072-3300504

סטודנטים, כך מתקבלים לעבודה גם בלי ניסיון

חיפוש עבודה הפך לסיוט מתמשך עבור כל בוגר תואר, אבל מגמה חדשה צוברת תאוצה דרך הפייסבוק ופותחת בפני צעירים משרות של ''גדולים'' גם בלי ניסיון תעסוקתי ממשי

אחינועם מזרחי | 25-11-2013 11:06:00

תחושת האופוריה שמציפה את הסטודנט לאורך התואר, מתפוגגת מתישהו בין סיום הלימודים בפועל להגשת הסמינר האחרון, כשהוא חופשי ממחויבויות אקדמיות ויכול להתפנות לחשוב על העתיד.

אבל, אליה וקוץ בה - מה שהרגיש כמו תזמון מושלם למציאת משרה מלאה שמשקפת את הידע שנרכש בשלוש (או יותר) שנות לימוד, התברר כחיסרון מובהק של השחקן הצעיר בשוק העבודה - בוגר תואר ראשון, וחסר ניסיון מקצועי משמעותי.

"סטודנטים שמסיימים תואר ראשון נתקלים בסוג של מלכוד. ברגע שהם מסיימים ללמוד ומתחילים לחפש עבודה, הם מגלים שכמעט בכל מקום דורשים מהם ניסיון קודם של שנה-שנתיים, בלעדיו הם לא מקבלים הזדמנות. אבל בלי ההזדמנות לא יהיה להם ניסיון וכן הלאה", מסביר יואב מלמד, מנהל מחלקה בחברת הפרסום 'סיי מדיה גרופ'.

מלמד מוסיף כי "זה בא כאנטיתזה מוחלטת לתחושת האופטימיות והביטחון שסטודנטים בדרך כלל מסיימים איתה את התואר, במחשבה שזה רק עניין של זמן עד שימצאו עבודה, עד שהמציאות טופחת על פניהם והם מגלים שקר בחוץ ולפעמים אפילו קפוא".

מסתבר שתואר יכול להיות חיסרון
מסתבר שתואר יכול להיות חיסרון

קבוצת הפייסבוק שמשנה את כללי המשחק
תומר אסא (26) סיים ביוני האחרון תואר ראשון בתקשורת ממכללת ספיר, אבל לא חיכה עד להגשה האחרונה כדי לגלוש באתרי דרושים. "התחלתי לחפש עבודה תוך כדי הלימודים כי רציתי לצאת ישר לשוק וידעתי שלא אמצא עבודה תוך שבוע", הוא מתאר. "הייאוש מתחיל כשאתה שולח קורות חיים ולא עונים לך, וכשאתה מגלה ש-90 אחוז מהמשרות המוצעות באתרים דורשות ניסיון תעסוקתי".

כמו אסא, גם בוגרי תואר אחרים כבר התרגלו לנורמות העסקה קשוחות שדורשות לתפקיד אנשים עם דיפלומה, אבל חשוב מזה, עם ניסיון מקצועי מוכח. "אני הכרתי את הבעיה הזאת כשאשתי סיימה תואר ראשון במחשבים ולא הצליחה למצוא משרות ללא ניסיון במשך שלושה חודשים", מוסיף מלמד, ומפריך את המיתוס שאומר שסטודנטים למקצועות "שימושיים" כמו מדעי המחשב נחטפים לשוק ההייטק והתכנות.

"כמובן שמי שמסיים לימודים בטכניון בהצטיינות יתרה לא יצטרך לחפש עבודה אפילו יום אחד, אבל אלו מעטים. מי שמסיים היום לימודים באוניברסיטאות הפחות נחשבות, שלא לדבר על מכללות, ולא עם ממוצע ציונים של 90 ומעלה, לא הייתי מצפה שמעסיקים יעוטו עליו".

כך החליט מלמד להקים את עמוד הפייסבוק החלוצי "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", שמרכזת עבור אקדמאיים מגוון משרות שלא מצריכות ניסיון קודם בשני התחומים אלו ואחרים. "גיליתי שיש בפייסבוק המון קבוצות לחיפוש עבודה ושאין, ולו קבוצה אחת, לאנשים חסרי ניסיון", הוא מתאר. "אז חיברתי בין שני תחומים שונים אבל דומים, הייטק ושיווק, שהרבה אנשים רוצים ללמוד אותם ולעסוק בהם, והרבה מעסיקים בתחומים האלה מאוד מקובעים על הניסיון ומנצלים את האבטלה במשק כדי להקשות את התנאים".

העמוד נחנך לפני פחות משנה ומתהדר היום בלמעלה מ-25,000 חברים וברקורד שמונה כבר מאות העסקות. "לא תיארתי שזו תהיה כזו הצלחה, ושבכל יום יהיו 50 משרות חדשות ללא ניסיון והמון דיונים והתייעצויות", מציין מלמד ומוסיף, "למעלה מ-100 חברים שלחו לי מכתב תודה בפייסבוק וסיפרו שהגישו קורות חיים אחרי חצי שנה שישבו בבית ושהעמוד שינה להם את החיים".

אסא היה בין אותם מאות מקרים של בוגרים שמצאו עבודה בפרק זמן קצר. "חברה המליצה לי על הקבוצה ואפילו שלחה משרה שהתפרסמה בה. שלחתי קורות חיים והצלחתי לעבור את הסינון הזה ולהגיע לראיון. אמרתי לעצמי 'טוב, זה מצליח' והצטרפתי לקבוצה", הוא מתאר. "תוך חודשיים מהרגע שהתחברתי לקבוצה הגעתי לראיון במקום העבודה הנוכחי שלי באי.ביי והתקבלתי, והיו לי עוד כמה הצעות בדרך".

''סוג של מלכוד''. הדרישה לניסיון
''סוג של מלכוד''. הדרישה לניסיון
''אפילו לא קבוצה אחת למחפשי עבודה ללא ניסיון''
''אפילו לא קבוצה אחת למחפשי עבודה ללא ניסיון''

''בוגר בלי ניסיון = שכר נמוך ומוטיבציה גבוהה''
נוגה מערבי-רות (27), סיימה את התואר הראשון במנהל עסקים בקיץ והמשיכה במסלול ישיר לתואר שני. העבודה המאתגרת הראשונה שהוצעה לה הייתה באוניברסיטה העברית, שם היא לומדת, אותה היא מגדירה "עבודה סטודנטיאלית במלוא מובן המילה, מבחינת שעות עבודה והשכר". לצערה, חיפוש נוסף לא הניב תוצאות טובות יותר.

"אין ספק שמבחינת כל האפיקים שבהם חיפשתי, מחברות כוח אדם ועד אתרי דרושים, הפייסבוק נתן את ההיצע הכי רחב ואיכותי", היא אומרת. "ההיצע של חברות כוח האדם היה נמוך ולא הייתה להם נישה ספציפית לחבר'ה שסיימו עכשיו תואר. מעבר לזה, הייתה תחושה שמתעלמים קצת מהדרישות שלי כי אין לי ניסיון ואני אקח כל מה שיציעו לי".

הדס אביב (30), נמצאת בעיצומה של השנה השלישית לתואר בטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי בחולון, וכבר מוטרדת משיחות של חברים לכיתה על הקושי במציאת עבודה. "אני מתמקדת בלשמוע על משרות פנויות מאנשים ושולחת קורות חיים באתרי הדרושים, אבל הבעייתיות העיקרית זה הניסיון שדורשים בכל משרה", היא מספרת.

"אני רואה מה קורה אצלנו בכיתה, יש סטודנטים שהתחילו את הלימודים אחרי השתלבות תעסוקתית בתחום ומן הסתם יותר קל להם, יש את אלה עם הניסיון שגם קל להם, ויש כמוני, שהתחילו את הלימודים ועובדים בעבודות סטודנטים". בסוף השנה, אביב תסגור יחד עם התואר גם שלוש שנים כמוקדנית בקרה בבנק הבינלאומי, "העבודה הזו מאפשרת לי ללמוד ולהחזיק דירה וקשה לוותר על זה ולהשליך את עצמך לעולם העבודה, כשיש לך שכר דירה על הראש".

אז למרות שבוגרי התארים למיניהם עוד צריכים לשפשף את האינסטינקטים ולהכין את הגוף והנפש לקפיצת ראש במים עמוקים, למעסיקים יש בכל זאת כמה יתרונות מרכזיים בהעסקתם. "קודם כל, השכר – לאדם בלי ניסיון ברור שהוא נכנס בתנאי פתיחה פחות טובים ושאין לו הצדקה לבקש משכורות עתק. הוא מוכן להיכנס בשכר נמוך כדי לקבל דריסת רגל, לצמוח ולהתקדם", מציין מלמד. "אלמנט אחר זה מוטיבציה. מישהו שסיים לימודים וחיפש עבודה במשך תקופה ארוכה אבל לא הצליח לקבל הזדמנות אמיתית, מקבל מוטיבציה גדולה מאוד כשמישהו מגיע ונותן בו אמון, וזה יכול להתבטא בנכונות להתבלט, לעבוד שעות נוספות וכדומה".

לבסוף, הוא מוסיף, "כשמישהו מגיע למשרה הראשונה שלו הוא מגיע "טבולה ראסה" (לוח חלק), עם איזושהי פתיחות מחשבתית וללא כל מיני קיבעונות שמאפיינים אנשים שעובדים כבר 20 שנה באותו תחום. את העובדים החדשים ונטולי הניסיון הרבה יותר קל ללמד דברים חדשים ולעצב בהתאם לצרכים של המערכת".

''מתעלמות מהדרישות''. חברות כ''א
''מתעלמות מהדרישות''. חברות כ''א
''ינצלו את האמון''. מחפשי עבודה ללא ניסיון
''ינצלו את האמון''. מחפשי עבודה ללא ניסיון
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד