072-3300504

איך להפיג לחץ בתקופת מבחנים?

חופשת הסמסטר כוללת בתוכה תקופת מבחנים לחוצה ואינטנסיבית, כאשר לא תמיד יודעים איך להתמודד איתה. כדי לעבור את הימים האלה על הצד הטוב ביותר, הנה כמה שיטות שיעזרו לכם להתמודד

הדס נתנאל | 01-07-2014 15:24:00

תקופת המבחנים מביאה איתה תקופה לחוצה ועמוסה למדיי, כאשר בפרק זמן מסוים צריך להספיק ללמוד למבחנים ולהכין את כל המטלות הנדרשות.

הלימודים האקדמאיים דורשים אנרגיות רבות, כאשר במקביל נתונים במצבי לחץ ולפעמים גם חרדה. כדי להמנע מהמצבים האלה, צריך לדעת איך להתמודד מראש עם הלחץ, הנה כמה דרכים שיהפכו את התקופה לקלה יותר.

חופשת סמסטר, תקופה לחוצה ואינטנסיבית
חופשת סמסטר, תקופה לחוצה ואינטנסיבית

פרפקציוניסטים? יש לכם יותר סיכוי לחרדה
כל אחד שמגיע לחופשת הסמסטר נמצא בסוג של לחץ, אך השאלה העיקרית היא באיזו מידה? יש סטודנטים שלוקחים את המצב לטובה ולומדים מבעוד מועד ויש כאלה שדוחים את הקץ ונכנסים למערבולת לחץ .

איתן טמיר, פסיכולוג ומנחה קבוצות של מכון טמיר לפסיכותרפיה, מסביר מאיפה זה מתחיל, "סטודנטים שיש להם נטייה לפרפקציוניזם, לשליטת יתר, כאלה עם חוסר וודאות, הם אלה שייטו לפתח סימפטומים של לחצים וחרדה".

תסמיני חרדה יכולים לבא לידי ביטוי בכמה אופנים, "קשיים בשינה, שינויים בהרגלי אכילה, כאבי בטן ובעיות פיזיולוגיות שונות כמו עלייה בלחץ דם, הזעת יתר ודופק מואץ", הוא מסביר. התסמינים הללו מגיעים כדי לאותת לנו על סיטואציה קיצונית, בה הגוף לא רגיל להיות.

התקופה הזאת היא אכן קשה, אך לא כל לחץ הוא תסמין לחוסר הצלחה או לחרדה. "אנחנו צריכים מידה מסוימת של לחץ, כדי להתמודד נכון. אם נהיה רגועים ושאננים, אז כנראה שגם הביצועים יהיו בהתאם. רמת לחץ מתונה עוזרת לנו להרגיש דרוכים ומאפשרת להתמודד עם אתגר אינטלקטואלי כמו בחינה", אומר טמיר.

הדרך הנכונה ללמוד למבחנים
לפני שמתחילים ללמוד, חשוב לדעת מהי הדרך הנכונה והאפקטיבית ביותר עבור כל אחד ללמוד: בקבוצה או לבד? אם מישהו לומד בדרך שאינה נכונה עבורו, זה יכול להכניס אותו ללחץ. "כל אחד חייב לתת לעצמו מענה לשאלה הזאת, לנסות פעם אחת ולגלות", אומר טמיר. ללמוד בקבוצה יכול ליצור תחרותיות לא נעימה ולעומת זאת, ללמוד לבד יכול ליצור תחושבת בדידות ולעורר לחץ.

לפעמים, הגוף צריך תמריץ כלשהו שיניע לפעולה, גם בלמידה, תגמול ראוי יכול לעזור לסטודנט להתחיל ללמוד. "חשוב שכל סטודנט ימצא משהו שיתן לו כח ורצון ללמוד, כמו למשל לראות משחק של המונדיאל", מציין טמיר. הרעיון הוא כל אחד ימצא פעילות שמרגיעה אותו וישלב אותה. "אפשר לעשות ספורט, ללכת לים או לקרוא ספר וזה נותן כח", הוא מוסיף.

לילה לפני הלחץ מתעורר והדאגה לא מניחה, אך חשוב לתת לגוף את המנוחה שמגיעה לו. " למידה אינטנסיבית עד הרגע האחרון זה לא מה שצריך, הגוף זקוק למנוחה", מדגיש טמיר. "יש עקומות למידה שאומרות שצריך הפסקה, צריך לתת למח להטמיע את המידע בזיכרון, לנח ואז לחזור ללמוד", הוא מוסיף.

צריך לקחת הפסקה מהלמידה וליהנות
צריך לקחת הפסקה מהלמידה וליהנות

זמן המבחן: הרגע הקריטי
גם בזמן המבחן הלחץ יכול להפתיע בעקבות חוסר זמן, שאלות שלא מכירים או פחד להיכשל, איתם צריך לדעת להתמודד נכון.

לפני הכל, טמיר ממליץ להביא חפץ שמשרה רוגע, "זה יכול להיות תמונה שמחברת לרוגע או אפילו עט מיוחדת", בצורה זו משרים אוירה נעימה בסביבה.

לפעמים המבחן יכולה להיות מאיים ולא מובן, "אם נמצאים בחוסר ריכוז פתאומי, צריך לעצום עיניים, לקחת שלוש נשימות ולקרוא את השאלה באיטיות בכדי לא לטעות במתן המענה. בנוסף, אם רואים שאלה שלא יודעים עליה את התשובה וקשה להתמודד איתה, צריך להשאיר אותה לסוף", מוסיף טמיר.

לקחת כמה נשימות להתחיל מהתחלה
לקחת כמה נשימות להתחיל מהתחלה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד