072-3300504

הקשיים של בוגרי תואר בתזונה

בשנים האחרונות טרנד התזונה הבריאה תופס תאוצה ובהתאם לכך גם מקצוע תזונאי. אז אם יש ביקוש ויש בוגרי תואר ראשון, איך כל כך קשה למצוא מקום לעשות בו סטאז'?

גל יונגר | 26-08-2014 16:31:00

הפערים הגדולים בין מקצוע ה'תזונאי', שהפך בשנים האחרונות להיות מבוקש בשוק, לבין מה שחווים הסטודנטים בפועל, הם הבדל של שמיים וארץ.

הקביעה כי תואר ראשון במדעי התזונה הינו תואר נחשב, יוקרתי ובעל סיכויים גדולים למצוא עבודה אכן קיימת, אולם בפועל מוצאים עצמם בוגרי התואר מתוסכלים ותקועים כאשר מצפה להם עוד דרך ארוכה ולעיתים חסומה, עד שיתחילו לעבוד.

מסלול לימודי תואר ראשון בתזונה נמשך כשלוש שנים. מדובר בתואר מדעי המציב תנאים גבוהים לקבלה ונוגע במקצועות הכימיה, ביולוגיה, אנטומיה ועוד.

עם סיום התואר, הבוגרים מחויבים לעבור תקופת סטאז' בת שישה חודשים בעלות של כ-11,500 שקלים, כאשר הקבלה לסטאז' מתבצעת על ידי הגרלה בין כל בוגרי התזונה בישראל (בשנה האחרונה המספר עמד על כ-250 בוגרים).

מדובר בהתנהלות שמאטה את התהליך לקבלת רישיון התזונאי מאחר ובשלב הסופי עליהם לעבור מבחן ממשלתי. נשמע מסובך? עוד לא שמעתם כלום, הכירו את הבוגרים חסרי האונים שמצויים בפלונטר בירוקרטי גדול, לא מצליחים למצוא סטאז' ונתקעים חסרי ישע.

לא רוצים לשמוע שקרים,הסטודנטים לתזונה
לא רוצים לשמוע שקרים,הסטודנטים לתזונה

סומכים על המזל: הסטאז' שעולה בהגרלה
יעל, (28) בוגרת תואר ראשון לתזונה באוניברסיטה העברית בירושלים, מסבירה כי הקושי האמיתי מגיע רק בסיום התואר, "זה מתחיל בהגרלה שרירותית שמתבצעת על ידי משרד החינוך בה מגרילים את המקום בו תעבור את הסטאז'.

יעל, שמגיעה להתמחות במשך חמישה ימים בשבוע בין השעות 8:30-14:30, מספרת כי "ההכשרה שלי כמתמחה נמשכת כחצי שנה בה אני אפילו לא מתוגמלת כספית. בנוסף על פי התקנון בתקופת ההתמחות אין לי זכויות לימי חופשה או מחלה. התחושה היא מאוד קשה ואני לא נהנית מהיחס של המערכת".

הדר גרשון (29), בוגרת תואר ראשון לתזונה במכללת תל חי, מסבירה גם היא על הדרך הקשה במסלול תזונה ועל הפתרון המקורי שמצאה, "אף אחד לא הזהיר אותי מהמצב הקשה אליו נקלעתי בסיום התואר, ידעתי שקיימת איזושהי בעייתיות עם הסטאז' אבל לא תיארתי לעצמי שזה יהיה כל כך מורכב.

"אני רואה את חברות שלי שכבר עובדות בתחום, הן לא מתוגמלות כראוי וצריכות להמציא את עצמן מחדש בכל מיני תחומים על מנת לקבל השלמת הכנסה", מספרת הדר.

לדבריה, היא הרגישה עם סיום התואר שעליה לחפש מסגרת יותר מסודרת, סוג של אלטרנטיבה שתוציא אותה מהמצב הקיים, "נרשמתי לתואר שני במחקר ברפואה בצפת. כתוצאה מהקושי של התואר בתזונה והסיכוי הקלוש שיקבלו אותי לעבודה מעניינת, אך לא מתגמלת מבחינה כספית, הרגשתי שאני חייבת להתפתח לכיוונים נוספים".

גרשון עתידה להתחיל את תקופת ההתמחות שלה בחודש אוקטובר הקרוב, בבית החולים פוריה.

מי יעלה בגורל בהגרלת הסטאז'?
מי יעלה בגורל בהגרלת הסטאז'?

לא מעריכים מקצועות פרא רפואיים
אסף וויס (29), בוגר תואר בתזונה מסביר, "רציתי ללמוד משהו שמעניין אותי ולקחתי בחשבון שלא בטוח אעסוק בתחום הזה לכל החיים. ככל שהתואר הלך והתקדם זה אישש אצלי את ההרגשה שלא ארצה לעסוק רק בזה בעתיד", מסביר וויס.

לדבריו, המקצועות הפרא רפואיים בישראל כמו למשל: נטורופתיה, קלינאות תקשורת ותזונה נחשבים למקצועות בעייתיים, "כל תחום שהוא לא מציל חיים באופן ישיר בעולם הרפואה, נחשב לתחום בעייתי במיוחד בקרב עובדים שכירים. משרד הבריאות לא רואה חשיבות מספקת בתחום הפרא הרפואי ולכן הקשר בין מורכבות התואר, ההתקדמות האיטית שלך והקבלה לסטאז' בתשלום - הולכות יחד".

עוד מוסיפה יעל (שם בדוי) כי אם הייתה ביכולתה האפשרות להחזיר את הגלגל אחורה, הייתה פועלת אחרת, "אני חושבת שלא קיבלתי את מלוא האינפורמציה בנוגע לסטאז' ולכן אני מאמינה שלא הייתי בוחרת ללכת על תואר ראשון בתזונה. בייחוד שהמשכורת בתור דיאטנית לא מתגמלת".

וויס מוסיף ואומר כי "במקרה שלי אני מחכה להתקבל לסטאז' אבל זה לא דחוף לי כמו כל בוגר אחר. כיום אני מכין קבוצות כושר קרבי לצבא ומשלב פסיכולוגיה, חינוך ומנטאליות של בני נוער. אני מביא את נושא התזונה מהמקום הפיזיולוגי ומקדם את עצמי בעסק העצמאי שלי".

החליט לקחת את עולם התזונה למקום שלו, וייס
החליט לקחת את עולם התזונה למקום שלו, וייס
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד