072-3300504

איזו מלגה חייבת במס?

קיבלתם מלגה על הצטיינות בתואר ראשון: האם תדרשו לשלם עליה מס? נרשמתם לתוכנית פר"ח וקיבלתם מלגה על סיוע לתלמידים חלשים: האם זו נחשבת הכנסה?

בני ברק | 19-11-2003 15:35:00

סטודנטים לא מעטים נעזרים במלגות שונות במהלך לימודי התואר הראשון והשני: יש שמקבלים אותן כעזרה כלכלית, אחרים זוכים בהן בזכות הצטיינות בלימודים וחלק מרוויחים אותן בזכות סיוע כלשהו לקהילה. מה דינן של מלגות אלו לצורכי מס? האם הן נחשבות כהכנסה חייבת במס, או כסוג של סיוע פטור ממס לסטודנטים נזקקים?
בשאלות אלה דנה באחרונה ועדת הפסיקה של נציבות מס הכנסה, במטרה לקבוע את עמדתה לגבי סוגים שונים של מלגות ומענקים.

מלגות הצטיינות
מלגות הניתנות לתלמידי תואר ראשון ושני במוסדות להשכלה גבוהה, בדרך כלל בגובה שכר הלימוד, בגין הישגיהם בלימודים. מלגות כאלו לא ייחשבו כהכנסה, מאחר שאין התחייבות מצד הסטודנט כלפי המוסד ולא ניתנים שירותים כלשהם למוסד תמורת המלגה.

אין תמונה

מלגות לתארים מתקדמים
מדובר במלגות ללומדים תואר שני, דוקטורט ופוסט דוקטורט. מלגות אלו מכסות – מעבר לשכר הלימוד – גם את הוצאות הקיום, לעתים בסכומים שמעל 5,000 שקל בחודש. הן משולמות על ידי המוסדות להשכלה גבוהה למי שעוסקים במחקר בתחום הלימוד, ולמוסד האקדמי שמורה הזכות לעשות שימוש בפירות המחקר ולפרסם אותו. לעתים, מקבל המלגה הוא גם מרצה או עוזר הוראה.
הוועדה קבעה שמלגות אלו ייחשבו כהכנסה, בין אם כמשלח יד ובין כהכנסת עבודה. המשמעות: המלגות חייבות במס.

מלגות פר"ח
מלגות לסטודנטים המסייעים לילדים טעוני טיפוח (פר"ח), ומשולמות בדרך כלל על ידי גופים נוספים, מחוץ לאוניברסיטה. ועדת הפסיקה של מס הכנסה ציינה כי קיים ספק אם מתקיימים כאן יחסי עובד ומעביד, ובכל מקרה, מאחר שמדובר בסכומים נמוכים, ממילא לא משולם מס במקרה זה.

מלגות לאברכים במוסדות תורניים
מלגות אלה נחלקות לשניים: מלגות לאברכים הלומדים ותו לא. הוועדה קבעה, שהסוג הראשון של המלגות ניתן בתמורה לביצוע עבודה, ולפיכך הוא נחשב כהכנסה ומחויב במס. לעומת זאת, בסוג השני של המלגות האברך אינו מחויב בתמורה כלשהי והוא ראשי להפסיק את לימודיו כשיחפוץ, ללא הודעה מוקדמת. בנוסף, המוסד אינו מחויב משפטית בתשלום המלגה, ולאברך אין זכות לתביעה משפטית לסכום קבוע ויציב. הוועדה קבעה, שבהיעדר תמורה כלשהי אין לחייב במס מלגות מסוג זה.

לימודים הממומנים על ידי מקום העבודה
במקרים שבהם גופים שונים במשק מממנים לעובדיהם לימודים אקדמיים המזכים בתארים, המבחנים לקביעת החיוב במס הם שניים – נוחיות המעביד וטובת העובד.
לפי המבחן הראשון, אם ההוצאה היא ברובה המכריע לנוחיות המעביד, או שטובת העובד שולית – אין לראות בסכום זה כהכנסת עבודה. כמו כן, אם ההוצאות היו לצורך שמירה על רמה מקצועית קיימת, כגון השתלמות מקצועית, אין לראות בסכומים כחייבים במס בידי העובד.
עם זאת, העמדה המקובלת באגף מס הכנסה היא שלימודים המזכים בתארים אקדמיים נחשבים "לטובת העובד" ומעניקים לו יתרון, ולא רק "שמירה על הקיים". לפיכך, הוצאות אלה אינן מותרות לעובד בניכוי וחייבות במס. על המעביד לנכות בשל תשלומים אלה את המס המתחייב. יחד עם זאת ציינה הוועדה כי היא ערה לשינוי במצב הקיים במשק, שבו נדרשים יותר לימודים אקדמיים נוספים, ולקשר ההדוק שקיים לעתים בין התפקיד אותו מבצע העובד לתואר האקדמי שהוא לומד. לפיכך המליצה הוועדה לגבש כללים ברורים ואחידים לנושא זה.

הכתבה לקוחה מתוך מגזין ממון, ידיעות אחרונות.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד