072-3300504

שנה סוערת באקדמיה

אז מה היה לנו השנה ?!? שערוריות, הפגנות, שביתות, שכ"ל ומצרף אחד... קיבצנו עבורכם את כל הדברים הטובים שקרו השנה ואת הפחות.. משעמם לא היה.

חנית פורמנסקי | 04-04-2003 14:07:00

שנת הלימודים המסתיימת בימים אלו, הייתה רבויה במאבקים, שערוריות, שביתות והפגנות בדומה לשנים קודמות. נראה, כי אין שנה שעוברת על מי מנוחות בדומה לחו"ל, אך את לזה כבר הפסקנו לצפות..

גילה גמליאל
בראש הכותרות עמדה השנה יו"ר ההתאחדות, גילה גמליאל, שכיהנה חצי שנה עד שנבחרה לחברת כנסת מטעם הליכוד ופרשה בשיאה. גמליאל, שהייתה יו"רית ראשונה - גם כאישה וגם כילידת "הפריפריה", ליבתה אש וגררה אחריה שובל ארוך של מתנגדים.

השערורייה הראשונה של גמליאל הייתה כבר בימים הראשונים של בחירתה, כאשר כמה יושבי ראש של אגודות סטודנטים טענו, כי היא סללה את הדרך לבחירתה "בהבטחות לג'ובים". גמליאל הצליחה לשרוד את הרעש שהתעורר כתוצאה מהבחירה וכבר עמדה במרכז שערורייה חדשה. החשדות נגה היו, כי היא יזמה מהלך בו יועברו מאות אלפי שקלים מכספי סטודנטים לחברה פרטית שהפיקה את יום הסטודנט בתקופה בו עמדה בראש אגודת בן גוריון.

שמועות אחרות גרסו, כי בניגוד להצהרותיה היא לא לומדת לתואר דוקטורט ולקראת סוף השנה שוב הועלה שמה בהקשר בחירתו של שגיב אסולין ליו"ר התאחדות הסטודנטים. אגודות הסטודנטים השונות טענו, כי גמליאל עשתה מחטף כשניסתה להעביר החלטה לפיה תקופת הכהונה של יושב הראש שייבחר להחליפה , תהיה לשנה במקום לחצי שנה, כפי שקובע התקנון.

בסופו של יום, מלבד שערוריות, כמעט ולא הספקנו לראות עשייה של גמליאל בהתאחדות, אולי בגלל הזמן הקצר שכיהנה בתפקיד. רבים חושבים , שההתאחדות הייתה רק קרש קפיצה לפוליטיקה ולאחר שהגשימה את החלום ההתאחדות הייתה לגביה היסטוריה. אחרים חושבים שגילה ממעמדה הנוכחי יכולה להמשיך ולקדם אפילו יותר את הסטודנטים שבזכותם הגיעה לאן שהגיעה.

איום הורדת שכר הלימוד
מלבד גמליאל, עמדו הסטודנטים השנה בפני איום של האוצר לבטל הורדת שכר הלימוד באוניברסיטאות. כחלק מהתוכנית הכלכלית החליט האוצר, כי ההנחה בשכר הלימוד לסטודנטים לתואר הראשון שקבעה וועדת וינוגרד, תבוטל.
טוב היה לגלול שאדישותו של הסטונדט נעלמת כשזה מגיע לפגיעה ישירה בכיסו- הסטודנטים בהמוניהם יצאו לרחובות והצטרפו למחאתם של נזקקים אחרים שנפגעו גם כן מהקיצוצים. צרת רבים נחמת טפשים. ואכן בזכות התגובות שהגיעו (בצירוף כמה מהלכים פולטים) החליט משרד האוצר בסופו של דבר לא לפגוע בהטבות בשכר לימוד.

הפגנות
השנה הייתה שנת הפגנות, כפי שציינו. כל מי שכוחו במותנו וחש כי ניצלו או עשקו אותו, יצא לכיכרות כדי להשמיע את קולו. הסטודנטים במכללות האקדמיות הקימו מאבק גדול שכלל תהלוכות בכל רחבי הארץ. הסטודנטים טענו, כי הם מופלים לרעה בניגוד לאלו שלומדים באוניברסיטאות.

במכללות הלא מתוקצבות הייתה לסטודנטים עדנה , כאשר הוחלט שגם הם ייהנו מהפחתת שכר הלימוד . הסטודנטים יקבלו את הנחת שכר הלימוד ישירות לחשבונות הבנק שלהם במהלך חודש אוגוסט. מתנה נפלאה לכל מי שרצה לנוח מהמבחנים, לקחת תרמיל ולכבוש את העולם.

משנים את תנאי הקבלה - המצרף
סוגיה נוספת שעלתה לכותרות השנה היא המצרף. למי שלא מכיר המצרף מהווה חלופה לבחינה הפסיכומטרית. בשנים קודמות תנאי הקבלה כללו תעודת בגרות מלאה וציון פסיכומטרי וכל אוניברסיטה חישבה את ציוני התקן שלה לחוגים השונים על פי תוצאות אלו. השנה החלופה היא קבלה על סמך הבגרות המלאה ותוצאות המיצרף (במקום הפסיכומטרי).
כניסת המצרף עוררה בעיות ארגוניות ותפעוליות של האוניברסיטאות שהחליפו האשמות עם משרד החינוך בנוגע לבלבול הרב שנוצר.

ומה היה לנו עוד?
גירעונות באוניברסיטאות, ומי ש"החכימה" לעמוד בראש כולם היא אוניברסיטת תל אביב ששוקלת לסגור את בית הספר לרפואת שיניים, צמצמה את שעות פעילות הספריות והמעבדות ובמקרים רבים לא השאירה מספיק נייר טואלט בשירותים. אליה מצטרף גם הטכניון שנתון בקשיים.
גם המכינות במכללה להוראה עומדות בפני סכנת סגירה, משום שמשרד החינוך אינו מוכן להעביר להם כספים.

כולנו תקווה , כי השנה הבאה תהיה שקטה יותר, שערורייתית פחות ובעיקר שתתמקד בלימודים עצמם ולא במה שקורה מסביב. האופטימיות היא זעירה, אך הכרחית - לחלום לחיות כמו סטודנט שוויצרי זה קצת מוגזם, אבל אנחנו מוכנים להסתפק בצרפת לפחות.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד