072-3300504

לימודי רפואה: בארץ או בחו"ל?

תנאי הקבלה ללימודי רפואה בארץ גבוהים מאוד, לכן רבים מבין המתעניינים מתלבטים האם בכלל לנסות להתקבל ללימודי רפואה בישראל או מראש להתחיל ללמוד בחול. איך מקבלים את ההחלטה הנכונה?

04-03-2014 12:17:00

כל כך הרבה ישראליים חולמים להיות רופאים, אבל רק מעטים באמת יכולים להגשים את החלום הפולני ולעשות את אמא מאושרת. למה רק מעטים? כי יש יותר מתעניינים בלימודים לעומת מוסדות לימוד ומקומות פנויים.

בישראל פועלים חמישה בתי ספר לרפואה הנמצאים באוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, בטכניון בחיפה ובית הספר לרפואה החדש שנפתח בצפת השייך לאוניברסיטת בר אילן.

מספר המוסדות הנמוך, כמו גם מכסת התלמידים המצומצמת שיכולה להתקבל בכל שנה, לצד הביקוש הרב ללימודי התחום, יצרו מצב של תנאי קבלה מאוד קשים. במקרה כזה, מה שנותר למתעניינים רבים זה לנסות את מזלם באוניברסיטאות בחו"ל. וכך, ישראלים רבים חדורי מוטיבציה מחליטים ללמוד רפואה במדינות זרות כמו הונגריה, איטליה, אוקראינה או רומניה, כאשר תנאי הקבלה שם מחמירים פחות.

רוני פריד, יועץ אקדמאי ובעלים של חברת University מסביר כי "למרות שמשרד הבריאות העלה את מספר ההקצאות, זה עדיין לא עולה על הביקוש ובלית ברירה מפלסים צעירים רבים את דרכם ללימודים בחו"ל".

מקור הבעיה, אומר פריד, נובע בעלויות היקרות "עלות הכשרת רופא בארץ היא מאוד יקרה, סטודנט לרפואה לא מכסה עשרה אחוזים מהעלות שהמדינה משקיעה בכדי להכשיר אותו".

תהליך קבלת ההחלטה
דנה קרול (26) ניסתה להתקבל ללימודי רפואה בארץ, ולאחר שניגשה מספר פעמים למבחן הפסיכומטרי החליטה לשקול ללמוד בחו"ל. "יש לי חברות מהבית שלומדות רפואה בבודפשט, במקביל ביררתי איפה אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר, נגשתי למכינה, התקבלתי ומאז הכל התגלגל" מספרת קרול, שכיום נמצאת בשנה הרביעית ללימודי רפואה בבודפשט.

ברגע שאייל סורוקין (29) הבין שתנאי הקבלה בארץ גבוהים מאוד, החליט לנסות להתקבל ישירות ללימודי רפואה בדברצן. "ראיתי את הטירוף מסביב, את התסכול של אנשים שלא מתקבלים אחרי שנגשו מספר רב של פעמים למבחן הפסיכומטרי", מספר סורוקין שכיום נמצא בשנה השלישית ללימודים.

"יש פה קהילה גדולה של ישראלים, אוירה טובה ואגודה שדואגת לארגן אירועים ומפגשים חברתיים", מתאר סורוקין את ההווי החברתי בדברצן.

ועדיין, אי אפשר להתחמק מהחיסרון הגדול "המעבר למדינה זרה הוא לא קל, המרחק מהבית לא פשוט, הלימודים הם באנגלית ולא תמיד מסתדרים עם האוכלוסייה המקומית" מסבירה קרול.

לימודים בישראל
לירן שכטמן (30) התחיל ללמוד רפואה באיטליה בשפה המקומית "רציתי ללמוד את השפה, שמעתי שהלימודים טובים ושכלכלית הרבה יותר משתלם ללמוד שם", הוא מסביר.

שכטמן למד 3 שנים באיטליה ואז המשיך ללמוד לימודי רפואה בקמפוס החדש בצפת. "הייתה לי תקופה מדהימה באיטליה, יש לי הרבה חברים ישראלים ואיטלקים, הייתי יכול בקלות להמשיך שם", הוא מספר, אך שיטת הלימוד היעילה וההכנה לפני התפקיד הם שגרמו לו לחזור ללמוד בארץ.

עידו ויסמן (30) העדיף ללמוד בחו"ל, אך נסיבות אישיות השאירו אותו ללמוד בישראל. "רציתי ללמוד שם בגלל ההכשרה והחוויה שעוברים במעבר ללימודים בחו"ל", מספר ויסמן שנמצא בשנה השישית ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים.

"היתרון בארץ זה להכיר איך מערכת הרפואה בישראל עובדת. אם אתה רוצה לתכנן את החיים קדימה, אתה יכול להכיר את סביבת העבודה שתהיה יותר נעימה ונוחה בהמשך", מסביר ויסמן מנקודת המבט שלו.

טיפים לקבלת ההחלטה
לצד המרחק מהמשפחה, הלימודים בשפה זרה וההבדלים בין מערכות הרפואה השונות, לסטודנטים שבוחרים ללמוד בחו"ל יש יתרונות רבים.

"מי שלומד באירופה מקבל תואר שמוכר באיחוד האירופי. בנוסף, הסטודנטים עושים את המבחן האמריקאי מה שמאפשר להם לעבוד גם בארצות הברית", מסביר פריד.

חלק משמעותי נוסף הוא הפן החברתי. "יש לנו יתרון גדול בעובדה שאנחנו נמצאים באירופה, אנחנו נוסעים למדינות השכנות וזה אדיר" מספרת קרול על החוויה.

אז אם אתם מתלבטים בנוגע ללימודים בחו"ל או שכבר החלטתם ללכת על הצעד, יועצי קמפוס לימודים נותנים לכם המלצות לקבלת ההחלטה:

* "פסיכומטרי ניתן לתקן בין 50-70 נקודות, אם אתם רחוקים מציון הסכם ללימודי רפואה כדאי לפתוח אופציות למקומות אחרים.
* התייעצו עם אנשים שכבר עשו את המסלולים האלה.
* במידה ואתם מחליטים לטוס, גשו לחברה וותיקה עם ניסיון שתוכל לתמוך בכם.
* מומלץ לבחור יעד שיהיה אטרקטיבי עבורכם וכמובן שיהיה פרו זרים.
* מדובר ב 6 שנים, חשוב לבנות תקציב נכון לכל התקופה הזו".

התייעצו עם אנשים שעברו את התהליך
התייעצו עם אנשים שעברו את התהליך
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד