072-3300504

עד כמה משכילים חברי הכנסת שלנו?

רגע לפני פיזורה הסופי של הכנסת ה-19, בדקנו עד כמה משכילים היו השרים והח"כים שלנו, מאיזה מוסד הגיעו הכי הרבה נבחרי ציבור ומי מחמם את המושב כשבידו תעודת בגרות בלבד

10-12-2014 10:12:00

בזמן שבכל לוחות מודעות הדרושים, התנאי הבסיסי לקבלה לעבודה הוא תואר ראשון, בבית הנבחרים הישראלי תוכלו להיות חברי כנסת גם אם סיימתם רק את התיכון. מילא להיות חברי כנסת, אבל אפילו שרי חינוך לא בהכרח נדרשים לתואר ראשון, שלא לדבר על תואר שני ומעלה. זה אולי נשמע הזוי, אבל זו המציאות – כך עולה מנתוני אתר הכנסת הרשמי, החשופים לציבור.

קחו למשל את השרה הפורשת לימור לבנת (הליכוד). לבנת, שכיום מסיימת כהונה כשרת התרבות והספורט, וכיהנה כשרת החינוך בכנסת ה-15 ובכנסת ה-16, אמנם התחילה לימודי תואר ראשון בחוג לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב, אבל מעולם לא סיימה אותם, וכיום היא אינה מחזיקה בשום תעודת BA.

ולבנת היא ממש לא היחידה. חבר הכנסת, עמיר פרץ (התנועה), שמילא שורה של תפקידים בכירים, בניהם שר הביטחון, מחזיק בהשכלה תיכונית בלבד. גם השר נפתלי בנט, יושב ראש מפלגת הבית היהודי, לא אוחז בתואר ראשון, וכך גם ח"כ אלי ישי (ש"ס), שאמנם היה בעבר שר הפנים, העבודה והרווחה, אבל מחזיק בהשכלה תיכונית-תורנית בלבד.

מי עוד מעולם לא הגיע לטקס הסיום של סוף התואר הראשון? יושב ראש הכנסת היוצאת, יולי אדלשטיין (ליכוד), חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) שמחזיקה בתעודת בגרות עיונית בלבד וח"כ אורית סטרוק מהבית היהודי.

כידוע, גם שר האוצר יאיר לפיד לא רק שלא מחזיק בתואר ראשון, לו אין אפילו תעודת בגרות, אבל אליו עוד נגיע. ובכל מקרה, כמעט רבע מחברי הכנסת ה-19 לא סיימו תואר ראשון.

לומד מהחיים. לפיד
לומד מהחיים. לפיד
שאני אלמד? גם מיכאלי מצטרפת לרשימה
שאני אלמד? גם מיכאלי מצטרפת לרשימה

לאיזה ראש מפלגה יש הכי הרבה תארים?
ראש ממשלת ישראל הנוכחי ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, סיים באוניברסיטת M.I.T במסצ'וסטס את לימודי התואר הראשון שלו בארכיטקטורה. באותו מוסד הוא גם למד את התואר השני שלו במנהל עסקים.

שר החוץ ויושב ראש מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סיים את לימודי התואר הראשון שלו במדעי החברה באוניברסיטה העברית בירושלים.

שר האוצר לשעבר ויושב ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, אינו מחזיק כלל בתעודת בגרות, לא כל שכן תואר ראשון ומעלה. עם זאת, כזכור, בשנת 2012, הוא התקבל ללימודי תואר שני ושלישי בפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן, אולם בשל הרעש הציבורי על כך שלפיד התקבל על אף שאינו עומד בתנאי הסף המינימליים לקבלה ללימודים אלו, הוא הסתפק בסופו של דבר בלימודי מספר קורסים ללא קבלת תעודת תואר בסיומם.

יושבת ראש מפלגת התנועה ושרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, סיימה תואר ראשון במשפטים מטעם אוניברסיטת בר אילן.

שר הכלכלה ויושב ראש מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, ככל הנראה התחיל את לימודיו במשפטים ומנהל עסקים באוניברסיטה העברית, אולם כאמור לא הגיע לסיומם המוצלח ועבר ליוזמות היי טק וביצוע אקזיט שגרף מיליונים.

יושב ראש מפלגת העבודה וראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, סיים את לימודי התואר הראשון שלו במשפטים באוניברסיטת תל אביב, בנוסף למד הרצוג לימודים נוספים באוניברסיטת קורנל שבניו יורק.

יושבת הראש המשכילה מבין כולם היא חברת הכנסת זהבה גלאון, המנהיגה את מרצ. לגלאון יש שלושה תארים במגוון תחומי לימוד - תואר ראשון בחינוך מטעם מכללת בית ברל, תואר שני בפילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים וכיום גלאון דוקטורנטית בחוג למגדר באוניברסיטת בר אילן.

אגב כך, יו"ר סיעת חד"ש, חנא סוייד, סיים אף הוא שלושה תארים, כולם בהנדסה אזרחית, וכיום הוא דוקטור בתחום.

מה הם למדו
מה הם למדו
מובילה את הטבלה. גלאון
מובילה את הטבלה. גלאון

תואר ראשון: מאיזה מוסד יצאו הכי הרבה חברי כנסת?
רגע לפני שנתייאש מנבחרי הציבור והשרים שלנו, אפשר להתנחם בכך שלמרות הכל, עדיין מרבית חברי הכנסת היוצאת החזיקו בתואר ראשון ומעלה, וליתר דיוק – 76%.

בחלוקה מגדרית ניתן לראות כי רוב חברות הכנסת מחזיקות בתואר ראשון – 89% (24 מתוך 27 ח"כיות) ו- 72% מהגברים, שהם 67 חברי כנסת.

אם נסתכל על נתוני התואר הראשון בקרב חברי הכנסת נראה כי 58% מהח"כים למדו באוניברסיטאות הישראליות, 15% למדו במכללות בארץ ו-8.6% למדו בחו"ל. עוד 18.4% בוגרי תואר ראשון לא ציינו היכן למדו.

האוניברסיטה שיצאו ממנה הכי הרבה חברי כנסת ושרים עם תואר ראשון היא האוניברסיטה העברית בירושלים, בה למדו 20% מנבחרי הציבור של הכנסת היוצאת, אחריה אוניברסיטת תל אביב (13.3%), אוניברסיטת בר אילן (10%), אוניברסיטת חיפה (7.78%), אוניברסיטת בן גוריון בנגב (5.56%) והטכניון בחיפה שסוגר את הרשימה (3.33%).

המכללה הכי פופולארית ללימודי תואר ראשון בקרב חברי הכנסת היא המרכז הבינתחומי בהרצליה, שלמדו בה 4.44% מחברי הכנסת ה-19, אחריה המכללה האקדמית קרית אונו (2.22%).

עוד עולה מתוך הנתונים של אתר הכנסת, הוא שהתואר הפופולארי ביותר בקרב הח"כים הוא משפטים עם 22%, אחריו מגיע תואר ראשון בהיסטוריה עם 9.5% ותואר ראשון במדע המדינה עם 7% מחברי הכנסת.

הרוב למדו באוניברסיטאות בארץ
הרוב למדו באוניברסיטאות בארץ

עוד פחות לומדים לתואר שני ועוד פחות לדוקטורט
אם חשבתם שלא מספיק חברי כנסת סיימו תואר ראשון, אז אל תצפו לנתונים מרשימים יותר באשר ללימודי תואר שני.

רק 45% מחברי הכנסת ה-19 סיימו תואר שני, כאשר תחום הלימודים המבוקש ביותר הוא מדע המדינה עם 14%, רובם למדו באוניברסיטת תל אביב.

במקום השני במדד הפופולאריות בקרב הח"כים נמצא תואר שני במנהל עסקים עם 13%, מנהל ציבורי ומשפטים עם 11% כל אחד, ותואר שני בפילוסופיה עם 7%.

באשר לתואר שלישי, רק 15% מחברי הכנסת מחזיקים בתואר דוקטור או נמצאים בשלב כלשהו בלימודי התואר השלישי שלהם, בהם השר יובל שטיינץ (ליכוד), נחמן שי (העבודה), תמר זנדברג (מרצ), ציפי חוטובלי (ליכוד) ועליזה לביא (יש עתיד).

למד בחו"ל. נתניהו
למד בחו"ל. נתניהו

הצטיינות? הרוב בינוניים
מתוך 120 חברי כנסת, רק 11 חברי כנסת סיימו את אחד התארים שלהם בהצטיינות.

אז מי הם המצטיינים? ממפלגת הליכוד תמצאו את השרים יובל שטייניץ וגלעד ארדן ואת ח"כ דני דנון.

מהבית היהודי יש שני נציגים - חברי הכנסת יוני שטבון ומרדכי יוגב

במפלגת העבודה יש את מספר חברי הכנסת המצטיינים הרב ביותר: נחמן שי, איציק שמולי, סתיו שפיר ומיכל בירן.

עוד במצטיינים נמצאות חברות הכנסת תמר זנדברג (מרצ) ויפעת קריב (יש עתיד).

>> פרסומת: מחפשים אהבה? היכנסו לאתר ההיכרויות החדש בפייסבוק - אינבוקס קיופיד

מצטיינת. שפיר
מצטיינת. שפיר
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד