072-3300504

מה ההבדל בין פסיכולוגיה למדעי ההתנהגות?

יש הרבה סוגי מסלולים בהם לומדים להכיר ולטפל בנפש האדם, אז מה בעצם שונה בין פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, קוגניציה ולימודי סוציולוגיה?

אחינועם מזרחי | 17-12-2013 14:59:00

כל סטודנט יודע, שהמסלול ללימודי פסיכולוגיה הוא מהארוכים והמפרכים ביותר באקדמיה. אבל כדי לעזור לבני אדם לא חייבים להיות פסיכולוגים, ואפשר בהחלט גם ללמוד מדעי ההתנהגות או לבחור במסלול ללימודי קוגניציה וסוציולוגיה.

אז איך מוצאים את שביל ההתמקצעות האופטימלי? ואיפה אפשר לעבוד גם ללא תואר שני בפסיכולוגיה?

לימודי פסיכולוגיה
#לימודי תעודה או תואר?

לימודי תואר B.A בפסיכולוגיה. תואר זה, שאורכו שלוש שנים, אינו מכשיר את הסטודנטים להיות פסיכולוגים מוסמכים, ומי שמעוניים להמשיך במסלול עד לקבלת ההסמכה, יצטרך לעשות תואר שני, לעבור תקופת התמחות, ולשמור על ממוצע ציונים מאוד גבוה לכל אורך הדרך.

#מה לומדים?

במהלך התואר נלמדים קורסים עיוניים שעוסקים בפסיכולוגיה ובהשלכותיה על הדיסציפלינות השונות כמו מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה פיזיולוגית, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה של החינוך ועוד. בנוסף נלמדים קורסים רבים בסטטיסטיקה ובשיטות מחקר.

#למי זה מתאים?

ברמה הבסיסית, המסלול מתאים למי שמתעניין בעבודה עם אנשים. ברמה הפרקטית, מי שמוכן לעבוד קשה ולהשקיע, שיש בו מידה לא מבוטלת של תחרותיות ומוטיבציה גבוהה.

#יש דרישה בשוק?

בוגרי תואר ראשון יכולים להשתלב במקצועות המצריכים הבנה בנפש האדם, כמו ניהול משאבי אנוש, עבודה בגיוס ובחברות כוח אדם, עיסוק בתחום הקרימינולוגיה והפשיעה מתוך הפריזמה של התנהגות האדם, הדרכה טיפולית ושיקומית, עבודה בהוסטלים, עבודה עם נוער מנותק ונוער בסיכון, שיקום קהילתי לחולי נפש, עבודה במוסדות לחולי נפש ועוד.

מי שמעוניין לצאת לשוק כפסיכולוג קליני יצטרך לעשות את המסלול הארוך יותר ולסיים בהצלחה תואר שני בפסיכולוגיה והתמחות מעשית.

#כמה אפשר להרוויח?

מי שמשתלב בשוק העבודה לאחר התואר הראשון מתחיל ממשכורות נמוכות. לעומת זאת, פסיכולוגים אחרי תואר שני עם ניסיון מעשי, מרוויחים סכומים גבוהים, במיוחד אם יש בבעלותם קליניקה פרטית.

לא נגמר בתואר ראשון. פסיכולוגיה
לא נגמר בתואר ראשון. פסיכולוגיה

לימודי מדעי ההתנהגות
#לימודי תעודה או תואר?

לימודי תואר B.A במדעי ההתנהגות, שנמשכים שלוש שנים.

#מה לומדים?

תואר במדעי ההתנהגות כולל בתוכו את תחום הפסיכולוגיה ועוסק בהיבטים שונים של חקר האדם, פועלו וסביבתו. במסגרת הלימודים במחלקה, יועברו קורסי חובה בפסיכולוגיה, אנתרופולוגיה וסוציולוגיה, והעיסוק יורחב לנושאים נוספים כמו התקשורת במקום עבודה, פסיכולוגיה של דת ורוחניות, הסיוע לזול, נוירו פסיכולוגיה, זיכרון ושינויים קוגניטיביים.

#למי זה מתאים?

לאנשים שמתעניינים בתחום, שרוצים לצאת לשוק העבודה מיד אחרי התואר ולא בונים על תוכנית ארוכת טווח לתואר שני. מקובל שבוגרי התכנית אף ממשיכים לתואר שני בפסיכולוגיה, אולם, בניגוד לבוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה, הם יצרטכו לעבור מספר קורסי השלמה בטרם תחילת התואר השני.

#יש דרישה בשוק?

בחתך רחב, בוגרי המסלול משתלבים בתחום משאבי האנוש, בגיוס והכשרת עובדים, בחברות וארגונים שונים. אולם זה לא העיסוק העיקרי, ורבים מוצאים את עצמם עובדים בתחום היעוץ הארגוני, השיווק, בארגוני המגזר השלישי ועמותות ובעבודה שיקומית עם בני הגיל השלישי ונוער בסיכון.

#כמה אפשר להרוויח?

השכר ההתחלתי אינו עולה בהרבה על השכר המינימלי במשק, ומשתנה בהתאם לותק ולתפקיד.

לימודי סוציולוגיה
#לימודי תעודה או תואר?

תואר B.A בסוציולוגיה, שנלמד בדרך כלל במסגרת דו חוגית, לצד תחומים קרובים ומבוקשים כמו פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, חינוך ואחרים. משך התואר ברוב מוסדות הלימוד הוא שלוש שנים.

#מה לומדים?

הלימודים מציעים מגוון נושאים שתפקידם להקנות לסטודנט ידע תיאורטי ופרקטי נרחב, כתפקוד קבוצות קטנות, ארגונים, קהילות ומסגרות חברתיות נוספות, חקר קונפליקטים חברתיים, תהליכים גלובליים ועוד.

#למי זה מתאים?

הסוציולוגיה חוקרת את ההתנהגות האנושית בחברה (בניגוד לפסיכולוגיה, שעוסקת באינדיבידואל באופן מנותק מכל הקשר חברתי). הלימודים מתאימים לטיפוסים הומניים וחברתיים, שנהנים מניתוח פילוסופי של מהות האדם והחיים. בפרטיקה, מתאים למוצאי עניין בתהליכים חברתיים ואנושיים, בשיפורם וייעולם.

#יש דרישה בשוק?

תואר ראשון בסוציולוגיה מאפשר עבודה מקצועית ברמות בסיסיות, בחברות כוח אדם, עמותות ועוד. לימודי תואר שני מומלצים מאחר שהם פותחים בפני הסטודנטים אפשרויות תעסוקה נוספות, כיועצים ארגוניים, יועצים לרשויות מקומיות, סוציולוגים בתחום החינוך, הרווחה ובבחירת מקצוע. רבים מן הבוגרים ממשיכים גם לקריירה מחקרית אקדמית.

#כמה אפשר להרוויח?

המשכורות הניתנות בסיום התואר הראשון אינן גבוהות, אבל עולות יחד עם הותק.

לימודי מדעי הקוגניציה
#לימודי תעודה או תואר?

לימודי תואר ראשון B.A במדעי הקוגניציה, שנפרשים על פני שלוש שנים ונלמדים במסגרת דו-חוגית.

#מה לומדים?

מגוון רחב של נושאים, ממחשבים, דרך פילוסופיה, בלשנות ופסיכולוגיה, ביולוגיה ומדעי העצב. מדעי הקוגניציה מקיפים המון תחומים שעוזרים לסטודנט להבין איך המכונה הקוגניטיבית האנושית עובדת ומאפשרים לו לנתח אותה.

#למי זה מתאים?

תואר במדעי הקוגניציה הוא מבוקש מאוד, בשל היותו אינטרדיסיפלינרי (רב תחומי), המעניק כלים נכונים לחשיבה וניתוח עמוקים וידע רחב מאוד במגוון נושאים. מתאים לאנשים סקרנים, למדנים, עם ציונים גבוהים ומוטיבציה ללמוד ולהשקיע.

#יש דרישה בשוק?

יש מגוון גדול מאוד של תפקידים בהם אפשר להשתלב, החל מתפקידים בתחום האומנות וכלה בהיי-טק, בחברות יעוץ כלכלי, בנקים ומחלקות משאבי אנוש.

#כמה אפשר להרוויח?

אין דרגת שכר אחידה, השכר משתנה בהתאם לתפקיד.


*עזרו בהכנת הכתבה: האוניברסיטה העברית, מכללת רופין ואוניברסיטת אריאל

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד