר לרכוש בכל חנויות הספרים או בפנייה בדואר אל יחידת ההפצה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
תוצאות הבחינה יישלחו ישירות לביתכם בתוך 45 יום, בצירוף הסבר על משמעות הציונים. כמו כן יועברו ציוני הבחינה במישרין לכל האוניברסיטאות ולטכניון, ולמוסדות לימוד נוספים, לפי בקשתכם בעת ההרשמה.
הבחינה הפסיכומטרית נערכת כמה פעמים בשנה, בכמה שפות, בכל רחבי הארץ ובמקומות אחדים בחו"ל (מותנה במספר הנרשמים). תוכלו לבחור במועד, בשפה ובמקום המתאימים לכם. בכל המועדים ציוני הבחינה אחידים ובני-השוואה.
באדיבות : מדור לפניות הציבור, מרכז ארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015 ירושלים 91260, טל' 02-6759555 פקס' 02-6759543 public@nite.org.il

קצת על הבגרות
תעודת הבגרות במדינת ישראל היא תעודה המוענקת לכל בוגר בית ספר תיכון או נבחן חיצון שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות והחוקיות של משרד החינוך התרבות והספורט בישראל. התעודה מוענקת על ידי אגף הבחינות המינהל הפדגוגי, שאחראי על קיום מערכת הבחינות הממלכתיות – חיצוניות ועל ידי בית הספר אותו סיימו התלמיד או התלמידה.

רמות הלימוד במערכת מוגדרת ביחידות לימוד המאפיינות הן את מידת העמקה במקצוע ורמת הקושי והן את מספר השעות באותו המקצוע.
טווח הרמות למקצועות השונים הוא בין 1-5 יחידות לימוד. היקף לימודים ליחידה אחת מוערך בכ- 90 שעות לימוד בכיתה.

הציון שנקבע לכל מקצוע הוא שילוב של ממוצע הציונים של הבחינות שנערכו בבית הספר ועל פי הן נקבע הציון השנתי עם ציון הבחינה הממלכתית- חיצונית.

שיפור הבגרות
נבחנים אינטרנים, המעונינים לשפר ציונם או להיבחן בבחינה בה לא נבחנו בעבר, ירשמו לבחינה בבית הספר בו למדו. ( הבחינות בהן יבחנו נקראות בחינות משנה ), והנבחן מכונה " נבחן משנה ". קיימים שני מועדי בחינה : קיץ ( בחודשים מאי - יוני- יולי, המועד האחרון להרשמה למועד זה הוא תחילת חודש מרץ ), ומועד חורף ( חדשים דצמבר - ינואר - ההרשמה למועד זה מסתיימת בחודש אוקטובר. במועד חורף ניתן להיבחן רק בחלק משאלוני בחינות הבגרות).
במועד קיץ נערכת הבחינה בבית הספר בו סיים הנבחן את לימודיו; במועד חורף - במרכזי בחינה אזוריים.
קיימת אפשרות להירשם לבחינות משנה במסלול מיוחד למאחרים. הנרשמים במסלול זה יחויבו בתשלום נוסף וייבחנו במרכזים מיוחדים למאחרים ( בירושלים ובתל - אביב בלבד ). ההרשמה מתקיימת בשלוחות האקסטרניות של אגף הבחינות על סמך הפניה מבית הספר. בכל מקרה, תשלום דמי בחינות בלבד אינו מהווה רישום לבחינות משנה, אלא יש להירשם במרכז להרשמת מאחרים .

בוגר בית ספר רשאי להיבחן בבחינות משנה במסגרת בית ספרו :
* במקצוע בו נעדר מן הבחינה .
* במקצוע בו נכשל בעבר .
* במקצוע שלא נבחן בו לפני כן, גם אם לא למד מקצוע זה בבית הספר.
* במקצוע בו נבחן בעבר .
* אם הוא מעונין להבחן ברמה גבוהה או שונה מזו בה נבחן בעבר. - במקצוע בו נבחן בעבר אך הוא מעונין לשפר ציונו .

ציון הבחינה :
* הציון הסופי בבחינות המשנה הינו ציון הבחינה ללא שקלול עם ציון שנתי ( מגן ) .
* תלמיד שנבחן במקצוע המורכב מכמה תת-שאלונים (בחינה מפוצלת), יכול להבחן בחינת משנה גם בתת - שאלון בלבד של המקצוע. הציון הסופי יורכב מהציון הסופי של בחינת המשנה בתת-שאלון אחד ובציון הסופי של תת-השאלון האחר של המקצוע ( בו נבחן בעבר ) .
* בעל תעודת בגרות הנבחן בבחינות משנה או בחינה לשיפור ציון - יקבל אישור נפרד (ספח לתעודה) על ציוני בחינותיו .
* בוגר שאינו זכאי לתעודת בגרות וניגש לבחינות משנה, ציונו הסופי במקצוע יהיה הציון שהשיג בבחינה האחרונה במקצוע.

תנאי קבלה כלליים לאוניברסיטאות
.לפניכם רשימת הדרישות הכלליות לתנאי קבלה המשותפות למרבית המוסדות להשכלה גבוהה. בנוסף לתנאים אלו לכל מוסד גם דרישות ספציפיות הנקבעות על ידי המוסד עצמו:

א. תעודת בגרות ישראלית (ישנן מוסדות המקבלים גם תעודה שוות ערך לבגרות ) בהיקף של 20 יח"ל ומעלה .
על תעודת הבגרות לכלול ציונים במקצועות הבאים:
1. תנ"ך, הבעה עברית, ספרות, היסטוריה ואזרחות - סה"כ 8 יח"ל ומעלה ( במגזרים שונים דתי, ערבי וכדומה, קיימים מקצועות חליפיים כגון : מחשבת ישראל, לשון ערבית, לשון עברית, מורשת הדרוזים וכדומה ) .
2. אנגלית - 4 יח"ל ומעלה. במוסדות אחדים קבילה גם בחינה בשפה זרה אחרת, ברמה של 4 יח"ל ומעלה, בצרוף בחינה פנימית באנגלית, ברמה של 3 יח"ל ומעלה. באוניברסיטה העברית קבילה לעניין זה רק צרפתית, באוניברסיטת חיפה צרפתית או רוסית.
3. מתימטיקה - 3 יח"ל ומעלה ( בטכניון - 4 יח"ל, חוץ מארכיטקטורה ואדריכלות נוף ).
4. מקצוע מוגבר - 4 יח"ל ומעלה. ( ניתן לבחור כמקצוע מוגבר באחד ממקצועות החובה או הבחירה למעט אנגלית ובחלק מהמוסדות גם למעט עברית. בטכניון - אין חובה כזו ).

ב. בחינה פסיכומטרית של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה או

ג. גיליון ציוני המיצרף - מס' היחידות המינימלי האפשרי בתעודת המצרף הוא, אנגלית 4 יח"ל, מתמטיקה – 3יח"ל, שפה – 2 יח"ל והיסטוריה 2 יח"ל. (לכל אוניברסיטה תיתכן דרישת מצרף שונה ראה בכתבה " שינויים בתנאי הקבלה תשס"ד)

תנאי קבלה ספציפיים למוסדות השונים
מעבר לדרישות הקבלה הכלליות, קובעים המוסדות השונים תנאים נוספים המפורטים בידיעונים, חלקם כלליים וחלקם מיוחדים לחוגים מסוימים.
להלן כמה דוגמאות מתשס"ג:

* הטכניון: לכל המסלולים ( למעט ארכיטקטורה ואדריכלות נוף ) - רמה של 4 יח"ל לפחות במתמטיקה (בחינת המיון במתמטיקה הניתנת על ידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה תחושב כמחליפה בחינת בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יח"ל). בארכיטקטורה ובאדריכלות נוף: בחינת מיון בארכיטקטורה. ברפואה: ראיון אישי.
*. האוניברסיטה העברית: בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע - מקצוע מדעי / טכנולוגי עיוני מתוך רשימת מקצועות כמפורסם בידיעון של האוניברסיטה העברית, ברמה של 2 יח"ל ומעלה (בנוסף למתמטיקה). לחילופין יתקבל גם אישור מביה"ס על לימוד מקצוע מדעי ברמה של 3 יח"ל ומעלה או שווה ערך בלימודי מכינה קדם אקדמית, האוניברסיטה הפתוחה, קורסים אוניברסיטאיים או קורס קיץ. במוסיקולוגיה וערבית - בחינות כניסה חוגיות. בחוג לאנגלית - רמה 1 לפחות באנגלית בבחינה הפסיכומטרית או בבחינת אמי"ר. ברפואה, רפואת שיניים, סיעוד ותכנית "אמירים" כלל אוניברסיטאית לתלמידים מצטיינים - ראיון אישי. בווטרינריה - לימודים אקדמיים קודמים.
* אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: בפקולטה למדעי הבריאות ( רפואה ) : ראיונות אישיים וכן ציון 80 לפחות בשני מקצועות מגדירים : אחד ברמה של 4 יח"ל ואחד ברמה של 5 יח"ל. בפקולטה למדעי ההנדסה: חייבים בבחינת המיון במתמטיקה מועמדים שלהם ציון בגרות במתמטיקה ברמה של 3 יח"ל בלבד וכן מועמדים בעלי תעודות בגרות מחו"ל. ציון בחינת המיון במתמטיקה יחליף בחישוב ציון הסכם הטכנולוגי את ציון הבגרות במתמטיקה וייחשב לשקול ל - 5 יח"ל. (למועמד אשר נבחן בבחינת מיון במתמטיקה למרות שלא היה חייב להבחן בה, ילקח בחשבון ציון הסכם המיטבי). במגמות סיעוד, השלמה לסיעוד ופיזיותרפיה: ראיונות אישיים; בחינת ידע עברית (יע"ל) בהמשך לבחינה הפסיכומטרית - מיועדת למועמדים עולים חדשים מסיימי בי"ס תיכון שאינו עברית. כמו כן לרפואת חירום מתקיימים ראיונות אישיים ובחינת התאמה של משרד העבודה.
במחלקה לניהול מערכות בריאות: ראיונות אישיים רק למועמדים המתאימים על פי ציון הבחינה הפסיכומטרית וציוני הבגרות.

מיטוב ( בונוס ) ציוני הבגרות
במטרה לעודד תלמידים ללמוד ולהיבחן ברמה מוגברת (4 - 5), מעניקים כל המוסדות הטבה לציוני הבגרות במקצועות נבחרים, עפ"י הרשימה שלהן.

בכל המוסדות, למעט הטכניון, ניתנת ההטבה על ידי הוספה של 10 נקודות (מתוך 100) לציון במקצוע ברמה של 4 יח"ל והוספה של 20 נקודות לציון במקצוע ברמה של 5 יח"ל.

במקצועות אנגלית ומתמטיקה ניתנת הטבה מוגדלת: 12.5 נקודות ל - 4 יח"ל ו - 25 נקודות ל - 5 יח"ל. לא תינתן הטבה למקצוע שהציון בו נמוך מ - 60 .

באוניברסיטת בר-אילן בלבד ניתנת הטבה מוגדלת כנ"ל גם לתושב"ע / תלמוד.

רק בטכניון ניתנת ההטבה ע"י הכפלה של הציון במקצוע ברמה של 4 יח"ל ב - 1.1 והכפלה של הציון במקצוע ברמה של 5 יח"ל ב - 1.2; כימיה, ביולוגיה - ברמה של 5 יח"ל - הכפלה ב - 1.25 . במקצועות מתמטיקה ופיסיקה: הכפלה של הציון ברמה של 5 יח"ל ב - 1.3 . לאחד מן המקצועות מתוך: אלקטרוניקה ומחשבים, בקרת מכונות, מדעי המחשב, מערכות אלקטרוניות, מערכות חשמל וניתוח מערכות וארגון קבצים, כימיה טכנולוגית, מיקרוביולוגיה - ניתנת הטבה מוגדלת ע"י הכפלה של הציון במקצוע ברמה של 5 יח"ל ב - 1.25 . במקצוע כימיה פסיקה וביולוגיה תנתן הטבה גם ברמה של 3 יח"ל ע"י הכפלה של הציון ב - 1.05 .
בכל המוסדות - עבודת גמר יכולה להחליף בחינת בגרות ותזכה להטבה מתאימה. בטכניון רק ע"ג ברמה של 5 יח"ל. באוניברסיטת בן-גוריון: רק עבודת גמר ברמה של 5 יח"ל. לא תינתן כל הטבה למקצוע שהוא צירוף של מקצועות

בכל מקרה יש לבדוק ציונים מעודכנים במוסד המבוקש- ציונים אלו משתנים משנה לשנה על פי ביקוש והיצע או שיקולים נוספים.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד