072-3300504

מחפשים עבודה? למדו במכללה

סקר חדש של הלמ''ס מצא כי אחוז בוגרי המכללות שמצאו עבודה הוא גבוה מבוגרי האוניברסיטאות. עוד מצא הסקר כי רוב בוגרי מדעי הרוח והחברה לא עובדים בתחום שלמדו

אחינועם מזרחי | 03-07-2013 11:32:00

הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מגלה, שבשני העשורים האחרונים מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל גדלה באופן משמעותי, כשמספר מקבלי התארים בתשע"ב (2011/12) היה גדול פי שלושה מאשר בשנת תשנ"ה (1994/95) – 22.4 אלף לעומת 69.5 אלף.

בנוסף, הסקר אף מצא הבדלים משמעותיים בין בוגרי המכללות ובוגרי האוניברסיטאות, בתקופה שלאחר הלימודים. מהנתונים עולה כי בעוד ש- 93 אחוזים מבוגרי תואר ראשון במכללות מוצאים עבודה תוך חמש שנים מיום קבלת התעודה, אחוז בוגרי האוניברסיטאות המועסקים נמוך יותר ועומד על 89.4.

יחד עם זאת, רק כשליש מבוגרי המכללות בוחרים להמשיך ללימודים מתקדמים, לעומת כמחצית מבוגרי האוניברסיטאות הממשיכים תוך חמש שנים לתואר שני ושלישי.

פי שלושה בוגרים. ההשכלה הגבוהה בארץ
פי שלושה בוגרים. ההשכלה הגבוהה בארץ

הכי פופולארי לתואר ראשון: מדעי החברה
מדעי החברה הוא המקצוע החביב על סטודנטים בתואר ראשון. על פי הממצאים, בשנת הלימודים תשע"ב, היה זה תחום הלימודים העיקרי אותו למדו כלל הבוגרים (29.5 אחוז).

אולם, בתארים המתקדמים המאזן משתנה לטובת מקצועות ריאליים יותר – עסקים ומדעי הניהול הם התחומים הנלמדים ביותר בתואר השני (28.8 אחוז) ומדעי הטבע ומתמטיקה הם התחומים המובילים את התואר השלישי (41.2 אחוז).

גם חלקם היחסי של מקבלי תארים בתחום מדעי הרוח היה גבוה בכל התארים (ראשון, שני ושלישי) ונע בין 22-24.8 אחוז. אך מרבית בוגרי מדעי החברה והרוח לא עוסקים בעבודה שקשורה ללימודי התואר שלהם לאחר שמתקבלת הדיפלומה.

כשלושה רבעים מהמועסקים בשוק העבודה, עובדים במשרה שקשורה מאוד או קשורה חלקית ללימודי התואר שלהם. בוגרי רפואה ומקצועות עזר-רפואיים עוסקים בעיקר במקצוע שלמדו, בעוד בוגרי מדעי החברה והרוח לא עוסקים במקצוע בפועל.

המשך ישיר של התואר. מקצועות הרפואה
המשך ישיר של התואר. מקצועות הרפואה

הכי מועסקים: ניהול ומשפטים
שיעור העובדים הגבוה ביותר בשוק הוא בקרב בוגרי תואר ראשון בתחומי מנהל עסקים, משפטים, רפואה ומקצועות עזר-רפואיים. ואילו השיעור הנמוך ביותר נמדד דווקא בקרב בוגרים של מדעי הטבע, המתמטיקה והחקלאות.

אולם מקבלי תואר ראשון במדעי הטבע ובתחום המתמטיקה, ההנדסה והאדריכלות, עושים חיל באקדמיה – הם נוטים יותר להמשיך ללימודים אקדמיים, בהשוואה לבוגרי תואר ראשון במדעי הרוח והחברה: כ-10 אחוז מבוגרי האוניברסיטאות בתחומי המדעים המדויקים המשיכו לתואר שלישי, לעומת שני אחוזים בלבד מבעלי תואר בתחום מדעי הרוח והחברה במסלול דומה.

ממשיכים יותר באקדמיה. מדעים מדויקים
ממשיכים יותר באקדמיה. מדעים מדויקים

נשים וערבים חזקים ברפואה
בשנת תשע"ב, נשים היוו את רוב מקבלי התארים – 59 אחוז מבוגרי תואר ראשון ו-58.3 אחוז מבוגרי תארים שניים הן נשים. עם זאת, בחינת שיעוריהן לפי תחומי לימוד מראה, שבעוד שבתחומים כמו מקצועות עזר-רפואיים, מדעי הרוח ומדעי החברה, הן היוו רוב משמעותי, במדעי הטבע והמתמטיקה, ובמיוחד בהנדסה ואדריכלות, נשים הן מיעוט.

בדומה אוכלוסיית הנשים, תחומי הלימוד בהם הייצוג של האוכלוסייה הערבית בישראל הוא הגבוה ביותר הם מקצועות עזר-רפואיים (21.4 אחוז), מדעי הרוח (18.6 אחוז) ורפואה (13.7 אחוז). תחומי הלימוד בהם הייצוג של הערבים היה הנמוך ביותר בקרב מקבלי התארים היו מדעי הטבע ומתמטיקה (4.2 אחוז), הנדסה ואדריכלות (4 אחוז), עסקים ומדעי הניהול (2.8 אחוז) וחקלאות (אחוז).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד