072-3300504

הסטודנטים שלא מפסיקים להוביל לשינוי

הם מדברים אקטיביזם חברתי, מעורבים בחיי הקהילה, מייחלים לשינויים גדולים ודואגים לעתיד טוב יותר. הכירו את הסטודנטים החברתיים שלא מפסיקים להוביל מהלכים

גל יונגר | 08-06-2015 18:13:00

יש סטודנטים שמגיעים לאקדמיה במטרה אחת מגובשת וברורה: לסיים את התואר, אך בניגוד אליהם יש גם כאלו שהעשייה החברתית בוערת בהם ולכן ינצלו כל הזדמנות לקדם אג'נדה, לארגן הפגנה או להשמיע את קולם בכל זירה אפשרית.

הכירו את הסטודנטים מאחורי הפרויקטים, שממשיכים לקדם יוזמות, להעלות נושאים בוערים על סדר היום ולכוון גבוה.

הגז של כולנו: מאבק למען עתיד הגז הטבעי
ארגון 'מגמה ירוקה', הפועל למען קידום מדיניות סביבתית, החל השנה לתת דגש על המאבק למען עתיד הגז הטבעי בארץ.

"בחרנו לעבוד על קמפיין שעוסק במשק הגז הטבעי בישראל, מדובר בנושא קריטי שתופס מקום בכותרות, גם בעקבות הפעילות הרבה שלנו כתא סטודנטיאלי", מסביר עומרי בללי, סטודנט לחשבונאות וכלכלה בשנה ג' מאוניברסיטת תל אביב.

"הבנו שיש פה כוח פוליטי של גוף אחד המחזיק את משק הגז כבן ארובה אל מול הממשלה ומאחר ואי אפשר להשלים עם המצב הזה, צריך לנקוט בכל הצעדים כדי להגביל אותו", מוסיף בללי.

לדבריו, הקמפיין הגיע למספר שיאים בניהם: "המפלגה הפקטיבית שנקראה מפלגת התשובה. הרצנו את איש העסקים, יצחק תשובה לראשות הממשלה, עשינו המון רעש בקמפוס באמצעות קמפיין סאטירי, הגענו איתו לכותרות וללא ספק היה לזה אפקט גדול".

בנוסף כשהגיע פרופ' מנואל טרכטנבג ממפלגת 'המחנה הציוני' במסגרת שבוע פוליטי בקמפוס, מסביר בללי כי בעקבות השאלות של הסטודנטים שהופנו אליו, נגרם שינוי שהפך למציאות "שאלנו שאלות, הקלטנו אותו ושלחנו מיד הודעה לעיתונות. טרטנברג טען כי יש להטיל פיקוח על מחירי הגז וגרמנו לזה לצבור תאוצה שאפילו בהמשך השתלבה לתוך המצע של המפלגה שלו ב'מחנה הציוני'".

בללי מציין פעילויות נוספות שנעשו בשטח כמו "מייצג החבל של השר משה כחלון שהוצג בקריית הממשלה, הפגנות רבות בניהן הפגנה של 500 איש בשדרות רוטשילד בת"א לטובת זכויות ופיקוח מחירי הגז הטבעי ועוד. "אנחנו כל הזמן מתכננים דברים להמשך, יש התארגנות של ההון מול התארגנות חברתית, נלחם עד כמה שאפשר", מסכם בללי.

נלחמים בברוני הגז, התא של מגמה ירוקה בהפגנה לפיקוח מחירי הגז
נלחמים בברוני הגז, התא של מגמה ירוקה בהפגנה לפיקוח מחירי הגז

קייטנת הקיץ ההתנדבותית למען נוער בסיכון
יוזמת קייטנת הקיץ של נמרוד ארני, סטודנט לשנה שנייה בהנדסת חומרים וכימייה מהטכניון בחיפה, הגיעה לו כשחשב כיצד יוכל לשלב בין תחום הספורט לנוער בסיכון.

"זה התחיל מהעובדה שאני מדריך טניס. הייתי מעביר ימי כיף באוניברסיטת תל אביב לנוער בסיכון והחלטתי לקחת את זה איתי לתואר בטכניון".

ארני יצר קשר עם 'בית הצעירים' שבחיפה, בשיתוף אגודת הסטודנטים והציע עבור הנוער לקחת חלק בימי כיף ביוזמתו"הבאנו את הילדים לארבעה ימי כיף בטכניון, שילבנו פעילויות ספורט ופעילויות מדע בסיוע של סטודנטים מפקולטות שונות. גייסנו אוכל מעמותת 'מזון לחיים' וארגנו הסעות לילדים".

הפרויקט התקיים בפעם הראשונה בשנה שעברה, בו השתתפו כ-50 ילדים במהלך חודש יולי. גם השנה הקייטנה עתידה להיפתח וכעת היא נמצאת בתהליכי רישום.

מסמנים את שבילי האופניים בצירי באר שבע
מספר הסטודנטים והתושבים הרוכבים על אופניים בעיר באר שבע רק הולך וגדל, אך בניגוד אליהם מספר השבילים המסומנים בעיר קטן ומצטמצם, בעקבות כך הקמפיין בו בחרו להתמקד השנה הוא סביב התחבורה הציבורית בבאר שבע וקידום סימון שבילי האופניים בעיר.

"אנחנו כבר תקופה ארוכה בקשר עם עיריית באר שבע בכל אשר נוגע לסימון שבילי אופניים בעיר, אך מצב שבילי האופניים המסומנים הוא בכי רע", מסביר דרור בן יוסף, סטודנט לגאוגרפיה ולימודי אפריקה, בשנה שנייה ופעיל בתא של 'מגמה ירוקה' באוניברסיטת בן גוריון.

"בסקר שעשינו בו השתתפו כ-450 תושבים (רובם סטודנטים) מצאנו כי 74% רוכבים על אופניים באופן יומיומי. מרביתם טענו כי הדבר שהכי יעודד אותם להמשיך ולרכב יהיה הגדלת השבילים המסומנים בעיר".

יוסף טוען כי עיריית באר שבע פתחה בתהליך של שיתוף פעולה עוד בשנה שעברה "ראש העיר התחייב שיהיה שביל מסומן ברחוב רגר, אך בפועל זה לא קרה".

רק שבילים מסומנים: פועלים למען תושבי באר שבע
רק שבילים מסומנים: פועלים למען תושבי באר שבע

מנקים את מפרץ חיפה מזיהום
כידוע, חיפה נמצאת במקום הראשון בזיהום אוויר ובתחלואה בהשוואה לשאר הערים בארץ ישראל. "הבעיה היא ששני שליש מזיהום האוויר בחיפה היא כתוצאה מהתעשייה, מדובר ב-15%עודף בתחלואת הסרטן ומחלות לב וריאה בהשוואה לחלקי הארץ", מסבירה גלית גפן, סטודנטית להוראה בשנה ד' ממכללת אורנים ומארגנת קהילתית מטעם 'מגמה ירוקה'.

גפן מסבירה כי כשהגיעה למכללת אורנים, הרגישה כי משהו חסר "החלטתי להרחיב את המעגל ולפתוח תא סביבתי של סטודנטים".

לדבריה, במהלך הפעילות הקהילתית, הגיעה גפן להבנה כי "בתור תושבת חיפה, הבנתי עד כמה הזיהום חמור כתוצאה מהתעשייה הפטרוכימית ומהרחבת בתי הזיקוק".

גפן והסטודנטים השותפים לתא, החליטו לצאת למאבק נגד מקור הזיהום העיקרי ולפעול בכמה מישורים "הגענו לדיונים ולוועדות במסגרת המועצה הארצית לדיור ובנייה, הגשנו התנגדויות לבתי הזיקוק נגד הכנסת חומרים נוספים מסוכנים לבתי הזיקוק ואנחנו ממשיכים להפגין ולהשמיע את קולנו".

לדבריה, התא דואג להציג תזכירים מטעם משרד הבריאות, לגייס ראשי הערים למאבק, להגיע לישיבות מועצה ולהעלות את הנושא לתודעה. "אנחנו נמצאים במגמת עליה בתודעה הציבורית בעיר חיפה ובארץ בכלל, גם במהלך הבחירות פעלנו במרץ וגייסנו ראשי מפלגות לשורותינו", מסכמת גפן.

שמים סוף לזיהום, נאבקים למען בריאות התושבים
שמים סוף לזיהום, נאבקים למען בריאות התושבים

התא הגאה למען הקהילה
לאחר שגל זוהר, סטודנט בשנה שנייה לעבודה סוציאלית במכללת ספיר, הבין כי לא קיימת שום התייחסות לקהילה הגאה בקמפוס, הוא החליט לקחת את היוזמה ולהקים תא גאה בעצמו .

"דיברתי עם ראש מדור העשייה החברתית, הדס קרלינסקי על זה שאין שום התייחסות לקהילה הגאה, לא בלימודים שלנו כעובדים סוציאליים וגם לא בקמפוס", מסביר זוהר.

וכתוצאה מכך, השניים החליטו כי יריית הפתיחה תהיה הפנינג בסימן גאווה. "המטרה הייתה לחשוף את הסטודנטים לקהילה הגאה, רצינו לחדד שיש כאן בית ללהט"בים ולהעניק להם את מקום משלהם", מסביר זוהר.

מטרת פעילות התא הייתה ליצור מרחב פתוח לקהילה הגאה. "לא מזמן ארגנו ערב בפאב בשדרות, אליו הגיע הרב רון יוסף, מייסד ארגון 'הו"ד' (הומואים דתיים), הוא דיבר על החיבור בין ההלכה, היהדות והומוסקסואליות", מסביר זוהר.

התא הגאה מורכב מתשעה פעילים, אותו מרכזים זוהר וקרן פופוביץ' "סטודנטים מגיעים אלינו באופן אישי ומשתפים אותנו בכל מיני נושאים. פתחנו גם עמוד פייסבוק בו עולים נושאים לדיון וסוגיות שמפריעות לסטודנטים באופן אישי ואנחנו נמצאים שם בשבילם ופועלים בהתאם", מסביר זוהר.

התא הגאה במכללת ספיר: מחזקים את הקהילה הגאה
התא הגאה במכללת ספיר: מחזקים את הקהילה הגאה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד