072-3300504

גראס להמונים

במכללת יהודה ושומרון מנסים לייצר חומר שיתנהג כמו החומר הפעיל בגראס, רק ללא ההשפעות הממכרות, באמסטרדם כבר רועדים!

מיכל לוי-חן | 13-01-2004 12:24:00

במכללת יהודה ושומרון באריאל מתנהל בימים אלה מחקר חדשני ע"י פרופסור אסתר פרידע בתקווה להוציא בשורות טובות בתחום הרפואה לזירה הבינלאומית. במעבדה החדשה שנבנתה במכללה לפני כשלוש שנים מבלה פרו' פרידע שעות רבות בניסיון ליצור בשיתוף עם פרופסור רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית חומר דמוי THC ,החומר הפעיל בקנביס המוכר לכולנו כמריחואנה .חומרים אלו ישמשו הן כמשכך כאבים והן כתרופה אנטי דלקתית. עצרנו את פרידע באמצע המחקר על מנת שתשיב על מספר שאלות שערכן ה"חומרי" רב.

מתי ואיך נולד המחקר?

משנת 60 פרו' משולם החל לחקור את ה THC והשפעותיו. בשנת 92 אני הצטרפתי למחקר זה , אחת התגליות שלנו הייתה בשנת 92 כאשר מצאנו שבגוף החי יש חומר דומה לTHC שגורם לאפקט תחושת HIGH, קוראים לחומר "אננדמיד" (עונג בסנסקרט).
חומר זה גם מצוי בחלב ,גילינו שחומר זה חיוני לתינוק ובהעדרו תיתכן התשובה לשאלה מדוע יש תינוקות שלא רוצים לינוק, היום אנחנו משקיעים מאמץ רב בפרויקט זה ובנוסף חוקרים את הקשר בין מתח בזמן ההריון להיוולדות של צאצאים עצבניים יותר היום, ידוע ששימוש במריחואנה וחשיפה ללחץ בזמן הריון מעלה סיכוי להתפרצות סכיזופרניה בצאצאים בבגרותם.אנו בודקים את התפקיד של האננדמיד בתהליך זה.

איך החומר מגיע אלייך?

פרופ' משולם מקבל את סוליות החשיש למעבדת הכימיה שלו מהמשטרה שם הוא בודק מבודד ומפתח את החומרים הרלוונטיים למחקר ומעביר אלינו מולקולות שלדעתנו בעלות פוטנציאל, כאן אנו נכנסים לתמונה ובודקים את השפעות המולקולה על עכברי המעבדה, זהו למעשה שיתוף פעולה בין כימאי לבין פראמוקולוג (מפתח תרופות),מצאנו שעכברים תחת השפעת התרופות שלנו רגישים פחות לכאב ועמידים יותר מפני התפתחות דלקת .

למי יתרום המחקר?

המחקר יתרום בעיקר לרפואה, המטרה כאמור לבודד את השפעות הTHC על המוח כגון תחושת הHIGH בלבול ולהשאיר את האפקט על הגוף. כיום קיימת תרופה בשם רונבין (למעשה, THC ) שניתנת לחולי סרטן ואידס ע"מ להקל על מצבם הבריאותי היא מקילה על בחילות , מעוררת תיאבון וגם גורמת להורדת לחץ הדם והרפיית המעיים.הבעיה עם רונבין היא ששימוש בו גורם לתופעות לוואי על המוח.

מדוע השימוש במריחואנה נפוץ לדעתך?

המעשנים את המריחואנה מעידים על תחושת HIGH ,ושחרור.האפקט העיקרי בעישון הג'וינט נקבע ע"פ רמת ה THC שבו, בג'ויינט ממוצע כמות שווה של THC שהוא החומר המעורר ושל CBD שהוא מאזן הפעילות של הTHC, יש לציין שבג'ויינט ממוצע כ300 חומרים אחרים שנשרפים בעת העישון,
מולקולת הTHC ששורדת אחראית לבדה לתחושות הנלוות לעישון. היום אנו יודעים שיש נטייה לגדל מריחואנה בעלת THC גבוה יותר שגורמת לחושות חדות יותר .יש אנשים שהעישון גורם לעלייה בחרדה וזה נפוץ בעיקר אצל אנשים שמתנסים בעישון בפעם הראשונה או באנשים מבוגרים.

האם לדעתך יש קשר בין המחקר ולמקורך שבהולנד?

לא קשר ישיר(מחייכת) ,אך החינוך ההולנדי שקיבלתי הוא יותר ליברלי ,
חיינו כמשפחה יהודית בשנות ה- 60 באמסטרדם, הוריי שעסקו באופנה מתקדמת פתחו חנות לנערים ונערות והיו בין הראשונים שעיצבו בגדי UNISEX ,זאת הייתה חנות שהביאה רוח חדשה, להקות רוק של אותה תקופה באו להתלבש אצלם אני כילדה ביליתי שם הרבה וכמובן שזה גם משהו שתרם לפתיחות מסויימת.


האם האיסור של השימוש בקנביס בארץ, מוצדק?

צריך לאשר שימוש בקנביס לחולים רבים שסובלים ע"מ להקל על מצבם הרפואי,בארצות מסוימות באירופה, ניתן לקבל מרשם רופא לשימוש בקנביס לפי שיקול דעתו של הרופא . כמו כן ההפרדה בין המריחואנה כסמים קלים לבין שאר הסמים הקשים חשובה, התלות בחומר קיימת אך היא מתונה יותר שלא כמו התמכרות לסמים קשים. כמו כן הנזק שנגרם לריאות נובע מהעישון ושאיפת החומרים הלא רלוונטיים שבג'ויינט ולא מהTHC עצמו, לכן חשוב לפתח דרכי הגעה לחולים שמקבלים את ה THC שלא דרך העישון. כמובן שהחומרים החדשים שלנו, פתרו את ההתלבטויות האלה , כי הם משיגים את הפעילות הרפואית בלי תופעות ממכרות.

מתוך- עיתון מכללת יהודה ושומרון באריאל

עכברים ב"היי"
עכברים ב"היי"
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד