072-3300504

קטסטרופה באוניברסיטאות

ממצאים קשים בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר על הקשרים בין האוניברסיטאות לאגודות הסטודנטים והפיקוח על האגודות עצמן

חגי פינגולד | 04-07-2004 11:20:00

מבקר המדינה אליעזר גולדברג הוציא בשבוע שעבר דו"ח חריף במיוחד על פעילותן וקשריהם של האוניברסיטאות בישראל עם אגודות הסטודנטים שלהן. הביקורת העלתה, כי שתי אוניברסיטאות (בן-גוריון והטכניון) גבו את דמי החבר באגודה גם ממי שלא הצהירו על רצונם להצטרף אליה.

לשלוש אוניברסיטאות (בן-גוריון, העברית וחיפה) אין הסכם עם האגודות בדבר גביית דמי החבר; בהסכמים של שתי אוניברסיטאות אחרות (בר-אילן ותל-אביב) עם אגודות הסטודנטים שלהן לגבי גביית דמי הרווחה לא פורטו השירותים שעל האגודות לתת בתמורה לכספים שיקבלו.

אוניברסיטת בן-גוריון חייבה את הסטודנטים לשלם יחד את שני התשלומים (דמי רווחה ודמי חבר) ולא אפשרה לשלם רק אחד מהם, אף על פי ששניהם תשלומי רשות למטרות שונות, ותשלום כל אחד מהם צריך להעשות באופן וולונטרי . אוניברסיטת תל אביב מסרה לסטודנטים בחוברת דברי ההסבר לשכר הלימוד מידע לא נכון, שעל פיו החברות באגודה מותנת בתשלום דמי רווחה לאוניברסיטה.
שלוש אוניברסיטאות (תל-אביב, בן-גוריון והעברית) נותנות לאגודות סיוע כספי ישיר בלא שקבעו כללים בדבר הפעילויות שעבורן יינתן סיוע; משרד מבקר המדינה הציע לוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה לשקול קביעת קווים מנחים לאוניברסיטאות, כדי שיקבעו על פיהם כללים בעניין הכספים שהן מעבירות לאגודות ובעניין דרכי הפיקוח והבקרה על השימוש בהם.

לשלוש אוניברסיטאות (בר-אילן, בן-גוריון והטכניון) אין הסכמים עם אגודות הסטודנטים הפועלות בתחומן בדבר השימוש בנכסים שהן העמידו לרשות האגודות ללא תמורה. לאוניברסיטאות אלה אין גם הערכת שווי כלכלי של הטבה זו ושל הטבות נוספות שהן נותנות לאגודות, והסכום הכולל של ההטבות לא אושר בידי מוסדותיהן. אוניברסיטת חיפה שילמה לאגודה שכר דירה על שכירת חדרים בבניין שבבעלות האוניברסיטה ואשר הועמד לשימוש האגודה.

חוק העמותות קובע, כי רשם העמותות יפקח על העמותות כדי להבטיח את ניהולן התקין. במהלך השנים קיבל רשם העמותות מפעם לפעם מידע המצביע על חששות לפעולות לא תקינות של האגודות, אולם הוא לא ניצל את הסמכויות המוקנות לו בחוק העמותות בעניין זה לחקור את החשדות. הוא גם לא נקט את כל הצעדים שהוא רשאי לנקוט על פי חוק העמותות נגד אגודות שלא הגישו לו את הדוח הכספי עד המועד האחרון שנקבע לכך, ובהן אגודות שלא הגישו דוחות כלל במשך שנים מספר. בהיעדר הדוחות אין למעשה אפשרות לקיים פיקוח כלשהו על פעילות האגודות.

תגובת האוניברסיטאות לממצאי הדו"ח שהוגשו לידן היתה אנמית לחלוטין ובעיקר השתדלה לתרץ את המחדלים. כך למשל כתבה אוניברסיטת בן גוריון בתגובה לממצאי הדו"ח על נהלי הגביה האוטומטית של דמי הרווחה והאגודה מצד האוניברסיטה כי היא נותנת לאגודה שירותי גבייה במישור הטכני; היא מעבירה לאגודה את דמי החבר ממקדמה כללית שהיא גובה, ומי שאינו מעוניין בחברות באגודה רשאי להודיע מראש על אי-הסכמתו לגבייה זו; לדעת האוניברסיטה, דרך פעולה זו אינה נוגדת את דוח ועדת מלץ, שלא נקטה עמדה בסוגיית ההצטרפות לאגודה.

משרד מבקר המדינה קבע בדו"ח כי רף פעולה זו של האוניברסיטה אינה מתאימה לדרישות חוק העמותות, הקובע שההצטרפות לעמותה תהיה פעילה, כפי שהתריע גם הרשם.

לדעת משרד מבקר המדינה, מן הראוי שהאוניברסיטאות יקבעו מנגנון פיקוח על השימוש בכספים שהן מעבירות לאגודות. מנגנון זה אפשר שיפעל לפי העקרונות של מתן תמיכות בידי משרדי הממשלה, המתנים את העברת התשלומים בדרישות שונות, כגון הצגת אישור ניהול תקין מטעם רשם העמותות (ראו בעניין זה בהמשך הדברים) ודיווח על שכרם של בעלי המשכורות הגבוהות באגודה. כמו כן, מן הראוי שהכללים למתן סיוע כספי לאגודות יחייבו את האגודות להודיע לאוניברסיטאות אם פנו לגופים אחרים בבקשה למימון פעילותן, ומהו היקף המימון שקיבלו מהם.

באוניברסיטת חיפה נמצא מקרה הממחיש לדעת משרד מבקר המדינה את הצורך בקביעת כללים שיבטיחו שקיפות של מקורות המימון כלפי האוניברסיטה: אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה פנתה ב-2002 לדיקן הסטודנטים ולגוף מסחרי בבקשה למימון הוצאותיה על קייטנת קיץ לילדים מעוטי יכולת. לשני הגופים הציגה האגודה אותה חשבונית כאסמכתה לכיסוי ההוצאות, וכל אחד מהם מימן חלק מההוצאות. הועלה, כי סכום ההשתתפות הכולל של שני הגופים בהפעלת הקייטנה עלה על הוצאותיה של האגודה, ונוצר לה עודף מתפעול הקייטנה. כשהתעורר אצל האוניברסיטה חשש, כי האגודה "ביצעה גבייה כפולה וחייבה את שני הגופים על סמך אותה חשבונית", היא הביעה תרעומת על כך, ובעקבותיה הודיעה האגודה כי תייעד את העודף שנוצר לפעילות חברתית שהיא תקיים בעתיד.אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה מסרה למשרד מבקר המדינה במרס 2004, כי הכסף שקיבלה מהגוף המסחרי ניתן לה בשל חסות שנתן לקייטנה לצורכי שיווק וקידום מכירות; הגוף המסחרי דרש שהתשלום ייעשה כנגד הצגת חשבוניות מס "עד לסכום שנקבע כסכום התמורה, וזאת בין היתר, על מנת לוודא שהתמורה בגין הפרסום והשיווק אכן מיועדת להפעלת הקייטנה ולא לצרכים אחרים". האוניברסיטה דרשה כי תרומתה תשמש רק למשכורת למדריכים, ולדברי האגודה דרישה זו מולאה.


לסיכום הציע משרד מבקר המדינה לועדה לתקצוב ולתכנון מוסדות ההשכלה הגבוהה (וות"ת) לשקול גם בעניין קשרי הגומלין של המוסדות להשכלה גבוהה עם האגודות, קביעת קווים מנחים להעברות הכספים ולצורכי הפיקוח והבקרה, כפי שהיא עושה בתחומים אחרים, כדי שכל מוסד יקבע על פיהם את כלליו ומגבלותיו בעניין העברת הכספים לאגודה הפועלת בתחומו.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד