072-3300504

גלימות בסיום התואר: מהותי או טיפשי?

יש סטודנטים שמתעקשים על זה ויש אוניברסיטאות שמחרימות את זה, ובכלל, מי צריך את זה? הגלימות של טקס הסיום, הפכו השנה להיות נושא חם מתמיד, בצדק?

25-06-2015 14:45:00

אוניברסיטת בר אילן החליטה שהשנה היא מקצצת בעלויות טקס הסיום ומוותרת על הגלימות של סוף התואר, מה שאולי יכול להיראות זניח עבור אחדים, הפך לעניין מהותי בשביל הסטודנטים שזועמים על כך שיהיו רק גלימות עבור צילומים.

הסטודנטים של בר אילן הם לא היחידים שלקחו קשה את עניין הגלימות השנה, הם מצטרפים לבוגרי התואר הראשון במכללה האקדמית אחוה, שפתחו בתחילת החודש קבוצת פייסבוק הקוראת להחרים את את טקס קבלת התארים במוסד, אם לא ינתנו להם גלימות כמו לבוגרי התואר השני. בתגובה הודיעו באחוה כי יציבו לרשות הבוגרים עמדה עם גלימות וכובעים, אותם יוכלו להשאיל לצורך צילומים.

אך האם מטרת הגלימה היא רק כדי להעלות תמונה לפייסבוק ולצבור לייקים, או שיש להם משמעות אמיתית?

למי מגיע ללבוש גלימה?
למי מגיע ללבוש גלימה?

צריכים להרוויח את הזכות ללבוש גלימות אקדמיה
בסרטים אין טקס סיום תואר בלי שכוכבי הסרט יעטו על עצמם גלימה וכובע אקדמיה ויצעדו לקחת את תעודת הסיום, אבל בישראל לא רק שזה לא הכרח, במרבית האוניברסיטאות זה כלל לא קיים.

באוניברסיטת תל אביב, לדוגמא, מאמינים שבוגרי תואר ראשון ושני כלל לא זכאים ללבוש גלימה. "סטודנט לתואר ראשון ושני עוד לא התקבל למסדר האקדמי, הוא עוד פרח אקדמיה. לעטות גלימה בטקס הסיום של התואר השלישי מסמל קבלה לקבוצת האליטה של אנשי אקדמיה", מסבירה ד"ר יופי תירוש, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, מדוע במוסד לא ממהרים לחלק גלימות לתלמידים.

"מי שמקבל דוקטורט מתקבל למסדר של החוקרים והמרצים באקדמיה, וזאת להבדיל מבוגרי תואר ראשון ושני", מחדדת תירוש.

לעומת זאת במרכז הבינתחומי הרצליה כל הבוגרים זכאים ללבוש גלימות. לדעתה של ד"ר איילת בן עזר, סגנית הנשיא לענייני סטודנטים במוסד, מדובר בטקס עוצמתי וחוויתי שמעמיד את הסטודנט במרכז ומכבד אותו ואת המוסד.

"המוסדות הכי טובים בעולם עושים טקסים כאלה", היא מסבירה, "כששמים את כל הסטודנטים ביחד זה נותן תחושה של כבוד ועוצמה, הם מתרגשים ומחכים לזה".

למי מגיע ללבוש גלימה?
כשחושבים על זה לעומק, עולה השאלה מה זה בכלל המנהג לעטות את הגלימות, האם זהו סמל סטטוס מהותי ומאיפה הוא בכלל הגיע.

"זאת מסורת בת מאות שנים המקובלת בעולם האקדמי האירופאי שהועתקה לארצות הברית", מסביר פרופסור אריאל פלדשטיין, המזכיר האקדמי של אוניברסיטת בן גוריון. לפיו, התרבות הזו צמחה עוד מהכנסייה, כאשר מדובר במנהג גלימות נוצרי.

לדעתו של פלדשטיין יש להתייחס למסורת הגלימות, "במינון הנכון". עוד הוא מוסיף כי לא הגלימה היא מה שחשוב בכל הסיפור הזה, ולכן בין אם יש גלימה או לא - זה לא מה שמעיד על איכות האקדמיה.

תואר שלישי? שימו גלימה, ברוכה הבא לסגל האקדמי
תואר שלישי? שימו גלימה, ברוכה הבא לסגל האקדמי

סלפי עם גלימה זה כל התמונה
אז אם הגלימה היא לא באמת הדבר הכי חשוב, אלא עצם סיום התואר וקבלת התעודה, למה בשנים האחרונות יותר ויותר סטודנטים מתמרמרים על כך שבמוסד שלהם לא עוטים גלימה בטקס?

"אנשים רוצים סמלי סטטוס", מסביר פרופסור אפי יער, סוציולוג וראש התוכנית ליישוב סכסוכים באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, הצורך היה קיים מאז ומתמיד אבל ככל הנראה ריבוי הבוגרים בשנים האחרונות העלה את עניין הגלימות על הפרק.

לדבריו, לתרבות הסלפי והרשתות החבריות יש תרומה משמעותית במחאת הגלימות, "זה אמצעי להנציח את האירוע ולשתף עם מי שרוצים כאשר מיד אחר כך אפשר להוריד את הגלימה".

"לפני כן הדרך היחידה הייתה לבוא לבושים בגלימות ולצלם במצלמות רגילות" הוא מפרט, אבל כעת הדרך היא פשוטה יותר.

ואם הכל זה רק בשביל תמונה, גם עמדת סלפי זמנית, בלי גלימות בטקס עצמו, יכולה לספק את הבוגרים, העיקר לנצור את הרגע במצלמה.

רוצים להניף את הכובע ולהעלות תמונה עם הגלימה
רוצים להניף את הכובע ולהעלות תמונה עם הגלימה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד