072-3300504

עשה בית ספר

מרצה למשפטים מהמרכז הבינתחומי תבע סטודנט לשעבר, שפרסם ספר ובו הרצאות מקורס שהעביר. בית המשפט חייב את הסטודנט להשמיד את כל עותקי הספר. פסק הדין התקדימי של בית המשפט המחוזי בתל אביב עוסק בפעם הראשונה בזכויות היוצרים של מרצה באקדמיה.

דפנה ישועה, עיתון תל אביב | 07-09-2003 13:32:00

ד"ר אסף יעקב, מרצה בבית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה, זכה במשפט נגד סטודנט לשעבר שפרסם בספרו הרצאות ומצגות מקורס שהעביר ד"ר יעקב ובו למד.
פסק הדין חייב את מחבר הספר, איתן ענבר, ואת ההוצאה לאור, "כרמל ספרות משפטית בע"מ", לאסוף את הספר ולהשמיד את כל העותקים תוך שבעה ימים. כמו כן, חייב השופט הפוסק, ישעיהו שנלר, את ענבר לשלם לד"ר יעקב את הוצאות המשפט וכן שכר טרחת עורך דין בסכום של 40 אלף ¤.
פסק הדין התקדימי של בית המשפט המחוזי בתל אביב עוסק בפעם הראשונה בזכויות היוצרים של מרצה באקדמיה בקורסים שהוא מעביר. לפסק הדין עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על "תעשיית" מחברות הבחינה ועל פרסום חומרים אקדמיים של מרצים.
ד"ר יעקב, מרצה בקורס דיני נזיקין במרכז הבינתחומי הרצליה, לימד את ענבר, מחבר הספר, קורס חובה לתלמידי משפטים בשנת לימודיו השנייה. בחודש יולי 2002 יצא לאור ספרו של ענבר "דיני נזיקין בראי ההלכה הפסוקה".

אין תמונה

ד"ר יעקב טען בתביעה שהגיש, כי "חלקים ניכרים מהספר מהווים העתקה שיטתית וגורפת של חלקים מתוך ההרצאות, ושהם פרי מחשבתו של התובע".
בכתב ההגנה טען הנתבע כי "הספר מהווה יצירה מקורית שלו המוגנת ומבוססת על מחקר מקיף ומקורות משפטיים רבים". כמו כן, טען כי ההרצאות שהועברו על ידי התובע אינן מוגנות בזכויות יוצרים כלשהן וכי "התובע אכן לא נהג להקריא מתוך חומר כתוב אלא העביר את הרצאותיו בעל פה ובצורה חופשית".
בפסק דינו קובע השופט שנלר כי "הרצאות, ובמיוחד לאחר עיגונן, הנן בגדר יצירה אשר זכאית להגנה, מהפן העקרוני. ספציפית, ובניגוד לטענת הנתבע, חומר ההרצאות איננו העתקה של מאמר זה או אחר או פסק דין כזה או אחר, אלא מתקיים בחומר זה הנדרש לדרישת המקוריות.
"אין חולק כי אכן קיימת זכות יוצרים לתובע. לנתבע הייתה גישה ישירה ואף עקיפה לחומר ההרצאות, ודומה כי אף ניתן לקבוע באופן מקיף יותר, כי בדרך כלל ניתן יהיה לראות בסטודנט כבעל גישה לחומר ההרצאות בהן השתתף. הדמיון הקיים בין ההרצאות לבין הספר הוא כזה שאין זה סביר להניח אלא שהנתבע העתיק מחומר ההרצאות".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד