072-3300504

תקופת מבחנים: זכויות סטודנטים

רגע לפני שאתם ניגשים למבחנים, כדאי שתכירו את כל הזכויות שמגיעות לכם באשר לבחינות. כל מה שצריך לדעת על התקופה הכי עמוסה: החל מפרסום הבחינה ועד רגע קבלת הציון

14-07-2014 15:00:00

לצד ההתמודדות שנדרשת מכל סטודנט במהלך המבחנים יש גם את החובות של המוסדות האקדמאיים כלפי הנבחנים. אז מה מגיע לכם במהלך אותה תקופה?

על פי אתר 'כל זכות', בפני כל מי שלומד במוסד להשכלה גבוהה עומדות זכויות אקדמאיות, עליהן מוסד הלימודים צריך להתחייב. לא בטוחים מה הם? הרשימה שתעזור לכם לעבור את התקופה בהצלחה, לגזור ולשמור.

סטודנטים, דעו את זכויותיכם
סטודנטים, דעו את זכויותיכם

שאלון לדוגמא
קבלת שאלון לדוגמא טרם הבחינה הוא נוהג מקובל במרבית מוסדות הלימוד בישראל. במידה והשאלון לא מחולק על ידי המרצה, ניתן לרוב להשיג אותו באגודות הסטודנטים.

מטרת קבלת שאלונים משנים עברו היא לתת דוגמא כללית למבנה המבחן, לסוג ולאופי השאלות. וכך, לפני המבחן, רצוי לפתור את השאלון, להכיר את סוג השאלות ואופי הניסוח, את דרישות המרצה וכו'.

נוכחות מרצה
במרבית מוסדות הלימוד, על המרצה או מישהו אחר מטעמו להיות נוכח בחדר הבחינה או בקרבתו עד לסיום הבחינה. המרצה ייתן מענה לשאלות הקשורות למבנה המבחן וייגש לסטודנטים המתקשים להבין את המבנה או את השאלות בטופס המבחן.

במקרים מסוימים ממתין המרצה מחוץ לחדר המבחן, ומקבל סטודנטים שמגיעים אליו על ידי הבוחנים בצורה מסודרת.

לבדוק שהסטודנטים מבינים את המבחן
לבדוק שהסטודנטים מבינים את המבחן

יציאה לשירותים
במהלך בחינה רשאים הסטודנטים לצאת לשירותים וזאת בהתאם להגבלות ולנהלים של מוסד הלימודים. ישנם מקומות בהם לא ניתן לצאת לשירותים בכלל, בגלל משך הבחינה הקצר.

סטודנטיות בהריון זכאיות במהלך בחינה על פי חוק, לצאת לשירותים וזאת בהתאם לנוהלי המוסד הלימודי. במוסדות מסוימים מתלווים המשגיחים לסטודנטים בכדי לוודא את טוהר הבחינה.

שני מועדי בחינה
על המוסדות האקדמיים לפרסם את מועדי הבחינות בסמוך לרישום לקורסים ולוודא שאינם חופפים למועדי בחינה אחרים. מועדי הבחינות יפורסמו לא יאוחר משבועיים לאחר מועד הרישום, במידה ויש שינויים במועדי הבחינה, על המוסד לעדכן בכל שינוי.

לכל סטודנט שנמצא בלימודי התואר הראשון, ישנה זכאות לשני מועדי בחינה. החוק חל על כל מקצוע או קורס אקדמאי שנלמד, כאשר הזכאות לשני מועדים אינה תלויה בהישגים הלימודיים בבחינה הראשונה. במרבית המקרים, על מתכונת הבחינה בשני המועדים להיות זהה.

שלא יעבדו עליכם, שני מועדי בחינה מגיע לכם
שלא יעבדו עליכם, שני מועדי בחינה מגיע לכם

מועד מיוחד
סטודנט שנעדר מיום הבחינה עקב שירות מילואים, או ששירת במילואים בסמוך או בתקופת הבחינות, זכאי להיבחן במועד נוסף. גם סטודנטיות שילדו והבחינה נערכת תוך שלושה שבועות ממועד הלידה, רשאיות לבקש מועד מיוחד נוסף.

במקרים חריגים אחרים כמו חפיפה לשני מבחנים, מחלה ומקרים נוספים, ניתן לבקש מועד מיוחד בהתאם לאישור המוסד.

זכאות לערעור: מבחנים ועבודות
כל אחד זכאי לעיין במחברת הבחינה ובעבודות שהוגשו לאחר בדיקתן ופרסום הציונים ורק לאחר מכן לערער עליהם.

במרבית מוסדות הלימוד, סטודנטים רשאים לערער תוך 14 יום מפרסום הבחינה, אך יש לבדוק את הנהלים מול הנהלת הסטודנטים במוסד הרלוונטי. הערעור צריך להיות ברור ומדויק, בכדי שאיש הסגל שיבדוק אותו יבין את הסיבה לערעור. חשוב לשים לב כי בקמפוסים שונים הגשת ערעור יכול להוריד את הציון הסופי.

בנוסף, ישנה אפשרות לקבל העתק ממחברת הבחינה, כאשר לרוב זה בתמורה לעלות סמלית.

זכאים לעיין, להתרשם וגם לערער
זכאים לעיין, להתרשם וגם לערער
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד