072-3300504

כיצד תלמדו מבלי לצאת מהבית?

כל העולם עובר לשיטות לימוד שלא מחייבות אותך לצאת מהבית, בישראל זה עדיין עוד פחות נהוג, אבל האם לא הגיע הזמן ליישר קו עם העולם ולהתחיל ללמוד גם דרך המחשב?

29-01-2015 15:05:00

בין אם זו שפעת תוקפנית, חום איימים, סופה שחוגגת בחוץ או רצון חזק להישאר בפיג'מה בבית, ישנם אילוצים רבים שמקשים עלינו לצאת מהבית לטובת עוד יום לימודים ארוך.

למרבה המזל לא תמיד חייבים לצאת מהבית כדי לרכוש ידע אקדמי. הכירו את שיטת הלימודים און ליין. כי אם במילא אנחנו עושים הכל דרך המחשב, למה לא ללמוד בעזרתו?

>> בואו לקבל חיזוק אמיתי לקראת המבחנים בוואלה! סקול

סוף סוף אפשר להתרכז, למידה מרחוק
סוף סוף אפשר להתרכז, למידה מרחוק

אוניברסיטה וירטואלית? לא בדיוק
אז החלטתם ללמוד לבד, הנה האופציה הרווחת מכולן כרגע - לימוד קורסים און ליין, רק אתם מול המחשב. האם זו השיטה שתביא את ההצלחה?

פרופסור דני לוין, סגן הנשיא הבכיר לקידום הוראה בטכניון ומרצה להנדסה כימית למעלה מ-28 שנה, מאמין שהעולם אכן הולך אל עבר הלימודים און ליין.

"השיטה הקלאסית מאופיינת בפאסיביות ולא מעודדת את הסטודנט לעשייה מיידית", מציין לוין, "המרצה מעביר הרצאה מול הסטודנטים ולאחר מכן שולח אותם לתרגול בו המתרגל פותר את התרגילים. נוצר מצב בו הסטודנט נפגש עם החומר בשלב מאוחר מדי ונותר פאסיבי בכל שלב ושלב".

עוד מסביר לוין, כי קורסים מסוג און ליין הפכו לפופולאריים מאוד בשנים האחרונות אך עם זאת, הדגש הוא על שילוב המסגרות הלימודיות, "כמו שאומרים שאינטרנט וטלוויזיה נפרדים אחד מהשנייה והעתיד הולך לשלב בין השניים, כך גם הלמידה. אנחנו מצלמים מרצה שמעביר קורס ומעלים את ההרצאה כסרטון יוטיוב, כך שבמידה והסטודנטים לא נכחו בשיעור, הם יכולים להרוויח אותו בסרטון".

מנגד, לפרופ' אורן קפלן, פסיכולוג, כלכלן ודיקן בית הספר למנהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למנהל, סבור כי למידת קורס שלם דרך המחשב היא מעט מאתגרת מדי, ולכן הוא ממליץ לשלב בין למידה פרונטלית לחיזוק און ליין.

"העולם הזה הרבה יותר מורכב מקורסים מקוונים", אומר קפלן, "אני מאמין בשיטת ההוראה ההיברידית, כזו שמשלבת את ההוראה המסורתית והפרונטלית של הכיתה, בשילוב הלמידה מרחוק ולשם לדעתי העתיד הולך".

>> ללמוד דרך המחשב למבנחנים של התואר - רק בוואלה! סקול

אבל אני אוהב ללמוד בבית
אבל אני אוהב ללמוד בבית

הדבר הבא: כיתה הפוכה
על כיתה הפוכה כבר שמעתם? לוין קורא לשינוי תפיסתי בשיטות ההוראה ומציג פורמט חדש הנקרא 'כיתה הפוכה'.

"מדובר בשיטת הוראה המורכבת משלושה שלבים: שלב ראשון הוא שלב מקדים בו החומר נלמד בבית הסטודנט עוד לפני השיעור, כשהוא צופה בסרטוני וידאו ועונה על שאלות אינטרקטיביות".

השלב השני, לדברי לוין, הוא מפגש כיתתי "בשלב זה המרצה נפגש עם הסטודנטים ויכול לרכז את אופי ההבנה שלהם כקבוצה וכך בעצם להכין את השיעור באופן יותר ממוקד. רוב המפגש הכיתתי מוקדש לשאלות פתוחות, כך שגם המרצה יכול לתרום מהידע שלו ולייעל את הזמן לחומר הקונקרטי באמת עבור הסטודנטים", הוא מסביר.

"השלב השלישי הוא שלב התרגול האקטיבי הנמשך כשלוש שעות ומתמקד בפתרון בעיות. הסטודנטים יושבים בקבוצות ומכינים שיעורי בית בעבודה כיתתית, הדגש הוא על למידה משולבת שהוכחה בעבר כמוצלחת ויעילה".

גם קפלן, המאמין כי הלמידה מרחוק אינה מחזיקה בזכות עצמה, יכול לקבל את הכיתה ההפוכה, כל עוד בסופו של דבר יש מפגש עם מרצה. "הנוכחות של המרצה כמנטור, עדיין מאוד חשובה, היא נותנת לסטודנט מוטיבציה, סקרנות ללמוד ומאפשרת לו קשר אישי עם צוות ההוראה. לכן אני מאמין ששיטת הלימוד חייבת להיות סינרגטית".

הוא מוסיף כי "למידה מתוקשבת מתאימה יותר לסטודנטים מבושלים בהשוואה לסטודנטים של שנה א' בתואר ראשון. ללמוד 25 שעות שבועיות מול מסך מחשב בבית היא לא חוויה נעימה, ולכן יש לשלב בין הדברים ולהיעזר בחומרי האון ליין בשילוב קבוצות למידה במרכזי למידה".

לימודים אפקטיביים בכיתה הפוכה
לימודים אפקטיביים בכיתה הפוכה

ומה חושבים הסטודנטים?
יחזקאל, סטודנט למדעי המחשב וניהול, בשנה רביעית באוניברסיטה הפתוחה, מאמין כי היתרון המרכזי בלימודי און ליין הוא השליטה האישית בקצב הלמידה ובחומר עצמו.

לדבריו, "בהשוואה להרצאה פרונטלית בכיתה, אני תמיד יכול להעביר אחורה ולהתמקד בנקודות שלא מובנות לי. הייתי רוצה ללחוץ 'pause' במהלך השיעור הפרונטלי ולצאת להתרענן לכמה דקות, אך לצערי הוא לא ניתן לעצירה".

רותם מורד, סטודנטית להנדסת חשמל בשנה שלישית באוניברסיטת בן גוריון, מסבירה כי אפשרות הניווט ניתנת בלימודי און ליין נווט בתוך הווידאו לפי נושאים, "זה משהו שמקל על הסטודנט בזמן חיפוש, כך שגם אם אני מתקשה בנושא ספציפי, יש לי את האפשרות לנווט ולהגיע ישר אליו".

"אני שולטת בשיעור לפי הנוחיות הפרטית שלי ולא תלויה באף אחד, אני יכולה לעצור, לכתוב הערות, לחדד לעצמי את הנושא באינטרנט".

יתרון נוסף שיחזקאל מדבר עליו הוא ניצול הזמן אודות לטכנולוגיה, "אני צופה בהרצאות שמותאמות לטאבלט ולסלולאר שלי במקומות ובזמנים שונים, כמו למשל בעמידה בפקק או במיטה רגע לפני שאני הולך לישון ומצליח לנצל את הזמן שלי".

אולם, במבחן התוצאה, מסבירה מורד כי לרוב היא בוחרת להגיע להרצאות הפרונטליות באוניברסיטה. "כשאני יושבת בבית מול המחשב, יש המון פיתויים שאני נחשפת אליהם. צריך משמעת עצמית מאוד גבוהה ללמידה מרחוק. יש לי חברים שלא מגיעים כמעט לאוניברסיטה כי הם לומדים ככה מהבית, אך אני מעדיפה להגיע להרצאה" .

לדבריו של יחזקאל, לימודי און ליין משמשים כמשהו שתורם ומגדיל את מאגר הידע שלך אך לא משהו שיכול להחליף לחלוטין את שיטת ההוראה.

מבולבלים? גם הסטודנטים
מבולבלים? גם הסטודנטים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד