האיזור האישי שלי
כאן נרכז עבורך באופן אוטומטי את כל תחומי הלימוד שהתעניינת בהם בעת ביקורך באתר
הבחירות שלי
להכוונה מקצועית חינם השאר פרטים ונציגנו יחזרו אליך

הסיוט המתמשך בכל תואר: כיסא סטודנט

הוא קטן, מסורבל, לא מזמין ובעיקר לא נוח במהלך בחינות. אז מדוע בשנת 2015 ממשיכים הסטודנטים לשבת על כיסאות אולד סקול ומה המחיר הבריאותי שמשלמים על זה?

גל יונגר | 20-04-2015 17:12:00

על פניו מדובר בדבר באובייקט פשוט: מושב, משענת ורגליים שאמורים לספק את הסחורה. אך בפועל, כיסא הסטודנט, שנשאר עוד מהימים שאבות אבותינו למדו, הופך את חווית הלמידה ללא נעימה, לא מזמינה ובעיקר לא נוחה לאורך זמן.

ובכן, האם איכות הכיסא עליו אנו יושבים במהלך התואר יכולה לפגוע בבריאות הגוף? ומתי משרד החינוך יגיע להבנה כי כל רצונם של הסטודנטים הוא להעביר את התואר על כיסא ראוי? בינתיים, עד שזה יקרה, קבלו את דעתם של המומחים בתחום.

לא שוב כיסא סטודנט (צ'-shutterstock)
לא שוב כיסא סטודנט (צ'-shutterstock)

נופלים בין הכיסאות
למרות שבשנים האחרונות, המודעות לבריאות הגוף רק הולכת וגדלה, נראה כי עדיין מצב הכיסאות באקדמיה נותר כפי שהוא - נורא.

מאיר אפל, פיזיותרפיסט מוסמך מטעם משרד הבריאות, מסביר כי כיסאות לא נוחים מלווים אותנו כל חיינו, "נכון שהבעיה קיימת בקרב סטודנטים באקדמיה, אך לא רק שם. כסאות לא נוחים נמצאים גם בהמון משרדים, אוטובוסים ומכוניות".

ד"ר ניר גלין, כירופרקט ממרפאת כירופרקטיקה פציעות ספורט ושיקום, מסביר כי "כאשר מישהו יושב ישיבה ממושכת מדי יום ולא מקבל את התמיכה לה הוא זקוק, עם הזמן עשויות להתפתח אצלו בעיות שנובעות מסטרס מתמשך, שעלולות לגרום לרקמות הרכות והקשות לשינויים ולבעיות גב בעתיד".

גלין מוסיף כי "גם כיסא שגורם ליושב בו לכתוב, במצב מסובב מעט (כמו כיסא סטודנט) זו עילה לנזק מצטבר. ככל שהיושב נמצא במנח זה לאורך זמן, יהיה לכך ביטוי בריאותי בעתיד".

לא, זה לא נוח  (צ' - shutterstock)
לא, זה לא נוח (צ' - shutterstock)

הפתרון: לתרגל ישיבה זקופה ולעמוד
אז כיצד מומלץ לפעול עד שנשב על כיסאות מרופדים ומתכווננים, בעלי ידיות גבוהות?

אפל מסביר כי כל מצב של ישיבה ממושכת, בין אם מדובר בכיסא סטודנט או כל כיסא אחר, הסיכוי לפגיעה בגב הוא גבוה, "חייבים לקום מהכיסא כל 20 דקות לפחות. עצם העמידה, התנועתיות ופיתול הגוף גורמים להפחתת עומסים שהצטברו במהלך הישיבה הממושכת".

הוא מוסיף ומדגיש כי "עמידה ותנועתיות הגוף צריכות להימשך כ-4 דקות. יש להעלות את המודעות בנושא ולאפשר לסטודנטים לעשות זאת גם במהלך השיעור" .

לעומתו, גלין מאמין כי השינוי צריך להתחיל עוד במסגרת בתי הספר היסודיים "נושא היציבה צריך להיות מודגש בקרב המורים. עליהם ללמוד יציבה נכונה מהי, להוות מודל תלמידים ואף להעיר להם על כך".

בנוסף מאמין גלין כי אנשים צריכים לתרגל ישיבה ממושכת שמתוחזקת על ידי השרירים עצמם "סטודנטים רגילים לשבת בצורות מעוגלות ובמנחים לא נכונים. ההמלצה שלי היא לתרגל את עצמם להיות מסוגלים לשבת בכיסא, בצורה כזו שהם אפילו לא זקוקים לתמיכה. עליהם להיות מורגלים להחזיק את מלוא כובד עמוד השדרה".

שומרת על היציבה: כי בסוף זה עניין של תרגול (צ'-shutterstock)
שומרת על היציבה: כי בסוף זה עניין של תרגול (צ'-shutterstock)
כלים שיעזרו לך לבחור מה ללמוד
המבדק
מחשבן סיכויי קבלה
מחשבון בגרויות
X
שירות אישי חינם
מחפש את מוסד הלימודים שהכי מתאים לך? השאר פרטים
באנר פירסומי