072-3300504

איך בוחרים מה ללמוד לתואר ראשון?

רגע לפני שמתחילים את התואר הראשון נתקלים תמיד באותה בעיה מרכזית - מה בעצם הכי מתאים לי ללמוד? במה אני ארצה לעבוד בעתיד? ואיך אדע שזה המקצוע הנכון לי? כך תצליחו לעשות את הבחירה הנכונה

17-08-2020 09:14:00

בחירת מקצוע הלימודים היא אחת מהבחירות הרציניות והמהותיות שיש לעשות. רבים מתלבטים בין מקצועות לימוד שונים, חלקם מתלבטים לאחר שירות הצבאי וחלקם חושבים על זה אחרי הטיול הגדול. אך כולם שואלים את אותה השאלה - מה כדאי לי ללמוד?

מודעות לכל השיקולים הנכונים, יעזרו לכם לבחור את המקצוע שיסלול את דרככם לקרירה העתידית והנכונה ביותר עבורכם. בכדי שתבחרו את המקצוע הנכון, הכנו עבורכם את הצעדים הנדרשים שיעזרו לכם בהחלטה.

מה כדאי לי ללמוד?
מה כדאי לי ללמוד?

למדו מנסיונם של אחרים
אדוה (26) רצתה לעבוד בתחום הטיפול והריפוי באנשים ולכן בחרה במסלול לימודי פסיכותרפיה הוליסטית במכללת רידמן.

במהלך שנת הלימודים הראשונה לתואר הבינה שלא בחרה במקצוע הנכון, "מצד אחד אני מאוד אוהבת לעזור ולטפל באנשים ומצד שני, אני מאוד ריאלית. היה לי קשה להתחבר למדיטציות ולהתעמק בזה", מספרת אדוה על הלבטים שהיו לה.

"מה שהיה נשמע על הדף, פתאום לא היה נראה אותו הדבר במציאות", מסבירה אדוה שעברה אחרי השנה הראשונה ללימודי פסיכותרפיה, ללימודי תואר ראשון מנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמאיים.

הסיבה להחלפת תחום הלימודים היתה בראש ובראשונה הפער שנוצר בין מה שחשבה שתלמד, לבין תוכנית הלימודים בפועל. לאחר המעבר, הרגישה אדוה שעשתה את הבחירה הנכונה, התואר העניק לה כלים וידע ומינף אותה בעבודה הנוכחית שלה.

כלים שיעזרו בקבלת ההחלטה מה ללמוד
נתונים סטטיסטיים מראים שאחד מכל ארבעה סטודנטים מתחרט על מקצוע הלימודים שבחר ללמוד ומפסיק את לימודיו, לכן, לפני שנרשמים ללימודים כדאי להשקיע מחשבה מעמיקה בנוגע לבחירת מסלול הלימודים האקדמאיים.

פרופסור איתמר גתי, מומחה בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית באוניברסיטה העברית ירושלים ומיוצרי מערכת ההכונה המקצועית און-ליין - "המבדק", מסביר על תהליך קבלת ההחלטה מה ללמוד. "זו החלטה חשובה, צעירים רבים מודעים לכך וזה מטריד אותם. הבעיה היא שהם לא נעזרים מספיק בכלים ובשירותים העומדים לרשותם, לשם הקלה בקבלת ההחלטה החשובה הזאת", מפרט פרופסור גתי.

במחקר שנעשה בקרב למעלה מ 10,000 צעירים, 93 אחוזים מהם ציינו שקשה להם לקבל את ההחלטה בנוגע לתחום הלימודים ולכן, מציין פרופסור גתי, חשוב לסייע לצעירים, כך שלא יתחרטו וירגישו בנוח עם מה שהם לומדים.

בכדי לעזור ולקבל החלטה מדויקת ונכונה, עומדים לרשות המתעניינים כלים מקצועיים שיקדמו אותם לקראת קבלת ההחלטה הטובה.

"חלק מהכלים נגישים באינטרנט ואף חינם, כמו המבדק של 'יורם לימודים', 'כיוונים לעתיד' ו'מתאים לך' שנמצא גם כן ב'יורם לימודים'. יש גם מכוני יעוץ פרטיים וציבוריים שניתן להיעזר בהם ולקבל סיוע של פסיכולוג תעסוקתי שיסייע בבחירה", מפרט פרופסור גתי.

המחקרים מצדדים בעמדתו של פרופסור גתי ומראים שצעירים שקיבלו הכוונה מ"המבדק" ובחרו את לימודיהם מתוך ההמלצות שקיבלו, מרוצים יותר משמעותית מאלה שלא נעזרו או לא קיבלו את ההמלצות שניתנו להם.

המלצות למתעניינים בלימודים
מורכבות בחירת הלימודים נובעת בין היתר, מהמספר הגדול של אפשרויות תחומי הלימוד והמקצועות ולכן מומלץ להשקיע בהחלטה, במקום לגרור שנים של לימודים שאינם נכונים עבורכם.

גלית רובינשטיין, פסיכולוגית ומנהלת היחידה לייעוץ קריירה של 'אדם מילא', מסבירה ש"מגיעים אלינו אנשים עם חרדות ותחושת חוסר וודאות, אנשים שלמדו משהו שלא התאים להם, או חיילים משוחררים שנמצאים בתקופה מבולבלת ועמומה בה הם צריכים להחליט לבדם מה הצעד הבא".

רובינשטיין ממליצה למתעניינים, לבדוק עם עצמם האם הם בוחרים את המקצוע הנכון על ידי שני שלבים:

השלב בראשון - להכיר ולאבחן את עצמכם על ידי השאלות הבאות:

* מה תחומי העניין שלכם? אילו סוגי פעילויות גורמות לכם לתחושת משמשות?
* באיזה תחומים הצטיינתם בלימודים?
* מתוך ניסיון תעסוקתי בעבר, באיזה סביבת עבודה נהניתם יותר (דינמית ומשתנה או סולידית ושקטה)?

השלב השני מתמקד בהכרת הגורמים החיצוניים:

* לאסוף אינפורמציה ממקורות אובייקטיביים.
* לקרוא על המקצוע והתפקידים ולבדוק האם זה מעניין אתכם.
* לשוחח עם אנשים שעוסקים בתחום בו אתם מעוניינים לעסוק.

למבחן אישיות להתאמת מקצוע לימוד לחצו כאן

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד