072-3300504

נפתחו השערים: תואר דוקטור גם במכללות

המועצה להשכלה גבוהה החליטה כי החל מסוף שנת 2015 סטודנטים יוכלו לקבל תואר דוקטור גם במכללות, ולא רק באוניברסיטאות כפי שנהוג היום

הדס נתנאל | 13-08-2014 12:45:00

לראשונה, מכללות יוכלו להעניק תואר דוקטורט - כך קבעה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג). מתן התואר יהיה בהתאם לתנאים שתנסח המל"ג ולאיכות ההוראה. תוכנית הפיילוט תיושם כבר בשנת הלימודים הקרובה שתיפתח באוקטובר ותכנס לתוקף בסוף שנת 2015.

עד כה רק תלמידי האוניברסיטאות יכלו לגשת ללימודי תואר שלישי, אולם ההחלטה שקיבלה מל"ג הולכת לשנות את הכללים.

מדובר ברפורמה חדשה בלימודי הדוקטורט בישראל שמטרתה להנגיש את לימודי התואר השלישי. כחלק מהרפורמה, ייפתחו במוסדות להשכלה גבוהה בישראל תוכניות לימוד מקוצרות לסטודנטים מצטיינים במדעי החברה והרוח, שיקבלו מלגת קיום ופטור מלא משכר לימוד.

במקביל, מסלולי הלימוד לתואר שלישי יפתחו גם במקצועות שלא התאפשרו עד כה כמו לימודים בתחום, כמו אמנות, מוסיקה והיצירה המעשית.

בשלב הפיילוט, שיתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה, ייפתחו בישראל 2-4 תוכניות לימוד מקוצרות ללימודי תואר שלישי למשך שלושה מחזורים, כאשר כל מחזור ימשך כחמש שנים.

עלות מימון תוכניות הלימוד לשמונה השנים הקרובות מוערכת בכ-100 מיליון שקלים, כאשר 80 אחוז מהתקציב יגיע מהמל"ג ו-20 אחוזים הנותרים ימומנו על ידי המוסדות המשותפים לתוכנית.

לימודי דוקטורט? אפשר גם במכללה
לימודי דוקטורט? אפשר גם במכללה

תוכנית לימודי דוקטורט לצעירים
המל"ג הפיצה מסמך למוסדות הלימוד, בו היא הציגה כי קיים חוסר התאמה בין מספר הסטודנטים שלומדים תואר שלישי במקצועות מסויימים, לבין יכולת שוק התעסוקה לקלוט אותם. מסיבה זו, תבדוק הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה) את מספר הסטודנטים שלומדים באקדמיה לעומת צורכי השוק והאקדמיה והאם הם תואמים.

על פי המל"ג, מרבית הסטודנטים שלומדים בארץ לימודי תואר שלישי, מתחילים את הלימודים בגיל מבוגר יחסית ומסיבה זו הידע הנרכש לא מנוצל בשוק העבודה לשנים ארוכות. כדי להתגבר על הבעיה, פרסמה השבוע הות"ת "קול קורא" למכללות עבור סטודנטים מצטיינים לתואר ראשון, שימשיכו למסלול דוקטורט ישיר. הסטודנטים שיבחרו יזכו לפטור משכר לימוד ויקבלו מלגת קיום לחמש שנים.

המל"ג צפויה לפרסם בחודש מאי 2015 את רשימת המכללות שיקחו חלק בתוכנית, כאשר המסלול הישיר לדוקטורט במכללות יכנס לתוקף בתחילת שנת הלימודים התשע"ו (סוף 2015).

מסלול ישיר לדוקטורט לצעירים
מסלול ישיר לדוקטורט לצעירים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד