072-3300504

תלמידי 5 יחידות מתמטיקה מרוויחים יותר

מחקר חדש מצא כי בוגרים שעברו בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, יתקבלו למסלול לימודים יוקרתי יותר, יקבלו שכר גבוה יותר, או בקיצור - יעלו על מסלול החיים הטובים

גל יונגר | 12-04-2015 13:14:00

חשבתם שבחינת הבגרות במתמטיקה לא באמת שווה את המאמצים? מסתבר שטעיתם. מחקר חדש שערכו פרופסור איל קמחי ואריק הורביץ ממכון טאוב, בו בדקו את ההשפעה של היקף לימודי המתמטיקה בתיכון על ההישגים בשוק העבודה, שיעורי תעסוקה וגובה ההכנסה, העלה כי תלמידים של חמש יחידות במתמטיקה מצליחים יותר.

המחקר עקב אחרי ילידי 1979 משלב ההיבחנות בבחינת הבגרות בתיכון, דרך הלימודים האקדמיים ועד לשלבים המוקדמים של הקריירה (עד גיל 29), נמצא כי קיים קשר בין רמת לימודי המתמטיקה לבין ההצלחה בתואר האקדמי ובשוק התעסוקה.

ממצאי המחקר עולה כי תלמידי תיכון שניגשים לבגרות חמש יחידות במתמטיקה, מתאפיינים בשאיפה להישגים, מצליחנות ומוטיבציה גבוהה.

על פי קמחי והורביץ, ככל שמספר יחידות הבגרות במתמטיקה גבוה יותר, הנבדקים במדגם נוטים לעסוק במקצועות יוקרתיים יותר, שכן לימודי מתמטיקה בהיקף נרחב מאפשרים להתקבל לחוגים יוקרתיים יותר כמו: הנדסה, מדעים ומחשבים וכך גם בעתיד לעסוק במקצוע מתגמל בשכר גבוה.

ומה אם אני לא מסתדרת עם מספרים?
ומה אם אני לא מסתדרת עם מספרים?

הרבה הרבה יותר כסף
המחקר מצביע על פערי שכר משמעותיים בין נבחני שלוש, ארבע וחמש יחידות במתמטיקה. כאשר ההכנסה החודשית לשעה של בוגרי חמש יחידות מתמטיקה כפולה מזו של אנשים ללא בגרות במתמטיקה.

מהנתונים עולה כי ההכנסה החודשית מעבודה שכירה של בוגרי שלוש יחידות שסיימו בציון 91-100, עומדת על 7,169 שקלים. ההכנסה של בוגרי ארבע יחידות שסיימו בציון 91-100עומדת על 9,421 שקלים ואילו שכרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה שסיימו בציון 91-100, עומד על 14,252 שקלים.

על פי המחקר, ככל שהציונים בבחינה במתמטיקה היו גבוהים יותר, כך גם ההכנסה הייתה גבוהה יותר, במיוחד במעבר בין ציון בטווח 81-90 לציון בטווח 91-100.

בהכנסה של נבחני חמש יחידות נמצא פער משמעותי בין אלו שקיבלו 81-90 ושכרם עמד על 62 שקלים לשעה, אל מול הנבחנים שקיבלו בין 91-100 ושכרם עמד על 78 שקלים לשעה.

היה שווה להשקיע בתיכון
היה שווה להשקיע בתיכון

הכי משתלם ללמוד מדעי המחשב?
מהמחקר עולה עוד כי בוגרי תואר במדעי המחשב משתכרים 77% יותר מאלה שלא מחזיקים בתואר אקדמי, 90% יותר מבעלי תואר ביהדות ומדעי הרוח ו-40% יותר מבוגרי הנדסה ומדעים מדויקים.

במקביל לכך, לא נמצאו פערי הכנסות מובהקים בין בוגרי אוניברסיטאות לבוגרי מכללות.

"לימודי מתמטיקה בהיקף מוגבר מאפשרים קבלה למלול לימודים אקדמי יוקרתי יותר וזה מוביל לתעסוקה ברמת שכר גבוהה יותר. למעשה, החשיבות של לימודי מתמטיקה ברמה מוגברת כפולה.

ראשית, היא תורמת ישירות לכישורי התלמידים ושנית - עצם העובדה שהתלמידים בחרו ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה, מעידה על יכולותיהם ועל המוטיבציה שלהם", מסביר קמחי.

הדרך המהירה להצלחה בטוחה
הדרך המהירה להצלחה בטוחה

מתמטיקה מובילה לצמצום פערים בין גברים לנשים
נקודה נוספת שנבדקה במחקר היא השפעת המגדר על היקף לימודי המתמטיקה. כך למשל 44% מהנשים נבחנו בהיקף של 3-4 יחידות במתמטיקה לעומת 33% מהגברים. לעומת זאת 10% מהגברים נבחנו בהיקף של חמש יחידות מתמטיקה לעומת 7% מהנשים.

בקרב הנשים שנבחנו בחינת בגרות של ארבע יחידות מתמטיקה נמצא כי שיעור הנשים בעלות תואר אקדמי גדול משמעותית משיעור הגברים.

אולם בתחומי לימוד מובילים, במקצועות בהם השכר גבוה יותר, כמו למשל: כלכלה, מנהל עסקים ומדעי המחשב, נרשם רוב בקרב הגברים.

המחקר מחדד כי הרחבת היקף לימודי המתמטיקה של אלו שנבחנו בחינת בגרות ברמת ארבע יחידות, מגדילה משמעותית את הנטייה להשלים תואר אקדמי, בעיקר בקרב נשים ואף משפיעה על בחירתן בתחום הלימודים.

שולטות באקדמיה, קהל הנשים
שולטות באקדמיה, קהל הנשים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד