072-3300504

שינוי לימינך?

יונתן גור חושב שכשיש קופירייטר מוכשר (טומי לפיד), קמפוס בצרות (אוניברסיטת תל אביב), הכל מוכן לקראת הורדת שכר הלימוד (כולה 300 שקל), רגע, גם אתם חושבים שמשהו כאן לא כל כך מסתדר?

יונתן גור | 06-01-2004 11:16:00

לקראת הבחירות האחרונות לכנסת פרצה בסערה אל חיינו מפלגת "שינוי" המחודשת, בהנהגתו של קופירייטר מוכשר וחייכן, הלא הוא יוסף לפיד. על פי המנטרה מימי הבחירות, "שינוי" אמורה להיות מגנת מעמד הביניים, אותו מעמד שהפך תחת ממשלות ישראל השונות לשק חבטות ולנושא העול. אותו מעמד ביניים מצטמק ראה ב"שינוי" את המושיע החדש, את סירת ההצלה מפני מציאות שהולכת ונהיית קשה.
אלא ש"שינוי" איננה מפלגת מעמד הביניים. "שינוי" היא מפלגת ימין חברתי קיצונית, המחוייבת לתפיסת עולם אנטי - חברתית, שעיקרה הוא סיוע לבעלי ההון בצבירת עוד הון והעברת נכסי ציבור לידיים פרטיות (של בעלי ההון, כמובן), זאת תוך כדי הרחבת הפערים בחברה. אותו מעמד ביניים (לא עניים ולא עשירים – רובנו למעשה), לא "נמתח" עם הרחבת הפערים. חלקו הקטן יצליח להידבק לעשירונים העליונים, אך רובו יגלוש מטה אל קשיי פרנסה יום יומיים.
לקראת הבחירות שהיו באוניברסיטת ת"א, הואיל נציג רשימת "שינוי בקמפוס" להוריד את רעלת הצניעות, ולחשוף למעננו את דרכה האמיתית של "שינוי". "לא ימצאו אותנו מפגינים למען עובדי הניקיון", הוא אומר בראיון לעיתון האגודה, כדי שחלילה לא נחשוד בו בהטפה לצדק חברתי כנגד מציאות של ניצול ציני של אנשים מחוסרי ברירה. מילא – אלה אנשי שכבות חלשות שממילא לא מהווים את קהל היעד של מפלגת האם. מבחינתו, הצורך הבוער בקמפוס הוא ב"הורדת כמות כוח האדם באגודה בימי חופשות הקיץ". אינני מצוי בנבכי אוניברסיטת ת"א, אך מעיון באמצעי התקשורת ומשיחות עם סטודנטים, אני מבין שהאוניברסיטה נמצאת בקשיים כלכליים ובסכנת ירידת רמה אקדמית ועוד אי אילו דברים מעוטי חשיבות.
לפני ש"שינוי בקמפוס" קוראת לכם, הסטודנטים, להצביע לו ולחבריו בבחירות הקרבות, משחיל נציגה משפט תמים. הוא מדבר אל אותם בני המעמד הבינוני שמפלגתו מתיימרת לייצג. אל אותם סטודנטים שלהוריהם יש פחות ופחות כסף, ששירתו בצבא אבל לא מקבלים גמול הולם בדמות אפשרות ללמוד בכבוד, לאותם אלה שמתמרנים בין לימודים, עבודה (או עבודות) ודירה טעונת טיפוח. "...לא נפגין למען הורדת המחירים בקפיטריות. מי שיקר לו – שלא יקנה. שיביא כריך מהבית".

העולם האמיתי
הקמפוס, כמו במקרים רבים, הוא רק סימפטום, התגלמות מקומית של התנהלות נרחבת ומקיפה יותר. במציאות שלנו, שבה כל אמירה היא מהשפה ולחוץ, ולמילה אין משמעות, פורחים השר טומי וחבריו. אפשר לומר פחות או יותר הכל, על פי נוחות רגעית, ולדעת שבין כה וכה אין אדם שיבוא ויתבע את מימוש ההבטחות שפוזרו כלאחר יד. אם התקציב של שנת 2004 מתאים כמו כפפה למשנה הכלכלית חברתית שלנו, נפזר כמה הצהרות בדמות "נדרוש קיצוץ של 3% בשכר הלימוד", ובכך נסגר העניין. אף אחד לא באמת יבדוק ויגלה שחלק גדול מציבור הבוחרים שלנו נפגע. כולם מרוצים.
"שינוי", כמו שראינו, נעשית מובילה לאומית בהסטת הדעת מהעיקר. כמו בעניין המשרות באגודת הסטודנטים, כך גם ברמה הלאומית: הטלת רפש בציבורים שונים, תרתי משמע, תסווה את חלוקת נכסי הציבור לבעלי הון ובעלי קשרים, למשל.
אגב, בעניין אותה דרישה להורדת 3% משכר הלימוד: אם מישהו יתרכז לרגע בפרטים, ולא בדברי הלהג בחדשות, הוא יווכח לגלות שההנחה היא בסך של כ-300 שקלים לשנה . בזה קונים אותנו, ומה בדבר עזרה אמיתית לסטודנטים? חיוב עיריות למתן הנחה או פטור בארנונה; אכיפת חוקי עבודה לסטודנטים שמנוצלים בעבודה; מתן מלגות למעוטי יכולת ולחיילים משוחררים; אלה רק מעט מהעזרה האמיתית שיכולה מפלגת קואליציה להגיש לאנשים שהביאו אותה לאותו מעמד רם, שלא להזכיר את החברה כולה.
אין סיבה לצפות למהפכה או לשינוי מצד מפלגה כ "שינוי", אבל הייתי רוצה לפחות למצוא קצת יושר ואמת. אולי אני תמים, אבל הנה, קבלתי זיק של תקווה בדמותו של נציג "שינוי" בקמפוס שאמר סוף סוף את מה שחושבים מנהיגיו.
אז מה אם התוכן פסול, גם דברים שאינם שקר מוחלט הם מצרך נדיר בימינו.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד